Externa oljekyl`till lådan?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ja självklart får man fråga! hehe

nej men det är en 427 borrad 0.060"
TRW 12.5:1 kolvar
Portade orginal L88 open chamber alutoppar.
Portat 427 COPO insug från -69
rull kam (670 i lyft, 110 loop 300 graders duration 3700-7000v)
rullvippor.. stålvev.

ja, ungefär så...
-69, 502, Coupé
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

OJOJOJ...det blir en RIKTIGT trevlig motor :)
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

KrilleN skrev:OJOJOJ...det blir en RIKTIGT trevlig motor :)
Ja för racing tvekar jag inte på att den kommer passa bra..
undrar hur den blir i stan, eller på semestern?

ja.. det lär visa sig till våren annars är det ju bara att byta kam, sätta något hägra topp packningar.. och sista steget sätta i andra kolvar med lite lägre kompförhållande...

men jag testar som den är!
-69, 502, Coupé
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Jonathan skrev:
KrilleN skrev:OJOJOJ...det blir en RIKTIGT trevlig motor :)
Ja för racing tvekar jag inte på att den kommer passa bra..
undrar hur den blir i stan, eller på semestern?

ja.. det lär visa sig till våren annars är det ju bara att byta kam, sätta något hägra topp packningar.. och sista steget sätta i andra kolvar med lite lägre kompförhållande...

men jag testar som den är!
Jope...i min camaro på 80-talet så satt det en 427 L-88.(är ju typ samma som din med 12,5 kolvar och toppar) Men då var man tvungen att köra den på en octanboster som hette 104+, för annars spikade den. Men den gick tydligen nått så in i hel**te :) Den motor kom från Camaro -69an "The Teaser" om nån vet vilken den är :)

Önskar bara att den motor fanns kvar, det hade varit fränt. Men den hamnade tydligen i en Corvette -68 eller -69a i Vara nån gång i slutet av 80-talet.

Du får ge en uppdatering sen när du startat motorn, kul att höra om den gick bra :D

MVH Krille
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Jonathan skrev: annars är det ju bara att byta kam, sätta något hägra topp packningar.. och sista steget sätta i andra kolvar med lite lägre kompförhållande...

Låter lite som att kastrera sig själv.....Du går väl inte i självmordstankar??
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Lite förklaring till prioriteringar / investeringar å dyl, från mig inlagt i robbans inlägg, mitt i RÖTT. då Robban har svart ..
2QIK4U skrev:OK... då är jag med på resonemanget!!

Trodde Du var ute efter bästa möjliga delarna till Din bil då Du har satsat på väldigt fina och fräna bitar på bilen,

: ( Jovisst är jag det, vill alltid ha det bästa jag kan få tag på inom de ekonomiska förutsättningarna som finns, men vissa grejjer tycker jag är mindre viktiga än andra att ha supervärstingar av, tex, tycker det spelar mindre roll om jag har en jättebra kylare eller en superbra, bara den fyller sin funktion, men däremot så har jag tex, ingen "halvbra" vev i motorn utan en superbra istället, detta då för att om den går av / vrider sig så kanske jag förlorar 100,000:- på detta samt flera år för att spara ihop pengar etc,
Men om kylaren springer läck så är det ju bara att tigga ihop den, eller byta ut den mot en bättre om den nu mot förmodan inte skulle "hålla måttet", osv. har försökt satsat fullt ut på det allra viktigaste (inom mitt penning sparandets gränser då) men inte köpa svindyra delar till sånt som är lite mera sekundärt om som man om det skulle visa sig att det inte skulle hålla måttet enkelt kan modifieras eller bytas ut. )

men självklart satsar man så långt som plånboken räcker och det är viktigare att f ut bilen varje sommar än att vara värst i garaget...
BRa resonerat!!

: (Jag har alltså sparat pengar till / byggt upp / modifierat min Vette i en evighet nu känns det so för mig, varje gång det skulle skulle bli "klart till sommaren" så valde jag bort detta för att kunna skaffa den där åtråvärda värsting-delen som jag visste jag skulle kunna vara i behov av förr eller senare, detta då har medfört att jag inte kunnat köra med bilen på 6år nu under denna ombyggnad!!!!, pgav bland annat att jag har väntat på att få ihop pengar till att köpa rätt "viktig" del osv.
Nu har jag enligt min ögon att se det på fått ihop alla riktigt dyra väsentliga grejjer (har bara kardan kvar av dessa nu), så jag är ganska mätt så att säga, tycker inte heller att jag "sumpar bilen" bara för att jag har köpt en troligen jättebra B&M auto-kyl som hade de egenskaper jag sökte, bara för att det numer kanske finns en Derale som ev, skulle vara något ännu bättre??.) vill ju nu att det inte skall bli ett 7:e år bara för sådana småsaker att lägga ev, onödiga pengar på...
B&M:arn duger säkert fint, skulle man byta ut en bra grej så fort det kommer ut en ny som ev, är något bättre så blev man ju aldrig nånsin klar... :lol:, Jag känner mig då nöjd med allt jag hittills skaffat till vetten ännu iaf,).

"Citat Robban :" Även om man kan få en bättre oljekylare till lådan, kylare till motorn och toppar så måste plånboken få styra. "-Slut citat Robban (gick inte att göra svart)".

: (Självklart så är det ju så, man kan ju inte handla grejer för pengar som inte ens existerar, jag har ändå lagt långt över 200,000:- bara på inköp av delarna/modifieringarna på min vette på dessa 6år !!!! -Så jag tycker väl inte själv då att jag har snikat direkt !!.
Men som sagt, nångång så lär man ju bromsa upp lite å försöka få ut bilen på gatan igen, min uppbromsning är nu, & siktet är nu fast inställt på en åk-sommar med de "dåliga" grejjerna jag har nu...
Visst jag hade säkert kunnat låtit gjuta upp alla metalldelarna till bilen i Titan tex, köpt kolfiber kardan/drivaxlar/kaross, gjutit upp stolar efter min kropp osv, osv.
Men eftersom jag är en vanlig knegare som sliter hårt för slantarna, samt har fru & barn / kåk med tyngre rustbehov / 3bilar till...mm,mm, så hade väl jag kanske vart klar med kärran tills det är dags att gräva ner mig då isf, så att jag efter långt över 200,000 nerlagda ihopsparade penningar nu inte vill lägga ut mer än nödvändigt på saker jag troligen kan klara mig lika bra utan ser jag ändå som nåt helt normalt numer i min lilla värld iaf. :wink: ).

Alla är vi olika och har olika förhållande till vår roliga hobbby...själv är jag så dum att jag hellre går utan mat en månad om det innebär att jag kan köpa en bättre produkt och ska jag ändå öppna plånboken vilket alltid gör ont,,,kan jag gärna öppna den lite till och få det där jag VERKLIGEN vill ha,,,,för annars kommer jag ändå gå och sukta efter det senare....
sen går alla och garvar åt en för jag inte har nån NMT,MSN,MP3,DVD,IRC...osv

; (Jovisst jag har åxå haft det kärft för egen del ibland då för att man prioriterat bilen, men har man en familj att tänka på åxå så kan man inte ha ett tomt kylskåp/skafferi i en månad mera, Thats life... :roll: , Å som jag redan pålyst då så har jag nu nästan alla av de delarna jag tidigare suktat efter, (endast kardaneriet kvar).
- Man gör så gott man kan utefter de förutsättningarna man har, huvudsaken är att man blir nöjd själv. :D

mvh R

MVH -J
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Holy shit!! vad mkt röd text!!...orkar inte läsa allt,,,tror jag hinner bli blind innan jag är klar....

Jag antar kontenta är : jag lägger så mkt jag kan/tycker verkar vettigt på min pärla...

det är klart klokt och så man ska satsa

mvh R

PS.dock ska man inte racka ner om någon påvisar vänligt att det finns ett bra alternativ till snarlika pengar....
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:Holy shit!! vad mkt röd text!!...orkar inte läsa allt,,,tror jag hinner bli blind innan jag är klar....

Jag antar kontenta är : jag lägger så mkt jag kan/tycker verkar vettigt på min pärla...

det är klart klokt och så man ska satsa

mvh R

PS.dock ska man inte racka ner om någon påvisar vänligt att det finns ett bra alternativ till snarlika pengar....
Ja precis :D

Du får ta solbrillerna på 8) , -jag tänkte inte på att det skulle bli mot vit bakgrund :lol:

-Det står ju bla, om hur jag skall köra ifrån dig i Birca Cup nästa år mm,
Or not. :wink:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

well....alla kör ifrån mig så jag räknar kallt med att även Du gör det...
Har Du hållt på i 7 år utan fått kört nåt.??......
Du sliter hårt Du!!....*imponerad*....eller så har Du latat Dig...*blink*
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

ett litet tips:......................Om Du inte fyller på skafferiet en månad .....finns det väl en till i familjen som kan...*blink*
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:well....alla kör ifrån mig så jag räknar kallt med att även Du gör det...
Har Du hållt på i 7 år utan fått kört nåt.??......
Du sliter hårt Du!!....*imponerad*....eller så har Du latat Dig...*blink*
Det är inte arbetsinsatsen utan penningbristen som gjort de 6åren :( .
Men de kommer ju till ända till våren iaf. :D
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:ett litet tips:......................Om Du inte fyller på skafferiet en månad .....finns det väl en till i familjen som kan...*blink*
Frugan är Mammaledig, vi har bara gemensamt så att vi precis klarar oss jämt upp nu, så några mer eller mindre onödiga penningutsvävningar finns det inget utrymme alls för tyvärr. :?
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hon stöder väl ditt intresse och hobby??...*blink*..
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Fru och Barn går före Bilar. That´s it!
Beundransvär till alla som kan hålla igång bilhobbyn i dagens kostnadsläge.
Umbärande gör vi väl alla i en familj, fast vad vore livet värt om det inte fanns gränser att passera och hur svåra vore dom om det inte funnits vänner (som i forumet) att stödja sig på.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

ornet skrev:Fru och Barn går före Bilar. That´s it!
Beundransvär till alla som kan hålla igång bilhobbyn i dagens kostnadsläge.
Umbärande gör vi väl alla i en familj, fast vad vore livet värt om det inte fanns gränser att passera och hur svåra vore dom om det inte funnits vänner (som i forumet) att stödja sig på.
Bra talat, kan bara instämma till fullo. :idea:
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:Hon stöder väl ditt intresse och hobby??...*blink*..
Faktum är att så länge det inte går ut över de andra i familjen FÖR mycket eller annat som ÄR nödvändigare så får jag hålla på bäst jag vill, Det har då aldrig klagats hittintills iaf, Men jag försöker sköta det på ett ansvarsfullt sätt åxå, tror man vinner på det i slutändan iaf,

Dessutom så tycker hon att det är jättekul att åka med kärran, samt även att vara med på Rejsena, Nästan så man skäms lite ibland för hon jagar upp sig så mycket, (Du vet den klassiska posen med armen skrikandes YEEEES han vann osv,) :lol: :lol:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Hon kör inte själv då!
Ann-Sofi kör ju min och har naturligtvis fler priser än vad jag har :cry:
Men det är ju alltid kul att meka
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

ornet skrev:Hon kör inte själv då!
Ann-Sofi kör ju min och har naturligtvis fler priser än vad jag har :cry:
Men det är ju alltid kul att meka
Näe den har väl redan tidigare varit lite av en best att tygla halv-vass BB + Manuell låda, Å en koppling för "män" du vet, :?

Men hon har provkört den å tyckte det var skitkul iaf, men hade det lite tufft med kopplingen då, :wink:

Nu till sommarn blir det ju raceautomat istället, så kopplingen är väl inget problem numer, men det är ju "lite annat" som tillkommer istället (Flera hundra HK bla), vet inte alls hur den blir förrns jag testat den, men det visar sig väl, självklart så skall hon få lära sig köra den om hon vill, men några tävlingar eller dyl, det tar jag nog helst hand om själv isf.

Skulle man (mot sin vilja naturligvis) drifta av vägen / spränga puffran / rasa lådan eller dyl, så vill jag nog isf, efter 6år av jobb på den & en "Shitload" av sparpengar helst göra det själv isf, :?
Finns väl viss risk för att man skulle gå å muttra å kolla snett på na i ett par år annars minst... :lol: :lol:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

:lol:
Jo kan ju vara så faktiskt, men rektionstider och taggade kvinnor är farligt :?
Vore kul att ses ändå.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

ornet skrev::lol:
Jo kan ju vara så faktiskt, men rektionstider och taggade kvinnor är farligt :?
Vore kul att ses ändå.
Har faktiskt kollat reaktionstiderna Jag själv VS kvinnan i mitt liv,
Jag vann 5 av 6 tror jag det var, ändå är jag en "jätte buffel" å hon en liten en, "buffeltypen" brukar ju vara lite segare annars... :lol:

Till din fördel så kan jag ju berätta att man faktiskt KAN träna upp reaktionsförmågan. :idea:

Jo visst skulle det vart hel-skoj med träff osv, Glo på varandras kärrer &så, men jag bor ju i Gävleborg jag, Å alla ni andra verkar ju bo så attans långt bort, så Västerås powermeet nåt år sen (-07kanske?), de är väl där då isf, är ju ca:30mil för mig T&R så det är väl ungefär vad man kan sträcka sig till med plånboken gissar jag på iaf, den kommer säkert att dra minst 3L/milen eller dyl, så bara soppa blir ju bra över 1000:- sen hotellrum/käk/inträden 2pers på det osv, :(

Men visst har du själv vägarna förbi Gävletrakten nångång så bjuder jag på kaffe i garaget å kanske en åktur om det är väder å bilen funkar :D
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Kaffe, saft och en öl.
Vem vet när en resa norröver sker.
Annars är det en av fördelarna att dra bilen på kärra när hela familjen ska med. Man sparar en hel del soppa. Och det gör inget om något händer på stippen, som för mig i Mantorp. Bara lasta på och hålla god min.
Kör ni några tävlingar där uppe?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Ursäkta, så inte din länk
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

ornet skrev:Kaffe, saft och en öl.
Vem vet när en resa norröver sker.
Annars är det en av fördelarna att dra bilen på kärra när hela familjen ska med. Man sparar en hel del soppa. Och det gör inget om något händer på stippen, som för mig i Mantorp. Bara lasta på och hålla god min.
Kör ni några tävlingar där uppe?
Javisst du är välkommen när tillfälle ges, :idea:

Jodå det finns flertalet race av lämplig kaliber för oss som inte har rena strippbilar,

i Falun så körs det 2st legala race per år, ett vår & ett höstrace 201m på väg ingen tid, bara en klass (Bes, bilar).

i Borlänge körs det väl 2-3 legala som man kan delta på, 401m tid, flera klasser, tror dom har klistrat nu åxå.

i Uppsala (Lunda tror jag) så skall de väl köra flertalet legala åxå, 402 på klister med tid, vet inget om klasserna, De kör väl ett Uppsala Open åxå.

i Huddiksvall / Söderhamns området körs det endel legalt i olika former åxå.

Hälsinge Open har blivit legalt det med, körs i Huddiksvall 201m tror jag, vet inget mer ännu iaf,

I Avesta gasas det legalt på klistrad 201 med tid åxå,

MSSR har sina deltävlingar med flera klasser åxå, (Mellansvenska streetrace cupen).

Sen är det nattliga streetrace då, Bjursås Open / Gävle Open / Hofors Open etc, med fler.

Så visst finns det lite att köra på om man vill. :idea:
Senast redigerad av STINGRAY454 den lör dec 31, 2005 4:27, redigerad totalt 2 gång.
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

ornet skrev:Ursäkta, så inte din länk
Qe..??. :shock:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

STINGRAY454 skrev: Nästan så man skäms lite ibland för hon jagar upp sig så mycket, (Du vet den klassiska posen med armen skrikandes YEEEES han vann osv,) :lol: :lol:
Klart det känns pinsamt om den scenen utspelar sig efter att Din motståndare vunnit,,,,*blink*

Ornet/ Du har helt rätt!!,,, så länge man sitter i lugn och ro och resonerar logiskt, i vart fall- dock man man lätt svepas med i entusiasmen bilar ger.... Jag är en ärlig person och kan nog säga att jag inte alltid levt efter Din devis -antagligen,,,, Resultatet är dock att min underbara dotter leder teamet när vi är och tävlar så hon stöder mig fullt ut även om mitt intresse säkert tagit lite på hennes uppväxt,,,hennes mor och jag har sedan många år gått separata vägar och antagligen var bilintresset med sina uppoffringar en bidragade faktor.
Min nuvarande fästmö sedan flera år låter mig leka bäst jag vill för hon är själv en av landets duktigaste i både Golf och beachvolley/volleyboll (trots att vi är jämngamla)...*stolt* så det är nästan jag som får krypa på knäna och tigga till mig en helg att spendera tillsammans....
Utan stöd från nära och kära funkar inget!
mvh R
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:
STINGRAY454 skrev: Nästan så man skäms lite ibland för hon jagar upp sig så mycket, (Du vet den klassiska posen med armen skrikandes YEEEES han vann osv,) :lol: :lol:
Klart det känns pinsamt om den scenen utspelar sig efter att Din motståndare vunnit,,,,*blink*

Mina motståndare vinner ju aldrig.... :wink: :lol:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

*tummen upp*
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Rätt kul å följa sådana här "långa" trådar och se hur de efter ett tag spårar off topic fullständigt! :lol:

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!!!
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av pappi »

Grattis Robert! Din tjej verkar besitta kunskapen att hantera både hårda och mjuka bollar! Ja vad kan man mer begära! :D :D :D
Hoppsan nu är jag då helt off Topic! Men jag skyller på de Danske!! 8)

MVH Pappi
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

STINGRAY454 skrev:
ornet skrev:Ursäkta, så inte din länk
Qe..??. :shock:
http://www.streetrace402.com/
Tänkte att det är där du kör.

2QIK4U
Grattis, är ju mycket kul när man kan fortsätta ha samma intressen med barnen, är ju lätt att man glider isär lite när de blir vuxna.
Att alla har och stöder varandra i ett aktivt frididsliv är nog en bra grund att stå på.
Är alltid imponerad av de som har kunskaper och alla har vi olika förutsättningar att nå dem. Absolut inte fel ett bli rekommenderad ting då ju mer avancerat man strävar desto svårare blir det att veta vad som finns. Ibland får man kompromissa och lära sig den svåra vägen, iblan lyssnar man på de som vet. Svårast är väl att gallra bland alla som vill framhäva sig utan någon reell grund.
Kritiskt granskande av källmaterial kräver dock en hel del kunskap som skall komma någonstans ifrån.
Respekterar dock mycket dina kunskaper.

Urspårningen kan väl tyda på ett levande forum :D även om man får styra tillbaka det emellanåt.

God Fortsättning på det nya året :)
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar