Bilder på motorn...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Bilder på motorn...

Inlägg av gbak »

Nu är det bara en stötstång som fattas, jag blev så sugen på att provstarta så jag stoppade dit en av de gamla bara för att testa.
Tanken var tom så jag fick fylla flottörhuset med en kanyl och kunde bara köra i nån minut innan det tog stopp.

Enda problemet som jag hittills sett var att jag har oljeläckage vid ventilkåps packningarna, bägge ventilkåporna är skeva.
Vid hörnet mellan kamkedjekåpan och oljetråget läcker det lite också.
Och så tar en lyftare i sidan på ventilkåpan, filade lite ovala hål så var det fixat.
När jag väl lyckades vrida in fördelaren rätt så tände motorn direkt och går hur mjukt och fint som helst.

Vart hittar man en vacummätare någonstans?
Finns de att köpa eller är det någon som kan låna ut en mätare?
Nu när jag bytt kam behöver jag kolla min "power valve" i dubbelpumparen.

Bild

Fd Ornets expansionskärl i bakgrunden, Tack Ornet!
Bild

Trick Flow topparna, rullvippor och rull lyftarna:
Bild

Bakelitspacern:
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Vad är det för vippor??
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag vet inte, de satt på när jag köpte bilen.
Men de liknar väldigt mycket Crane's Energizer vippor.
Jag skulle gissa på att det är en tidig variant av Crane.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Jädrans va blankt å fint de va! 8)
va har du målat torpedväggen å hjulhusen me för svartfärg? ser 8) ut
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Strålande var precis var det var!! 8)

Körde du med spissvärta på headersena?

/Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

vett74 skrev: va har du målat torpedväggen å hjulhusen me för svartfärg? ser 8) ut

vill jag med veta 8)

blev ju bra med slangöverdragen! tur att man beställde sånt igår :D
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Gratulerar Gbak

Riktigt snyggt gjort!!!

Vacummätare hittar du på Biltema fungerar hur bra som helst för att kontrolera vacumet så du får rätt powervalve i dubbelpumparen.

Lova mig nu att bestycka in förgasaren ordentiligt till motorn så den kommer gå lika fint som den ser ut på alla varvtal :wink:

Lycka till med fortsättningen!

Mvh
MrV8

Ps ta en power valve så den inte går i direkt utan först när du gasar på lite kraftigare, onödigt att den doserar extra bränsla vid lugn körning :wink:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack för alla positiva omdömen!
Efter alla timmar som jag lagt ner på motorrummet så känns det ganska skönt just nu.
Det som är kvar nu:

Motortuning. Justera in förgasaren map powervalve, munstycken, axpumpar mm. Munstyckvalet verkar lite knepigt, nu har jag 67 på primär och 73 på sekundärsidan. Finns det nåt bra sätt att kolla att man har rätt munstycken?

Backspeglar. Har ett par racing speglar liggande, men när man håller dem mot dörrplåten så lutar de lite innåt mot rutan.
Det ser inte helt perfekt ut så jag vet inte riktig om jag skall använda dem.
Kanske går det att montera någon kilformad spacer mellan spegeln och dörren för att justera lutningen.
Eller så får de helt enkelt sitta lite snett, vad tycker ni jag skall göra?

Bild

Framvagnsinställning. Förra vintern så renoverade jag ju min styrservo ventil, efter det så hamnade ratten ca 30° snett så jag misstänker att något har hänt. Det enda som jag ser har kunnat påverka styrningen var att jag drog åt muttern som pressar mot kulan i styrservo ventilen för att minska glappet en smula. Någon som har en ide om vad jag skall göra?

Isolering. All min isolering i utrymmet bak fick jag kasta för den luktade urk. Jag har ganska högt vägbrus just baktill så jag tänkte värma dit en astfaltmatta och sedan lägga in en isolermatta över.

vett74:
Torpedväggen och hjulhusen är lackade med Plastic Padding's svarta lackspray, inköpt på Jula för några tior. Den är verkligen blank och rinner inte.
Jag tycker att den är kanonbra, men det finns säkert andra som är lika bra också.

StingrayRacing:
Jepp, det är spissvärtan. Det luktade och rök en del när jag startade motorn och innan hedersen blev varma så var spissvärtan vattenlöslig. Det är den inte nu längre, utan den ser ut att sitta ganska bra.

Keller:
Har du också beställt rf strumpa från Slangspecialisten ?
Säg till mig om du hittar någon snyggare lösning än std rf slangklämma för de stora diametrarna (som är rimligt dyrt).
Köp inte för små strumpor till de små slangarna som jag gjorde, var ett elände att kränga ut.
De flesta slangarna's ytterdiameter är på min bil 16mm och den strumpan jag valde gick upp till just 16mm, men det var för trångt.

MrV8:
Kollade i Biltema katalogen men hittade ingen vacummätare, jag får väl kolla lite noggrannare den här gången.
Senast redigerad av gbak den sön jan 15, 2006 22:11, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Jake skrev:Vad är det för vippor??
Ser ut som pro magnum
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Mkt snyggt. Du har fått till det kanonfint. :D
Måtte du bara få tätat oljeläckagen, har själv haft väldiga problem med oljesöl. Det är ett jädrans torkande.
Roligt att du fick till vattendunken så bra.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Vacummätare biltema art nr 15-1360 pris 80kr lagom pris :D

Mvh
MrV8
Senast redigerad av mrv8 den sön jan 15, 2006 23:19, redigerad totalt 2 gång.
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Gbak

Riktigt snyggt.Det där har du lyckats riktigt bra med :wink:

MvH Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hånta:
Hur går det för dig då?
Med tanke på den energi (och stålar) som du lägger ner på din bil så måste den ju bli nåt alldeles extra.

Jag önskar att jag hade ett lika stort garage som du har.
Måste ju ha skohornet med mig när jag skall gå runt bilen :D

Mina planer var ju att bygga ett garage i sommras, men när jag hade några byggare som kom och kollade så uppskattade de kostnaden till 300-400' bara att få grund, avlopp, väggar och tak på plats.
Det är ju inte klokt vad det kostar att bygga i Stockholmstrakten.
Nu måste vi betala vägtull också om vi skall in till centum.
Ska man behöva flytta till innersta Norrland för att ha råd med ett garage?

För 300' för man ju nästan hel fastighet uppåt dina trakter.

Jag la iallafall planerna på hyllan, och väntar tills fastighetsbubblan spricker eller tills priserna går upp lite mer....... :?
Det blir ju lite konstigt om man först köper en bil för 60' och sedan måste bygga garage för 400' för att kunna parkera den.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Gbak

Just ny går det ganska trögt.Väntar på fjäder/stötdämpar kitet från Ecklers just nu.Sedan så får jag nog tillbaka växellådan till veckan tror jag.Har även bockat till nya rostfria soppa ledningar som jag monterade i förra veckan.Kolla på hemsidan så ser du hur det blev,känns som att det blev rätt så okej iallafall.Man börjar ju att fundera på om man i huvudtaget ska få ihop bilen igen :D .Men men det får väl ta den tid det tar,resultatet ska väl bli bra då förhoppningsvis.

Det lät ju inte billigt det där med garaget.Själv så byggde jag mitt själv förra året för ca 200000:-.Golv värme är ju skönt att ha då man ska ligga på golvet.

Föresten,har du din remskiva till styrservon lös?Jag skulle behöva veta vilket mått det är från remskivans bak kant till anliggnings ytan mot pumpen.Har nu fel remskiva och skulle vilja ha en i aluminium då jag liks ska skaffa en ny,problemet är att det verkar som att det inte finns att köpa. [img][img]http://i6.photobucket.com/albums/y208/l ... mskiva.jpg[/img][/img]
Eller är det någon annan som vet måttet,bilen har ej AC.

MvH Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

gbak skrev: Backspeglar. Har ett par racing speglar liggande, men när man håller dem mot dörrplåten så lutar de lite innåt mot rutan.
Var tvungen och gå ut i garaget och titta och mina sitter precis likadant. Jag har aldrig tänkt på att de lutar inåt förut. Har alltid tyckt att de satt bra! 8) Sen att man inte ser så mycket i dom är en helt annan sak... :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Stefan skrev:
Jake skrev:Vad är det för vippor??
Ser ut som pro magnum
Nä det är inte Promagnum,

Mina promagnum
http://www.vetteforum.org/attachment.ph ... =111834697

Gbaks ????
Bild
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

StingrayRacing:
Då blir det nog mina speglar bra också!

Har släppt ner rutan och börjat borra från insidan nu.
Det jobbiga är ju att komma åt backspeglarnas muttrarna, på insidan dörren.
Det sitter ju plåtprofiler som är inplastade mot dörrens yttersida som effektivt hindrar åtkomst till muttrarna.
Men det skall nog ordna sig.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

gbak
beställde ett kit från summit

http://store.summitracing.com/default.a ... &N=115%20-

claps included.. återstår att se om det blir lika snyggt som man hoppas :?

ang. pris på garage så är det många faktorer som spelar in.. Storlek, plattans tjocklek samt ytbehandling/klinkers, isolering, klädsel, garageport, takbeklädnad, om man ska fönster/dörrar, golvvärme osv..

ex; ska man ha golvvärme blir grunden dyrare efter som den bör vara välisolerad (förslagsvis 20cm cellplast) och ska man ha någolunda värme bör man ha en isolerad port, och då vill man säkert ha elmotor till den osv osv.. samt riktig dörr istället för en enklare förrådsdörr, någolunda vettiga fönster osv osv

ett garage kan i princip bli hur dyrt som helst.. men det är samma som med bilar, man får vad man betalar för..

om ni inte känner någon snickare eller kan snickra själv så är det bara att hosta upp pengarna..
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Pust och stön!
Det har tagit hela kvällen att bara få dit höger spegel, och vänster är ännu värre.....
Men nu sitter den på plats iallafall och det blev bra :D :D :D
Bild

Hånta:
Jag har monterat remskivan men lyckades peta dit en pappmall som jag klippte till.
Fläktremmar, kylarslangar allt sitter i vägen.
Måttet är 37 mm (från främre kanten till centrum på v-spåret). Det bör vara ganska så exakt.
Senast redigerad av gbak den sön jan 15, 2006 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Så, nu är jag klar med speglarna.
Det första frugan säger när hon kommer ner i garaget är "Det var snyggare med den gamla" :evil: :evil:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

gbak skrev:Så, nu är jag klar med speglarna.
Det första frugan säger när hon kommer ner i garaget är "Det var snyggare med den gamla" :evil: :evil:
Du skulle inte ha sagt nåt,då har hon garanterat inte märkt bytet :wink: :wink:
Stefan
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Boys.... Ni måste försöka hålla er lite mer till ämnena här.... Den här tråden var på drygt 4 sidor varav 2½ sidan handlade om sprängning och garagebygge, ta det gärna i "Ordet är fritt" eller be om att få "Garagebygge" som ett eget ämne ;)

T
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Skriv svar