Tre st kamfrågor
-
2QIK4U
Det är en std 302 orginalblock som har stora tapparna på 327 veven...stakar och kolvar är lite av hemligeheten och jag har lovat att inte yppa dem då jag hjälpt han en del vet jag lite mer än andra om innehållet...
han varvar den utan probs 8.000 rpm, den har hållt hela sommaren problemfritt I Birka cup,alla Tullinge, SO och till och från kiosken....
Ät på den Stroker fans...*blink*
han varvar den utan probs 8.000 rpm, den har hållt hela sommaren problemfritt I Birka cup,alla Tullinge, SO och till och från kiosken....
Ät på den Stroker fans...*blink*
Jag har testat min uppsättning på Dyno 2003 och resultatet blev med kamen i normalläge 0 blev ca 370 hk.
Men om jag ställer kamen i 4 grader retard så säger Dyno2003 att jag får 405 hk.
Kan någon förklara det för mig?
Är det verkligen möjligt att det skiljer så mycket?
Eller kan det ha att göra med att min kam har 112 graders LCA (lobe centerline angle)?


Förövrigt så hittar ni Dyno2003 i Brasilien.......
http://www.4x4brasil.com.br/forum/viewtopic.php?t=10579
Men om jag ställer kamen i 4 grader retard så säger Dyno2003 att jag får 405 hk.
Kan någon förklara det för mig?
Är det verkligen möjligt att det skiljer så mycket?
Eller kan det ha att göra med att min kam har 112 graders LCA (lobe centerline angle)?


Förövrigt så hittar ni Dyno2003 i Brasilien.......
http://www.4x4brasil.com.br/forum/viewtopic.php?t=10579
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
2QIK4U
Ok ... 
Sedan angående användade av DD..
DD är ett utmärkt program, för att testa IDEALA motorer.. Men verkligheten är ju som bekant inte ideal. Det är mycket bättre än någon människa någonsin kan gissa sig till, oavsett hur mycket speedshop man äger.. Problemet med DD är som alltid med simmulering, SKIT in SKIT ut..
Så nu i gbaks fall om hans motor hade sett ut EXAKT som den simmulerade så hade skillnaden blivit exakt så stor.. Nu är det så att din motor, cam, toppföden osv, inte är ideala. Så därför skall alla plötsliga skutt som programmet gör, tas med en nypa salt. Däremot så är en bra tolkning att, du inte kommer att förlora på att backa cammen 4grader. Och om du har tur så så vinner du nån häst, men troligtvis så förlorar du den nånannanstans i intervallet..
Sedan angende smygrasistiska påhopp, om att DD skulle kasta felaktiga svar har ett SKVATT med att det skulle vara kodat i Brasilien att göra..
Så för att höjja kompetensnivån här på forumet, vilket vissa uppenbarligen behöver.. DD är kodat av jänkare för MRG corp (som fasktisk är ett jänkebaserat företag).. Sedan att mjukvaruproduker (och mycket annat) som kommer från Jänkeland i många fall är rent skräp är en annan sak.. Men beskyll inte brassarna för jänkrans snedsteg.. Anlednignen till att programmet finns tillgänligt på en brasse site är för att SUSA är en av de få ledrana i världen som har stake.. världssamfundet faller platt för Billz vilja medan SUSA gav honom fingret och bad honom åka HEM.
Nu ska vi inte söla ner en bra tråd med massa OT, utan om nån nu vill ha en disskution om brasilien osv, PM eller starta en ny tråd..
Sedan angående användade av DD..
DD är ett utmärkt program, för att testa IDEALA motorer.. Men verkligheten är ju som bekant inte ideal. Det är mycket bättre än någon människa någonsin kan gissa sig till, oavsett hur mycket speedshop man äger.. Problemet med DD är som alltid med simmulering, SKIT in SKIT ut..
Så nu i gbaks fall om hans motor hade sett ut EXAKT som den simmulerade så hade skillnaden blivit exakt så stor.. Nu är det så att din motor, cam, toppföden osv, inte är ideala. Så därför skall alla plötsliga skutt som programmet gör, tas med en nypa salt. Däremot så är en bra tolkning att, du inte kommer att förlora på att backa cammen 4grader. Och om du har tur så så vinner du nån häst, men troligtvis så förlorar du den nånannanstans i intervallet..
Sedan angende smygrasistiska påhopp, om att DD skulle kasta felaktiga svar har ett SKVATT med att det skulle vara kodat i Brasilien att göra..
Så för att höjja kompetensnivån här på forumet, vilket vissa uppenbarligen behöver.. DD är kodat av jänkare för MRG corp (som fasktisk är ett jänkebaserat företag).. Sedan att mjukvaruproduker (och mycket annat) som kommer från Jänkeland i många fall är rent skräp är en annan sak.. Men beskyll inte brassarna för jänkrans snedsteg.. Anlednignen till att programmet finns tillgänligt på en brasse site är för att SUSA är en av de få ledrana i världen som har stake.. världssamfundet faller platt för Billz vilja medan SUSA gav honom fingret och bad honom åka HEM.
Nu ska vi inte söla ner en bra tråd med massa OT, utan om nån nu vill ha en disskution om brasilien osv, PM eller starta en ny tråd..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jake, menar du att jag borde ställa kamen 4 grader retard då?
Vad är nackdelen med att göra det?
Vad är nackdelen med att göra det?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
JA, du bör testa att ställa cammen 4 grader retard.. För att verkligen avgöra om Toppeffekten blir bättre måste du dynoköra bilen med bägge setuperna.gbak skrev:Jake, menar du att jag borde ställa kamen 4 grader retard då?
Vad är nackdelen med att göra det?
"Nackdelen" är att eftersom kurvorna "flyttar" så kan du att tappa effekt nånannanstans i intervallet. har du tur så tappar du efter max effekt (men det finns det ju inga garantier för).. Hur som helst kan även detta utläsas ur VE, och några andra tabeller som finns i DD..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jag röstar på att installera kammen som tillverkaren tänkt sig! De har nog fräsigare prg än DD + erfarenhet. Vill du lajja med detta så smäll dit en delad transkåpa! Tycker DD är kul att leka med men man blir fundersam på när man inte får samma resultat som från början om man pillat med olika variabler ett tag. Annars har det stämt bra för de refmotorer jag matat in.
MVH
MN
MVH
MN
Har du bromsat motorerna också?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
2QIK4U
Kan bara hålla med Nordin!
Tillverkarna hade nog slipat kammen annorlunda ifall den skulle vara 4gr retard/advance.... sen kan en specifik motor funka lite bättre med kammen si eller så men det kjan bara provas i bänk....
När den sen kommer ut i bil visar det sig ändå att den kanske var bäst på det vis tillverkaren rekomenderade,,,varför? jo för ....we dont race dynos
mvh R
Tillverkarna hade nog slipat kammen annorlunda ifall den skulle vara 4gr retard/advance.... sen kan en specifik motor funka lite bättre med kammen si eller så men det kjan bara provas i bänk....
När den sen kommer ut i bil visar det sig ändå att den kanske var bäst på det vis tillverkaren rekomenderade,,,varför? jo för ....we dont race dynos
mvh R
Hmm det blev inte så solklart nu när jag läste det i efterhand..Jake skrev:JA, du bör testa att ställa cammen 4 grader retard.. För att verkligen avgöra om Toppeffekten blir bättre måste du dynoköra bilen med bägge setuperna.gbak skrev:Jake, menar du att jag borde ställa kamen 4 grader retard då?
Vad är nackdelen med att göra det?
"Nackdelen" är att eftersom kurvorna "flyttar" så kan du att tappa effekt nånannanstans i intervallet. har du tur så tappar du efter max effekt (men det finns det ju inga garantier för).. Hur som helst kan även detta utläsas ur VE, och några andra tabeller som finns i DD..
Lite beroende på hur du vill att motorn skall vara, så kan du titta efter toppeffekt eller Integralen (Arean under HK kurvan)..
Som robban är inne på här är det att kammen kanske inte är slipad för just toppeffekt utan för att bilen skall dra så bra som möjligt i ett så bredd område som möjligt (integralen).. Eller kanske lite av bägge
och min poäng som inte gick fram
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
2QIK4U

