Renovera huvud broms cylindern

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Renovera huvud broms cylindern

Inlägg av gbak »

Jag tänkte ev ge mig på att byta kolv, tätningar mm på huvud broms cylindern.
Är det nåt speciellt man skall tänka på vid renoveringen?
Kommer man åt allt från motorsidan eller måste man in under instrumentpanelen?
Specialverktyg behövs det?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

först lossar Du rören som kommer ut ur hbc (2 st)
därefter lossar Du de 2 bultar som håller fat cylindern.
Du har Du cylindern lös i din hand. arbeta i motsatt ordning då Du sätter tillbaks allt.

detta innebär att allt arbete Du gör klarar Du från motorsidan resp på arbetsbänken.


har själv aldrig lagt tid på att renovera en hbc så där kan jag inte ge Dig några råd. men i princip handlar det om att byta lite packboxar och hona ur cyl. vilket kräver specialverktyg.
Kostnaden av verktyg och arbetstiden har fått mig att hellre köpa en ny cyl.

Lycka Till!
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Åbergs tar 1231:- för en kpl cyl och 319:- för ett renoverings kit.
Skillnaden är inte speciellt stor.
Det bär mig emot att skrota ut något som kan vara i bra skick.
Så jag skall kolla upp hur cylinder loppet ser ut innan jag bestämmer mig.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

är din hbc kass?
-69, 502, Coupé
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Åbergs!!??

vad kostar de på Ebay??...*blink*

om köper lite verktyg för en femhundring är då frågan om det är värt 3-400 kr för några timmars jobb,,,som Du inte säkert VET blir riktigt bra...

mvh R
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

gbak: du gör rätt - kolla i skrotet kostar ju inget. Är loppet OK så smäller man ihop det med renoveringssatsen. Om inte så mosar man spargrisen som tyvärr inte heter Särimner...

MVH

MN
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

För en gångs skull håller jag med Hoffa! BYT CYLINDERN!!!!!

Är cylindern frisk alltså utan rostangrepp som kommer i botten av cylinderna eftersom vattnet lägger sig där och den inte är sliten så kan det gå at hona den och lägga i en packnings/kolvsats.

Ta loss cylinderna. Öppna den - kolvsatsen sitter oftast med någon typ av låsring i "ingången på cylindern. Tag ut kolvsatsen och lägg brevid, titta noga hur den satt när du tar ut den! Gör rent cylindern med avfettning och inspektera. Finns inga angrepp eller andra skador kan du nu hona den.

Honingsverktyg som passar här finns att köpa för en billig peng. Sätt honingsverktyget i en borrmaskin gärna med ställbart varvtal. Använd lite ny bromsvästka som "smörjmedel" medans du försikigt honar cylindern.

Gör rent cylindern och inspektera igen. Montera nya packning alt. komplett kolvsats med packningar. Använd gärna lite specialpasta för bromspackningar så de glider lätt i utan att du gör någon skada.
Glöm inte att även göra rent bromsvästkebehållaren!

OBS! använd ENDAST bromsvästka och ev. speciell pasta för bromsar INTE vanlig olja eller fett - dessa löser nämnligen upp packningarna och bromsarna havererar! Du måste alltså veta vad du sysslar med OCH vara noggran.

Jag har dock varit med om att en renoverad huvudcylinder "pajade" en kort tid efter renovering fast den såg fin ut. Detta resulterade i en resa förbi ett stopptecken i ca 70 km i en fyrvägskorsning

Därav rekomenderar jag att du byter cylindern! DET ÄR EN BILLIG LIVFÖRSÄKRING!!!!

/Lars/ :idea:
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Bromsarna har alltid varit lite svampiga och pedalen tar väldigt långt ner. Trots att jag bytt ut all bromsolja och luftat hela systemet så har det inte blivit riktigt bra.
Därför misstänker jag att det är huvud cylindern som är lite otät.
Så lite som min bil är körd så tror jag att bromscylindern är i bra skick. Det visar sig snart.
Bilen har ju bara körts några mil de senaste 10 åren.

På Ebay kostar en kpl o-rings sats (inkl kolvar) till bägge bakhjulen $24
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... RK:MEWA:IT
Fast då tillkommer ju frakt och ev moms om jag har otur.
Senast redigerad av gbak den tor dec 08, 2005 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Snälla Lars!
vore tacksam om Du kunde byta namnet. Jag tycker det låter illa.Hoffman funkar bättre.
För forumets fortsatta trevnad vore jag tacksam om Du hade lust att göra det....*frågar/ber snällt*

mvh R
Senast redigerad av 2QIK4U den tor dec 08, 2005 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Låter LasseJ bättre? :wink: :lol:

MVH

MN
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:lol:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Lars J:
Jag har dock varit med om att en renoverad huvudcylinder "pajade" en kort tid efter renovering fast den såg fin ut. Detta resulterade i en resa förbi ett stopptecken i ca 70 km i en fyrvägskorsning
Hur kom det sig att den nyrenoverade cylindern pajade?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Svårt att svara på exakt eftersom man då borde "dissekerat" cylindern då det är svårt att se småskador ända in. Men bromsvätska har alltså sluppit förbi packningarna så någon dålighet i cylindern har jag missat där.

Att din bil inte rullat mer än några få mil på 10 år hjälper inte. Det är inte milen utan tiden som tär på cylindern och packningarna - speciellt om den står med äldre bromsvätska som tar åt sig vatten och ger korrosionsskador (rostporer).

Du kan testa huvudcylindern genom att starta upp bilen och sätt kraftigt tryck på bromspedalen. Sjunker pedelen sakat mot botten så är det huvudcylindern - under förutsättning att du inte har andra läckor i systemet.

Blir du av med bromsvätska är nästa fråga? Läcker cylindern så brukar bromsvätskan rinna in i servon!

Jag åker inte själv C-3 men har även hört flera som haft problem med bromsoken att de kan fukta igenom bromsvästka.

Bara att kolla igenom allt och se till att du satsar på ordentliga grejer när du byter något.

/Lars/ :idea:
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

gbak skrev:
Hur kom det sig att den nyrenoverade cylindern pajade?
Den erfarne inser att man kan inte vara kung på allt,,,,,inte jag i vart fall !då får man köpa andras arbete/erfarenhet...

Endast den överentusiastiske har energin att göra allt själv....*s* och en del inser det när man glidit igenom en 4-vägskorsning...Vi andra ser och lär när andra gör det.

mvh R
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Plocka isär o kolla hur det ser ut Gbak! Ta en fin smärgelduk och dra några varv, lufta systemet och känn sedan vilken fin bromskraft som har uppstått. Så gjorde jag och min bil hade princip stått i 10 år och mina bromsar blev som nya. Jag kanske hade tur vem vet? :D Visst en ny huvdbromscylinder är en ny sådan men nya saker kan gå sönder också. så "give it at try" Gbak!!!

MVH Pappi
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det var en del porer längs hela botten på min broms cylinder.
Så där är nog en del av förklaringen till mina svampiga bromsar
Porerna är nog lite för djupa och för många för att hona bort tyvärr.
Så det blir att köpa nytt iallafall då!
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Här är den nya bromscylindern:

Bild

Det fanns endast en packning (den som hänger på den gamla kolven) mellan cylindern och vacumburken när jag monterade bort den gamla cylindern.
På bilder från div Corvette firmor ser det ut att finnas flera packningar.
Det är ju även ett spår vid flänsen på bromscylindern, skall det sitta någon packning där?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar