Expansionskärl, hur är det tänkt att funka???

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Expansionskärl, hur är det tänkt att funka???

Inlägg av gbak »

I sommar körde jag utan exp.kärl och nu när jag tappade ur vattnet så fattades det ju naturligtvis ett antal liter, ganska många faktiskt!

Ornet var vänlig nog och skänkte mig sitt avlagda exp.kärl, men jag fattar inte riktigt hur jag skall koppla in slangarna.

Till att börja med så är mitt kylsystem inte orginal, jag har t.ex ett extra högt kyltorn (syns på bilden) som också är högsta punkten på mitt kylsystem, där jag fyller vatten.
På kyltornet sitter ett fjäderbelastat lock som öppnar och släpper ut vatten vid för högt tryck i kylsystemet.
Där kopplar jag ju naturligvis in en slang till exp.kärlet och så långt är väl allt väl.
Det sitter också ett liknande lock på min kylare.
Efterhand så fylls väl exp.kärlet på och vattnet i motorn minskar.

Jag skulle vilja ha slutet kylsystemet, så att man slapp bekymra sig om vattenmängden.
När motorn blir varm så rinner det ut i exp.kärlet och när den kallnar så sugs vattnet tillbaka.
Hur bygger man ett sånt system?

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast

locket....

Inlägg av Nicke454 »

Hej!

Om du har ett lock på din kylare, kolla det. Ska vara en fjäder+packning som släpper ut vatten när det blir varmt och en som suger in vattnet när vattnet kyls av, det blir ett tryckminskning när motorn kyls av och vattnet sugs tillbaka.Slangen ska sitta i behållaren så den når botten.

Ditt andra lock kopplar du in till samma behållare, har den samma funktion gör du lika med den. Det borde få det att funka.

MVH/Nicke
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag har ju ett liknande lock på kylaren också.
På lockens insida i centrum av gummitätningen så sitter en liten fjädrande mässings bricka, som kan röra sig innåt.
Det ser ut att vara något som liknar en backventil.
Är det mässingsbrickan som skall öppna när det blir undertryck i systemet och via den så sugs vattnet tillbaka?

Det borde väl räcka med ett lock, och plugga igen kylarlocket och bara använda kyltorns locket.
Slangar har jag nog med ändå :D
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

expansion

Inlägg av Günter »

På min 69 går returen från kupe´värmepaketet via expansionsskärlets botten till cirkulationspumpen. Den tunna slangen från kylaren går till toppen. Så övertrycket går dit. Sen kommer ju undertrycket att gå till kylvattenpumpen och man får balans i kylsystemet. Om du har tappat en massa vatten under sommaren rekommenderar jag ett byte av båda kylarlock eftersom en slapp fjäder minskar förmågan att hålla övertryck och då sänker man kokpunkten högst märkbart. Om du nu sätter dit den nya expansionstanken kommer du att få tre kylarlock att hålla reda på. ca 2 för mycket! Plugga kan man nog göra men vilket vet jag inte. Jag har bara lock på expasionskärlet.
Jag fick fylla på ganska ofta förut men sedan jag köpt nytt lock och dragit fast det ordentligt i botten så funkar det bra.
Günter
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Nicke454 »

Gör det....

Det är bara att kolla så den suger tillbaka vattnet igen.

Lycka till
Skriv svar