Beslutsångest

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Beslutsångest

Inlägg av GETWET »

Beslutsångesten har inträtt just nu och behöver en del vägledning och goa tips från er. Har konstaterat att motorn som stått i garaget ett par år och samlat damm inte verkar vara av så dålig kaliber (Goodwrench HO330HP) så den åker troligen in i min andra Chevy, en van från 79 i mycket bra skick (oerhört bra skick skulle jag vilja påstå) GW:n saknar idag insug, förgasare och lite runtomkring.
Men.......nu kommer problemet hur jag ska göra. I vetten sitter det idag en ZZ4 med performer insug samt Edelbrock 750 och Accel HEI fördelare. Inga märkvärdigheter alltså. Känner mig en aning sugen på att flytta över insuget till GW motorn samt HEI fördelaren, och sedan antagligen införskaffa en 600 eller 650CFM till den. Då skulle man kunna skaffa lite bättre godis till ZZ4 istället som insug och fördelare (MSD kanske?), men är det värt det???? Vinner jag något på det till min ZZ4 motor eller är det bara att mata svin? (kanske måste till lite värre prylar till den innan bättre prylar gör sig) Billigast blir naturligtvis att skaffa ett insug och HEI kort och gott till GW:n, men det vore ju skoj om jag kunde få ut mer ur ZZ4 till en rimlig peng, om det går.
Övriga frågor:
1. Passar mitt nuvarande Ed. performer insug (ZZ4 har alutoppar)till GW topparna som troligen är Vortecs?. Det är gjutjärnare.
2. Hur kan man se skillnad på topparnas bultmönster (för insuget), mäta eller (kan just nu bara se GW motorns toppar)är det antal bult? Jag har förstått att insugen tydligen inte passar till alla. Vill veta om mitt nuvarande insug passar eller inte till GW:n.
3. Verkar det vettigt överhuvudtaget att stoppa in 330HP i en van?
4. Som sagt, är det värt att "skifta" om grejerna till GW:n från ZZ4 och skaffa lite bättre prylar till den, eller är det "hugget som stucket"?

Hur skulle ni ha gjort, med både ekonomi och sunt förnuft i bakhuvudet?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´