Lite nybörjarfrågor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jimmy Sjöberg
Nykomling
Nykomling

Lite nybörjarfrågor

Inlägg av Jimmy Sjöberg »

Tjena!

Min dröm har länge varit att äga en Corvette C3 och nu när man har börjat jobba ordentligt efter universitetet så börjar det kännas mer och mer aktuellt. Jag har lite frågor eftersom jag är en total nybörjare..

1, Jag har ingen som helst erfarenhet med att meka. Höll inte ens på med moppar när det begav sig. Är det någon idé att börja med en bil med sån pass dignitet som en gammal C3a? Det känns som om man borde kunna lära sig en hel del från böcker osv, men jag saknar ju all typ av praktisk erfarenhet.

2, När vi pratar köp av bil, hur är det smidigast att gå till väga? Import from staterna känns ju som ett alternativ med tanke på priset. Kan man lita på importfirmor eller ska man försöka fixa det själv? Vad bör man isf tänka på när man köper?

3, Jag tycker definitivt att de årsmodellerna med kromade kofångare fram och bak ser bäst ut. Om jag har förstått det rätt så är det enbart modellerna från sent 60 och tidigt 70-tal som ser ut så? Går det att köpa en nyare bil och sätta på äldre kofångare på den? Jag tänker mest på att priset borde sjunka lite då. Jag är ingen purist som vill ha allt i original eller så. Det är mest den perfekta designen och en rejäl motor som lockar. Vilket leder mig in på min fjärde fråga.

4, Vad är egentligen skillnaden mellan en SB och en BB i prestanda osv? Jag kan inte hjälpa att tycka att det ska vara BB trots att jag egentligen inte vet nåt om skillnaden. Man är väl lite sån att man vill ha så mycket som möjligt av allt.

5, Vad kostar en omlackering av en bil? Kan man få bilen i princip vilken färg som helst?

---

Det var allt för den här gången, jag kommer nog med följdfrågor om jag får några svar.

mvh Jimmy
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Hej...trevligt att du är corvette intresserad :D

1. Visst ska du köpa en corvette C3, men man får nästan alltid räkna med att det blir nått mekande. Beror ju iofs mycket på vad du köper för bil, köper du en fin så kanske du inte behöver meka nått. Och man kan ju alltid lämna bort det man inte vill göra, men då kostar det. Men det är ganska enkla bilar att meka med så bara du är lite intresserad av att meka så klarar du säker det mesta.

2. Det är ju en prisfråga. Det kan ju dyka upp bilar här också som har bra pris. Fördelen när du handlar i sverige är ju att du kan åka och kolla på bilen.

3. Japp det är rätt, 1968 - 1972 har komade kofångare fram och ibak. 1973 har kromade ibak men en plastfront. 1974 och fram har plast ifram och ibak. Visst går det att köpa en bil med plast och göra om så den har kromade kofångare, men det är mycket jobb. Jag skulle nog satsa på en med krom från början.

4. Skillnaden är helt enkelt storleken på motorerna. I 1968 så var det 327an som var SB och som BB fanns 427an. 1969 kom 350 motorn, 427 var fortfarande BB alternativet. 1970 så ersattes 427an med 454an. 454an fanns kvar till 1974.
Den största skillnaden när det gäller corvette är väl priset, en BB bil är oftast dyrare än en SB bil. Sen är delarna mycket dyrare till BB. BBn är också mycket tyngre, och det känns i bilen.

5. Omlackering har jag inget direkt pris. Och visst kan du få bilen lackerad i vilken färg du vill.

Hoppas du fick några svar iallafall.

MVH Krille
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Keller »

ang. lack; Om du inte kan göra förarbetet själv så ligger kostnaden på 25.000 och uppåt (beror på skick och val av lack)

ska snart lacka om min, så jag har kollat runt lite på priser..

skulle rekomendera att köpa en färdigrenoverad bil om du inte kan meka själv, då slipper du ju de värsta sakerna..
jag håller just nu på med motor/växellådsrenovering, samt lack och lite inredningsfix.. sammanlagt kommer det gå på ca 55-60k, och då har jag ändå större delen av arbetet gratis i form av utbyte av tjänster.. utan den hjälpen hade det legat närmare 100.000 utan problem..

så det handlar om mycket pengar och mycket tid, men det är ju helt klart värt det!!!! varenda öre, varenda minut..
gör du det inte så kommer du ångra dig resten av ditt liv.. funkar det inte för dig så är det bara att sälja :D
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Glöm inte bort att kolla rostangrepp på de värsta ställena, fästena mellan ram-kaross och vindruteramen, mest i övre hörnen så att det inte ser ut så här:

Bild
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Vad var ditt svar robban?
Skriv igen..

man bör inte köpa en c3:a om man inte vill lära sig eller kan meka. eller känner någon som kan..

det är inte många somrar man kör utan det är nåt!
men det är tjusningen.. fixa på vintern och köra på sommaren!

angående prestanda finns det inte jättemånga sb el bb som är helt org.
en vässad sb blir ganska lätt snabbare än en org. bb..
-69, 502, Coupé
Anders S.
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders S. »

Jag var i precis samma sits som du är när jag köpte min -75:a i maj. Hade väl mekat lite 240 och Saab innan men bara enklare saker. Generellt har jag väl än så länge haft några jätteproblem med min bil och det mesta har jag klarat av själv med hjälp av forumet, en reparationshandbok samt en polare att disskutera dem med. Har vart inne på verkstad med ett av mina problem, men jag vettefasen om de grejjade det bättre än vad jag hade gjort själv... Jag säger såhär finns viljan och tiden där lär du komma en bra bit! Även om det är lite motigt då och då så är det alltid värt det i slutändan när man glider runt med solbrillorna på och taket av! :D

/Anders
Jimmy Sjöberg
Nykomling
Nykomling

2QIK4U jag hann läsa ditt svar igår. Jag kan tänka mig att det togs bort pga att en admin inte såg att dina svar låg i den delen av inlägget där mitt originalinlägg var citerat.

Tack för alla svar! Jag är definitivt intresserad av att meka och att lära mig så mycket som möjligt om motorer, mit problem är som sagt att jag itne har någon erfarenhet.

Jag tycker att coupe ser bäst ut men en cab skulle inte vara helt fel heller. Man kan ju alltid fälla upp taket om det börjar regna.

Vad är ett rimmligt pris i Sverige för en 69-72, BB, i bra skick som inte kräver omfattade reparationer?

Vad kan man göra som nybörjare för att öka kraften i en motor? Jag tänker då på saker som man enkelt kan byta ut typ avgassystem eller saker man kan lägga till typ turbo eller så. Finns det nån bra länk som behandlar sånt?

mvh Jimmy
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det är lugnt Jimmy!
det viktigaste är att Du som ställde frågan såg svaret...hmmm Vad gjorde Du uppe så sent?

det jag skrev om cab/coupe är bara ur värdesynpunkt. OM Du gillar coupen bättre ska Du självklart ha en sådan för man ska i första hand ha sin bil som man själv vill ha den och trivs med den,,,sen kan man i andra hand tänka på värdet.
Lycka till i Corvettejagandet.
mvh R
Jimmy Sjöberg
Nykomling
Nykomling

Jag är ledig från jobbet idag. Så jag spenderade några timmar extra framför datorn med att dreggla över bilder på schyssta bilar. :wink:

En till fråga: hur kommer det sig att man ser så få C3 vettes med turbo? Är det en opraktisk lösning eller nåt?
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

ja vet inte vad pappa besiktning säger om en turbo...
men det går att få bra mos i en bb utan turbo, eller kompressor som jag hade föredragit på en V8:a..
-69, 502, Coupé
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Turbo-Dyrt,komplicerat och jätteballt.

Dock kan Du ur en vanlig motor få ut bra mkt mer effekt än vanliga däck kan hantera.

På gott och ont har de flesta Corvetteägare sina bilar för "lagom" åkturer till stammisfiket och lite njuta i naturen. Absolut Inget fel i det ,även om jag personligen inte blivit så vuxen än.Vissa bygger "värstingbyggen" med Turbo och kompressor mm men de är oftast bländverk som alltför sällan funkar lika bra som utseendet vill ge sken av.
Få bilar funkar bättre än en "vanlig bigblock i ett Corvette chassie- sen är det bara en fråga om VAD Du vill använda Din bil till.

mvh R
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Jimmy Sjöberg skrev: En till fråga: hur kommer det sig att man ser så få C3 vettes med turbo? Är det en opraktisk lösning eller nåt?
Tja turbons genomslag på bensinsidan kom ju inte förren saab fick ordning på turboaggarna så att dom inte brann på en gång.. och då snackar vi sent 70 tidigt 80tal..

Vi kan ju ta en liten grov överslagsräkning, 110hk/200Nm 2l snurra 1bar ladd = 200hk/400Nm.... på en standard SB, 250hk/400Nm 5.7l, 1bar ladd = 400-500hk/600-800Nm.. Skuter drivaxlar,växellådor osv så fort man får grepp

Hehe, har själv en C4a med centrifugalkompressor... och jag förstår varför dom inte har satt nåt sånt i en orginalbil.. Vet man inte vad man sysslar med så kör man antingen sönder bilen eller så kör man av vägen... Du kan ju tänka dig hur hysteriskt kul det är att ha en bil som river lös bakhjulen på alla växlar i alla hastigheter :D..

Men så här kan det se ot om du skulle vilja göra nåt skoj med en C3a i framtiden..
http://www.vetteforum.org/attachment.ph ... 1103305863

Ja justja.. Det e inga problem att hänga på en turbo eller en kompressor på en bil före 75....Men du kan bli tvungen att intyga effekte inte avviker för mycket :)...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Bild
Det blir lite trångt om härligheten samt varmt,väldigt varmt.
http://www.montygwilliams.com/
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hej! Tycker du ska leta upp en som du vill ha och köpa den! Du kommer aldrig ångra dig :wink: Men vänta tills du hittar en i bra skick. Utan rost, hyfsad kaross och bra motor. Priserna för en sån varierar väldigt men jag har sett allt mellan 170-410 tusen. Bör ligga strax över 200 mao. Men man kan ju kanske fynda om man har tur men oftast får man nog betala lite om man ska ha en i fint skick. Om du har kört en 68-74..BB alltså nån gång med 450h och uppåt så tror jag att du e ganska nöjd med det. Du kan ju ganske enkelt skrämma upp dessa motorer till över 600h. Behöver du mer än så kanske du bör ha en annan bil för det blir ganska dyrt att få en såpass gammal bil att uppföra sig bra på vägarna med över 1000h hehe ( men jag kommer nog dit själv kanske nån dag!!). Ett hett tips e att glömma allt som har med turbo och kompressorer för du får mer problem än nöje + att det kostar. Många säger att dom har mängder med hk i kompressorn m.m. men e den inte helt inställd så kan effekten bli motsatt.
Åk till helsingborg och Teståk i Terners "Röda fara" så får du lite mer känsla för vad du vill ha.
Jimmy Sjöberg
Nykomling
Nykomling

Tack för alla svar! Kul att se ett så pass aktivt och trevligt forum. :D

Man skulle väl kunna säga att jag vill lägga mig någonstans mellan en trevlig tur till fiket och ett värstingmonster. =) Jag vill kunna köra på vanliga vägar utan att krocka det första jag gör, men man vill ju även ha ett jävla as till bil som låter bra och går som fan. Jag tror ni förstår vad jag menar.

En annan fråga jag har är hur man ska göra om man inte har tillgång till ett bra garage att meka i. Finns det sånt att hyra eller nåt liknande? Annars får man ju skjuta på hela köpet tills man har tagit steget och skaffat hus med tillhörande garage.

mvh Jimmy
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Du vill ha en lagom rolig busbil och det är inget krångligt. lättordnat!! handla rätt bil och håll kontakt med de hjälpsamma personerna här inne så är halva jobbet redan gjort. Folk som bla Gbak och Terner berättar gärna hur man gör ALLt....och hur man inte gör,,,*s*

Garage är det stora problemet för alla som håller på....
det finns på annonser då och då...senast hörde jag om nåt i Södertälje men när det är stora mekgarage med fler på plats är de bra om Du går bra ihop med dem Du delar med....allt handlar om var i landet Du bor....

Att vänta med Corvette tills Du köpt hus med garage är en variant,,,

ungfär som att vänta med sex tills Du är gift och har barn....

eller vänta med att äta tills....AHH! U get the point!
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Visste förresten inte att Terner bjod på åkturer,,,*s*
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Tror inte han vet om det heller! :lol:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

....men vi tackar alla hans fru som är snäll och lånar ut den när han är bortrest...*s*
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Folk som bla Gbak och Terner berättar gärna hur man gör ALLt....och hur man inte gör,,,*s*
Hur man inte gör är t.ex att varva en Corvette i garaget som ligger i källaren under akvariet.

Fastän jag hade tejpade/tätade plaströr kopplade direkt till avgasrören som sedan går direkt ut i luften utanför, så kolade 9 av 13 fiskar i natt. :cry:
Som tur var så var det Neon Tetror och Black Molly så de är lätta att ersätta.
Måste vara någon kolmonoxid förgiftning e.dyl.

Bild
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

ajaj Gbak dom kankse dog av vibrationerna :roll:
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Det är nog troligare att dom dog av hjärtinfarkt :shock:

Det är ju några watt på den musiken :wink:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

gbak skrev:
Folk som bla Gbak och Terner berättar gärna hur man gör ALLt....och hur man inte gör,,,*s*
Hur man inte gör är t.ex att varva en Corvette i garaget som ligger i källaren under akvariet.

Fastän jag hade tejpade/tätade plaströr kopplade direkt till avgasrören som sedan går direkt ut i luften utanför, så kolade 9 av 13 fiskar i natt. :cry:
Som tur var så var det Neon Tetror och Black Molly så de är lätta att ersätta.
Måste vara någon kolmonoxid förgiftning e.dyl.

quote]

Fiskar är känsliga...... farsan brukar ta livet av råttor på ungefär samma sätt...... Var glad att du inte gasade dig själv också....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Jimmy Sjöberg
Nykomling
Nykomling

Vad jag är ute efter är alltså en 68-72, BB, coupe i bra bruksskick som man kan pilla lite med och glida runt mycket i. =) Vad kan man tänkas få slanta för en sån? 200-250k får man räkna med va? Var är bra ställen att leta bilar på? Finns det nån bra länksammling?

Jag bor tillfälligt i sthlm men kommer, om jobb ordnar sig, att bo i Motala om nån månad eller så. Hur ser Corvette-scenen ut där borta?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Tror inte dom har corvetter där i gnällområdet. :lol:
Jo där omkring dom priserna borde du hitta nått som e bra. Men försök hitta nått i sverige först om du inte har tid att åka och se på bilarna i andra länder. Man kan lätt bli besviken har jag förstått, når det handlas bilar som sägs vara mint kondiserade "over there".
http://www.vettesmaland.com
Dom har din bil imellanåt. Wasabil har jag bara hört dåligt om och det finns en firma i gbg men dom har jag inte hört nått av alls. Försök hitta en privat kanske vore bäst?blocket kanske? men jag personligen gillar inte när man skriver i annonsen, bilen står i usa. Vad menar dom med det? dom köper bilen om du köper den av dom?? låter riskabelt....
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hitta den här på blocket just kanske lite dyrare än du tänkt men men :D
http://www.blocket.se/vi/7216374.htm?ca=2_s
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Om du går in på Collectorcartraderonline och söker på corvette 1968 till 1972 med keyword "427 or 454" så får du upp ett 60 tal bigblock corvetter och kan få en uppfattning om prisnivån i USA om du funderar på import.
Övriga kostnader för import har du ju redan fått lite tipps om.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Skriv svar