Behöver fylla på olja i min "Th 400" då den läcker en del (ska åtgärda i vinter).
Problemet är att jag inte vet vad det är för olja i för närvarande, då jag nyss köpt bilen.
Så några frågor
1 Kan jag köpa olja och fylla på eller är det problem att blanda olika typer?
2 Vilken typ av olja ska jag välja om jag bara fyller på?
2 Om jag ska byta olja måste jag då tömma turbinen också?
3 Hur tömmer man turbinen?
4 Vilken typ av olja ska jag välja om jag byter?
Th 400, olja
Th 400, olja
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
-
2QIK4U
1. Ja / nej
2.dexron
2(den andra).nej.
3. har Du ingen avtappningsplugg. måste Du ta ner lådan och vända upp och ner på turbinen. En del pratar om att köra lådan utan nåt tråg under/lossa oljekylaren etc. för att tömma hela systemet.
Det innebär dock fler risker än vad det är värt.
det mesta skiten ligger i botten av tråget och i filtret.
Byter Du filter och torkar ur tråget har Du gjort det som är det bässta.
detta kostar en hundring ca plus oljan så det finns ingen ursäkt att göra det minst en gång /år
4.dexron. Så enkel och billig som möjligt!!
2.dexron
2(den andra).nej.
3. har Du ingen avtappningsplugg. måste Du ta ner lådan och vända upp och ner på turbinen. En del pratar om att köra lådan utan nåt tråg under/lossa oljekylaren etc. för att tömma hela systemet.
Det innebär dock fler risker än vad det är värt.
det mesta skiten ligger i botten av tråget och i filtret.
Byter Du filter och torkar ur tråget har Du gjort det som är det bässta.
detta kostar en hundring ca plus oljan så det finns ingen ursäkt att göra det minst en gång /år
4.dexron. Så enkel och billig som möjligt!!
-
Ralph
Ett sätt att tömma även turbinen är att först göra det som sagts tidigare men när du gjort klart för att fylla på igen så lossar du lådans returledning framme vid kylaren och leder ner den i lämpligt kärl.
Sedan fyller man på ny olja till det syns att den gamla skitiga kommit ut och du ser ren olja komma ut ur returröret.
Frågan är dock om det är värt besväret då det är rätt meckigt, trångt och kletigt med rör och slangar hit och dit? Vill man dock vara säker på att få ut allt gammalt så kan man göra på detta sätt.
Allt enligt "Bowtie Overdrives"!!
Mvh
701 Ralph
Sedan fyller man på ny olja till det syns att den gamla skitiga kommit ut och du ser ren olja komma ut ur returröret.
Frågan är dock om det är värt besväret då det är rätt meckigt, trångt och kletigt med rör och slangar hit och dit? Vill man dock vara säker på att få ut allt gammalt så kan man göra på detta sätt.
Allt enligt "Bowtie Overdrives"!!
Mvh
701 Ralph