Hur ser man vilken motor som sitter orginal?
Hur ser man vilken motor som sitter orginal?
Jag är lite ny på detta, är på g att skaffa en C3:a, men har lite frågetecken fortfarande. Det som jag klurar mest över just nu är motorn. Bilen är en USA-import som togs in på 80-talet. Enligt uppgift ska det vara en orginal bigblock (427), men motorn är numera utbytt till en 454. I vägverkets bilregister står den reggad som 257kW = 350 hp när den först reggades, vilket snarare pekar på att det har suttit en 327:a i den, iaf vid registreringstillfället.. Hur hänger detta ihop?
Jag har inte kollat de papper etc som finns än, men man ska visst kunna avgöra på bilen ganska enkelt om det är en orginal bigblock. Hur ser man det? Och finns det nån uppenbar orsak att regga en bil med mindre kW än den har vid regbesiktning? Låter ju lite galet.
Det är inte så att jag tror att jag blir blåst, litar på säljaren.. Men det vore intressant att veta varför den är reggad med mindre kW. Några idéer?
Jag har inte kollat de papper etc som finns än, men man ska visst kunna avgöra på bilen ganska enkelt om det är en orginal bigblock. Hur ser man det? Och finns det nån uppenbar orsak att regga en bil med mindre kW än den har vid regbesiktning? Låter ju lite galet.
Det är inte så att jag tror att jag blir blåst, litar på säljaren.. Men det vore intressant att veta varför den är reggad med mindre kW. Några idéer?
Ett snabbt sätt är at titta på knutkorsöverfallen bak. Om dom är med rejäla bultar samt en "cap" så ere en BB bil medans om det sitter U-bultar ere en smallblock.
Bara bigblockbilarna hade krängningshämmare bak.
Detta är förstås ingen garanti,men det kan ju hjälpa till iaf. Kanske någon tidigare ägare har bytt alt släängt dit sånt me.
Va ere för årsmodell?
Bara bigblockbilarna hade krängningshämmare bak.
Detta är förstås ingen garanti,men det kan ju hjälpa till iaf. Kanske någon tidigare ägare har bytt alt släängt dit sånt me.
Va ere för årsmodell?
Kasta inte bäver i trähus.
Jo, skulle ju helt klart kunna vara pga billigare försäkring. (Vad händer då ifall olyckan inträffar och man inte har samma motor som i regbeviset?)
Nåja, ska kolla lite mer på den, ägaren kunde visa på flera detaljer som visar att det är en BB. Vet ni fler saker som avslöjar orginalmotorn är det bara att säga till. Man kan inte läsa ut det från typ chassinr eller liknande märkning på bilen? Brukar ju oftast gå.
Bilen är en 68.
EDIT: Hittade just lite info om detta, motorinfo kan utläsas från VIN-numret, men dom började märka bilar med motorkoder först 72
Nåja, ska kolla lite mer på den, ägaren kunde visa på flera detaljer som visar att det är en BB. Vet ni fler saker som avslöjar orginalmotorn är det bara att säga till. Man kan inte läsa ut det från typ chassinr eller liknande märkning på bilen? Brukar ju oftast gå.
Bilen är en 68.
EDIT: Hittade just lite info om detta, motorinfo kan utläsas från VIN-numret, men dom började märka bilar med motorkoder först 72
Kylaren är BB. Grejjen är väl - finns det någon del som inte byts ut om man vill uppgradera motor / drivlina där man kan se vad som satt orginal? 
Det är väl rätt stor risk att det är pga försäkring, som Keller sa, så det är väl egentligen inte så mycket att oroa sig om.. men det känns ju alltid bättre att ha en orginal BB
Det är väl rätt stor risk att det är pga försäkring, som Keller sa, så det är väl egentligen inte så mycket att oroa sig om.. men det känns ju alltid bättre att ha en orginal BB
BB bilarna hade manuell också, det är nästan vanligare med BB oc manuell.Jonathan skrev: men bb bilarna hade väl 400 lådan orginal.
Senast redigerad av KrilleN den ons feb 08, 2006 11:30, redigerad totalt 1 gånger.