Smörjning av kam?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Smörjning av kam?

Inlägg av gbak »

Jag håller som bäst på att montera tillbaka min rullkam och lyftare mm.
Jag har inte köpt någon speciell gucka att smörja in kammen med, utan jag smorde in den med vanlig motorolja när jag stoppade in den.
Rullkamar kräver ju inte lika mycket smörjning från första stund som "flat tappet" kamar.
Jag inser så här i efterhand att det mesta av oljan antagligen kommer att "rinna bort" eftersom mitt motor bygge tar mycket längre tid än jag räknat med.
Är det någon risk att jag kör ner kamen eller t.ex kamlagrena när jag inte har använt det speciella guckan som kamföretagen rekomenderar?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

innan du startar motorn till våren tar bdu bort fördelaren och kör runt oljepumpen med tex en borrmaskin!
på så sätt får du olja överallt utan att kolvarna rört sig!
-69, 502, Coupé
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Och när du gör det så se till att du har en primer som sluter någorlunda tätt där fördelaren sitter i BLOCKET. Annars pissar all olja ut där. och du får ingen olja ngn annanstans.

MVH

MN
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Du behöver inte ha kamfett när du kör rullkam. Klena på lite motorolja bara, och kör upp oljetrycket med en borrmaskin som de andra säger.

MVH Krille
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

och ett sådant verktyg Du sätter på borrmaskinen typ det Nordin(och även jag rekomenderar) kostar några hundringar,,,klart smidigt att VETA att Du har olja hela vägen fram redan från start
mvh R
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Eller så gör du ett sånt verktyg själv, en rundstav men en hylsa påsvetsad i änden. Gör ett jack mitt över i hylasn och svetsa dit en liten "pinne", så du får 2 halvmånar i hylsan. Då passar det i skåran på oljepumpen :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Att köra runt oljepumpen utan att starta motorn verkar ju vara precis vad jag behöver!
Vi får se vad det blir, göra nåt själv eller köpa, alt kanske man kan använda gamla fördelaren också.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

gbak skrev:Att köra runt oljepumpen utan att starta motorn verkar ju vara precis vad jag behöver!
Vi får se vad det blir, göra nåt själv eller köpa, alt kanske man kan använda gamla fördelaren också.
Så här ser min ut...av märket ARP

http://www.vetteforum.org/attachment.ph ... 1120082432
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Precis så ska den se ut!!!!

Gör man som Krillle skriver får Du aldrig upp olja n till kammmen då den läcker vid bakersta lagringen.
Gör Du som Du är inne på och skrotar en gammal fördelare kan Du låta huset från den tät vilket funkar....
fast jag ser inte logiken...
Den Stefan visar kostar ungefär lika mkt som Du borde tjäna med en timmas arbete,,,,ska Du bygga en som tar mer tid i anspråk och funkar sämre enl. Krilles linje är det waste of time .
och ska Du göra om en fördelare som Du kan sölja för 500:- eller mer är det waste of money istället ....*s*
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

När vi ändå är inne på smörjning ......
.......så köpte jag en ny härdad "stötstång" till bränslepumpen, killen jag pratade med på Comp Cams tyckte att jag borde ha en sådan eftersom rullkamen har en hårdare yta än std kamen.
De plana ändarna på "stötstången" ser lite olika ut, ena sidan är lite gul/orange och den andra sidan mer metallfärgad.
Eftersom ändarna är olika så borde det ha betydelse hur "stötstången" monteras.
Vilken ände skall ligga an mot kamen?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

gula motkammen...OM det är en billetkam
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Visst pinnen i fördelarhålet är jättebra men det duger också alldeles utmärkt att innan stiften monteras köra runt den på startmotorn tills oljetrycket är uppe och sen köra en stund till. Det kan ju inte bli mer olja runt kammen än det ryms eller hur?

Också ett bra recept om motorn stått en vinter utan uppstart !

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Skriv svar