ARP eller SPS?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

ARP eller SPS?

Inlägg av gbak »

Jag har hittat både ARP och SPS bultar till min 327:a.
ARP's kostar $50 och SPS $16, dvs en tredjedel av ARP priset.
Men hur är kvaliteten på SPS bultarna.
Vad ARP går för det vet jag redan.
Är det någon som har testat SPS bultar?
SPS tycks vara ett företag som ursprungligen tillverkat flyg skruvar/muttrar och som försöker slå sig in på ARP's marknadssegment.
Det borgar ju för någon form av kvalitetstänkande.
Bultarna är gjorda av 8740 stål vad det nu är för nåt?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Hmmm, kanske de försöker kränga ngt överblivet parti med femkantsskalle som blivit över från ngn Pratt&Wittney stjärnmotor... :D

Nä, vet inget om detta fabrikat men jag brukar sluta läsa produktblad när orden "billet", "CNC machined", "Air craft material" osv dyker upp.

MVH

MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Brukar inte Carillo ha SPS bultar som std?
Det är väl ganska bra grejor har jag för mig?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: ARP eller SPS?

Inlägg av Jake »

gbak skrev:Jag har hittat både ARP och SPS bultar till min 327:a.
ARP's kostar $50 och SPS $16, dvs en tredjedel av ARP priset.
Men hur är kvaliteten på SPS bultarna.
Vad ARP går för det vet jag redan.
Är det någon som har testat SPS bultar?
SPS tycks vara ett företag som ursprungligen tillverkat flyg skruvar/muttrar och som försöker slå sig in på ARP's marknadssegment.
Det borgar ju för någon form av kvalitetstänkande.
Bultarna är gjorda av 8740 stål vad det nu är för nåt?
ss-8740 är en stålsort, viket borgar för att bulten i det här fallet klarar en viss last innan den börjar töjas och så småningom går av.. hur som helst så är det samma matreal som ARP använder i sina bultar.. Har dom sedan rullade gängor och en sträckgräns (tensile strength) på minst 170000 psi (man har ju korkade måttenheter i jänkeland), så är dom lika bra som ARP elller bättre.. justja 12-point nuts måste det också vara :)..

ARP började också sin bana med att tillverka flygbult, och SPS är långtifrån nya, har för mig att smokey körde SPS i sina motorer (orkar inte kolla upp det, men han körde uteslutande carillo så....)

Vidare, hållar jag med morgan, står det Billet dra öronen åt dig :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

ARP började med att efterapa SPS som var eget från början men sen under 80-talet vart en division av Mr Gasket....tvekar på Du hittat riktiga S.P,S bult dock för de SKA vara dyrare än ARP som ska vara en blek kopia av S.P.S.

mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag frågade också säljaren av bultarna detsamma.
Men han hävdar att det är högsta kvalitet på dessa.
Jag kan ju inte kolla vare sig kvaliteten på SPS eller ARP när jag köper dessa.
SPS kostar f.ö 99 cent stycket och säljaren har ett parti på 1000 st.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar