Är det någon som har satt dit kuggstångsstyrning på sin vette,?
är det svårt att få till det? har hört att det ska vara bättre en vanlig servo!
mvh Joel
nu minns ja inte vem här på forumet som postade den här länken till hans bygge till kuggstångstyrning: http://www.geocities.com/svdlng/mypage.html
men här den iaf,nån som känner sig skyldig?
fördelen med en kuggstång är att Du i första hand spar vikt och får bort en massa onödiga grejor som sitter ivägen.
vissa påstår Du även får en mer direkt vägkänsla.
sen är det även ballt vid fikabordet att ha en ombyggd och modifierad bil..Nackdelen är att din bil vid framtida försäljning ,i "vanliga människors" ögon,kommer anses som en omgjord bastard och kommer hos 90% av de tänkte köparna att tappa i värde(något som ivriga anhängaare av"bygga-om-sin-bil"-folet kommer förneka.
En bra,ny,modern styrsnäcka med nya styrleder och centerlink ger samma känsla utan allt krångel en ombyggnation.
Du kan alltid bygga ett själv. jag håller på att färdigställa mitt eget "kit" som till största delen består av SAAB (GM) delar. Det är en del att tänka på men gillar man utmaningar så är det att rekommendera. Själv fick jag kontakt med "Börje" (bor i Tullinge) genom detta forum, som visade hur han byggt med SAAB delar (Tack Börje). SAAB delarna köper du på skroten, länkknutar köpte jag från Borgeson i Connecticut USA, styrarmar svarvade och gängade en mek verkstad som även bockade järn. Som sagt det kräver en del pyssel samt studier om bl a "bumpsteer".
Ett kit kostar inköp/frakt/tull) säkert 14 000 -17 000 kr. Att bygga själv - troligtvis sparar du halva kostnaden (totalt 6 000 - 8 000 kr. Det går att bygga ännu billigare men jag har inte snålat på kvaliteten på delarna. Det som kostade mest är knutarna och skaftet från Borgesson.Räknar du in eget arbete försvinner vinsten. Det här med att det skall vara orginal är säkert roligt om nu någon har en orginal Vette. Tyvärr är dom flesta på något sätt "lagade" under årens lopp med annat än orginal.
2QIK4U skrev:Javisst!! det finns minst 3 fabrikat
mvh R
Jag tar upp denna lite äldre tråd. Kan du berätta vilka fabrikat som finns i marknaden? Har hört om GM's egen nyare styrsnäcka men det är kanske aftermarket grejer du menar?
Jag monterade in en renoverad original styrsnäcka (inköpt från ebay för 2 000 SEK), bytte alla styrleder samt monterade in en ny servocylinder och styrningen är mycket bättre än tidigare.
Servoventilen renoverade jag (nya tätningar och "stone shield") men den kommer jag att byta till en ny pga att lagringen för kulan som sitter i denna är sliten. Detta gör att man fortfarande har ett visst glapp i centreringen av styrningen, dvs lite dödgång på ratten innan det tar för vä-hö vrid.
Så med nya eller bra renoverade detaljer så blir en sladdrig Vettestyrning mycket bättre än innan.
Om jag får bort det resterande lilla spelet/dödgången så tror jag inte skillnaden blir så stor jämfört med en kuggstångstyrning.
På amerikanska ebay. Tyvärr har jag tappat bort vad säljaren heter. Men som jag uppfattade det så sysslade denna säljare med bla renovering av styrsnäckor till Corvetter.
Testa och sök på "corvette steering gear" eller "corvette sterring box" under avdelningen för bildelar på ebay.
Du får säkert många napp !!
Jag har monterat kuggstångsstyrning på min 75a kan bara säga att jag är nöjd med hur det ser ut då jag ej testat o kört med alla nya prylar men rent optiskt ser det j*****t ballt ut har startat o kört in 330hk maskinen o den spinner som en katt,min ny inköpta alukylare passade efter lite mods men verkar kyla bra är nu på jakt efter vä fram ok då det gamla vart deformerat efter ett tappert lossa nippel försök så har någon ett friskt liggande är intresserad mvh t
"The cost for a std rebuild is $175 Blueprinted is $275, these prices are
less gears if needed. Gears, if needed, I would have to order and they were $245 the last time.
I have a couple of blueprinted boxes here ready to go, they are $275 with a good core or $325 direct.
Std job uses the same kit as all the vendors. It has bushings for the pitman shaft but they are not as tight as I like.
Blueprinted jobs have custom fit bushings to dial in the side play to .002-.003"
Choice of finish- blasted bare iron oiled with spindle oil for factory finish or blasted, POr15'd and top coated.
The boxes I have here are all POR15 and top coated.
The std job finish is blasted and spray painted black or cast blast.
Regardless of either job, the internal settings are all custom fit and
better then stock and many of the boxes I've seen on the market.