Smörjning av kam?
Smörjning av kam?
Jag håller som bäst på att montera tillbaka min rullkam och lyftare mm.
Jag har inte köpt någon speciell gucka att smörja in kammen med, utan jag smorde in den med vanlig motorolja när jag stoppade in den.
Rullkamar kräver ju inte lika mycket smörjning från första stund som "flat tappet" kamar.
Jag inser så här i efterhand att det mesta av oljan antagligen kommer att "rinna bort" eftersom mitt motor bygge tar mycket längre tid än jag räknat med.
Är det någon risk att jag kör ner kamen eller t.ex kamlagrena när jag inte har använt det speciella guckan som kamföretagen rekomenderar?
Jag har inte köpt någon speciell gucka att smörja in kammen med, utan jag smorde in den med vanlig motorolja när jag stoppade in den.
Rullkamar kräver ju inte lika mycket smörjning från första stund som "flat tappet" kamar.
Jag inser så här i efterhand att det mesta av oljan antagligen kommer att "rinna bort" eftersom mitt motor bygge tar mycket längre tid än jag räknat med.
Är det någon risk att jag kör ner kamen eller t.ex kamlagrena när jag inte har använt det speciella guckan som kamföretagen rekomenderar?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
2QIK4U
Att köra runt oljepumpen utan att starta motorn verkar ju vara precis vad jag behöver!
Vi får se vad det blir, göra nåt själv eller köpa, alt kanske man kan använda gamla fördelaren också.
Vi får se vad det blir, göra nåt själv eller köpa, alt kanske man kan använda gamla fördelaren också.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Så här ser min ut...av märket ARPgbak skrev:Att köra runt oljepumpen utan att starta motorn verkar ju vara precis vad jag behöver!
Vi får se vad det blir, göra nåt själv eller köpa, alt kanske man kan använda gamla fördelaren också.
http://www.vetteforum.org/attachment.ph ... 1120082432
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
-
2QIK4U
Precis så ska den se ut!!!!
Gör man som Krillle skriver får Du aldrig upp olja n till kammmen då den läcker vid bakersta lagringen.
Gör Du som Du är inne på och skrotar en gammal fördelare kan Du låta huset från den tät vilket funkar....
fast jag ser inte logiken...
Den Stefan visar kostar ungefär lika mkt som Du borde tjäna med en timmas arbete,,,,ska Du bygga en som tar mer tid i anspråk och funkar sämre enl. Krilles linje är det waste of time .
och ska Du göra om en fördelare som Du kan sölja för 500:- eller mer är det waste of money istället ....*s*
mvh R
Gör man som Krillle skriver får Du aldrig upp olja n till kammmen då den läcker vid bakersta lagringen.
Gör Du som Du är inne på och skrotar en gammal fördelare kan Du låta huset från den tät vilket funkar....
fast jag ser inte logiken...
Den Stefan visar kostar ungefär lika mkt som Du borde tjäna med en timmas arbete,,,,ska Du bygga en som tar mer tid i anspråk och funkar sämre enl. Krilles linje är det waste of time .
och ska Du göra om en fördelare som Du kan sölja för 500:- eller mer är det waste of money istället ....*s*
mvh R
När vi ändå är inne på smörjning ......
.......så köpte jag en ny härdad "stötstång" till bränslepumpen, killen jag pratade med på Comp Cams tyckte att jag borde ha en sådan eftersom rullkamen har en hårdare yta än std kamen.
De plana ändarna på "stötstången" ser lite olika ut, ena sidan är lite gul/orange och den andra sidan mer metallfärgad.
Eftersom ändarna är olika så borde det ha betydelse hur "stötstången" monteras.
Vilken ände skall ligga an mot kamen?
.......så köpte jag en ny härdad "stötstång" till bränslepumpen, killen jag pratade med på Comp Cams tyckte att jag borde ha en sådan eftersom rullkamen har en hårdare yta än std kamen.
De plana ändarna på "stötstången" ser lite olika ut, ena sidan är lite gul/orange och den andra sidan mer metallfärgad.
Eftersom ändarna är olika så borde det ha betydelse hur "stötstången" monteras.
Vilken ände skall ligga an mot kamen?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Visst pinnen i fördelarhålet är jättebra men det duger också alldeles utmärkt att innan stiften monteras köra runt den på startmotorn tills oljetrycket är uppe och sen köra en stund till. Det kan ju inte bli mer olja runt kammen än det ryms eller hur?
Också ett bra recept om motorn stått en vinter utan uppstart !
/Terner
Också ett bra recept om motorn stått en vinter utan uppstart !
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor



