Lars
Hur tar man bort bussningarna ur bärarmarna?
Hur tar man bort bussningarna ur bärarmarna?
Hur f....n får man ut bussningarna ur bärarmarna i framvagnen?.Har försökt att få bort dom men jag har ej lyckats.HJÄLP
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
-
Christian Larsson
- Corvetteälskare

- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Det finns väldigt många olika tips för detta... Jag använde en lufthammare och rostlösning, om du har tillgång till lufttrycksdriven hammare så rekommenderar jag det...
Men jag kan säga såhär, första bussningen tog mig en dryg timme av svordomar innan jag förstod metoden. De resterande sju stycken tog jag på sammanlagt 20 minuter...
Metoden finns förklarat i det engelska papper jag i en annan tråd skickade ut till massvis av personer, säg till om du vill ha det du också!
Enkelt förklarat ska du kila in lufthammare mellan bärarmen och den yttre flänsen på bussningen för att sedan vandra runt bussningen med hammaren och få den att vandra ut ur bärarmen... Låter enkelt, det var det också när man gjort första
Men jag kan säga såhär, första bussningen tog mig en dryg timme av svordomar innan jag förstod metoden. De resterande sju stycken tog jag på sammanlagt 20 minuter...
Metoden finns förklarat i det engelska papper jag i en annan tråd skickade ut till massvis av personer, säg till om du vill ha det du också!
Enkelt förklarat ska du kila in lufthammare mellan bärarmen och den yttre flänsen på bussningen för att sedan vandra runt bussningen med hammaren och få den att vandra ut ur bärarmen... Låter enkelt, det var det också när man gjort första
Okej ska ge mig på dom i morgon igen,kanske bättre lycka då.Tack för hjälpen.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Ja tack, jag vill nog också ha ditt utskick Christian !
Har just plockat ut kylaren och funderar också på att ev byta ut mina spruckna bussningar.
Det ser ju ganska lätt ut när kylaren och alla slangar m.m är borta, rätta mig om jag har fel.
Hur stort är jobbet att byta bussningarna i framvagnen?
Blir det någon större skillnad eller är det bara att det känns bättre att veta att bussningarna är utbytta?
Skall man köpa PUR eller gummi bussningar.
Jag har läst att PUR bussningarna gnisslar, är det någon som kan bekräfta det? Eller är det helt tysta?

Har just plockat ut kylaren och funderar också på att ev byta ut mina spruckna bussningar.
Det ser ju ganska lätt ut när kylaren och alla slangar m.m är borta, rätta mig om jag har fel.
Hur stort är jobbet att byta bussningarna i framvagnen?
Blir det någon större skillnad eller är det bara att det känns bättre att veta att bussningarna är utbytta?
Skall man köpa PUR eller gummi bussningar.
Jag har läst att PUR bussningarna gnisslar, är det någon som kan bekräfta det? Eller är det helt tysta?

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
Christian Larsson
- Corvetteälskare

- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
gbak ge mig din e-mailadress så skickar jag det!
Att du har plockat bort så mycket (kylare mm) underlättar ju bara bortmonteringen av bärarmarna, jobbet med bussningarna görs givetsvis när du har bärarmarna utanför bilen... Jag tycker det var en del pyssel men jag har läst om många som märkt väldigt stor skillnad.
Jag renoverade en framvagn som hade i princip obefintliga gummibussningar men jag ska inte uttala mig om skillnaden än då jag inte har gett den någon vettig framvagnsinställning än...
Och huruvida polyuretanbussningarna "gnisslar" handlar om huruvida man smörjer in dom ordentligt, dom kräver ett speciellt fett som man får med, men jag har hört att man får med för lite, så jag valde att använda ett ordentligt marint fett direkt från början och använda tillräckligt!
Så problemet är att fettet verkar kunna ge sig iväg efter några år och då får man ett gnisslande, men man får se till att avgaserna överröstar tycker jag
Jag tyckte det verkade värt att lägga på de extra pengarna och få bussningar som sägs att de "aldrig" ska slitas förutsatt att de inte belastas fel! Har för mig att prisskillnaden inte var någon enorm ändå...
Att du har plockat bort så mycket (kylare mm) underlättar ju bara bortmonteringen av bärarmarna, jobbet med bussningarna görs givetsvis när du har bärarmarna utanför bilen... Jag tycker det var en del pyssel men jag har läst om många som märkt väldigt stor skillnad.
Jag renoverade en framvagn som hade i princip obefintliga gummibussningar men jag ska inte uttala mig om skillnaden än då jag inte har gett den någon vettig framvagnsinställning än...
Och huruvida polyuretanbussningarna "gnisslar" handlar om huruvida man smörjer in dom ordentligt, dom kräver ett speciellt fett som man får med, men jag har hört att man får med för lite, så jag valde att använda ett ordentligt marint fett direkt från början och använda tillräckligt!
Så problemet är att fettet verkar kunna ge sig iväg efter några år och då får man ett gnisslande, men man får se till att avgaserna överröstar tycker jag
Jag tyckte det verkade värt att lägga på de extra pengarna och få bussningar som sägs att de "aldrig" ska slitas förutsatt att de inte belastas fel! Har för mig att prisskillnaden inte var någon enorm ändå...
Ojdå!
Jag trodde att det bara var att pilla ut/in bussningarna i A-armarna när de satt på plats.
Jag trodde att det bara var att pilla ut/in bussningarna i A-armarna när de satt på plats.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
Christian Larsson
- Corvetteälskare

- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Well, egentligen, i princip är det ju bara att "pilla in och ut dom"... Det är vad du gör när du har bärarmarna utanför bilen... Men det kräver så mycket verktyg och våld att jag vill hävda att det är omöjligt på plats...
Fast för tillfället kommer jag inte ihåg något moment som omöjliggör att dom sitter kvar på bilen. Det är väl just det att komma åt med verktygen och så. Men du kanske blir den första som får revolutionera framvagnsrenoveringarna och kan börja göra "drive-in-framvagnsrenoveringar" på några timmar
Tufft vore det oavsett vad!
Fast för tillfället kommer jag inte ihåg något moment som omöjliggör att dom sitter kvar på bilen. Det är väl just det att komma åt med verktygen och så. Men du kanske blir den första som får revolutionera framvagnsrenoveringarna och kan börja göra "drive-in-framvagnsrenoveringar" på några timmar
Tufft vore det oavsett vad!
-
Christian Larsson
- Corvetteälskare

- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Om man tittar i Vette Brakes .... katalog så står det en anm. på PUR bussningarna att man måste pressa i dessa.
För vanliga gummibussningar så står det ingen anm. att man måste pressa dessa, det var därför jag antog att det skulle gå att byta dessa på plats, vilket jag fortfarande tror.
För vanliga gummibussningar så står det ingen anm. att man måste pressa dessa, det var därför jag antog att det skulle gå att byta dessa på plats, vilket jag fortfarande tror.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Vem vet vad man får lust med under vintern
Snälla Christian skicka instr till mig med
ornet@telia.com
Snälla Christian skicka instr till mig med
ornet@telia.com
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
-
Christian Larsson
- Corvetteälskare

- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
ornet har skickat även till dig nu... tror du är nr 22 som fått det nu, snart kommer jag säkert börja skicka till samma personer igen 
PUR bussningarna tycker jag inte alls måste pressas in, det gick alldeles utmärkt med att bara trycka in dom med handkraft... smörja dom ordentligt med fettet och sen bara trycka... Jag använde aldrig någon press i min renovering.
PUR bussningarna tycker jag inte alls måste pressas in, det gick alldeles utmärkt med att bara trycka in dom med handkraft... smörja dom ordentligt med fettet och sen bara trycka... Jag använde aldrig någon press i min renovering.
Christian:
För mig är det "bara" de 8 A-arms bussningarna (4 övre/4 undre) som jag ev. skall byta.
Är det dessa som måste bilas bort med tryckluft?
Har jag fattat dig rätt att de är svåra (omöjliga) att få bort på plats, men när de väl är borta så är det bara att stoppa in de nya?
För mig är det "bara" de 8 A-arms bussningarna (4 övre/4 undre) som jag ev. skall byta.
Är det dessa som måste bilas bort med tryckluft?
Har jag fattat dig rätt att de är svåra (omöjliga) att få bort på plats, men när de väl är borta så är det bara att stoppa in de nya?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Om man vill köra med Polybussningar kan man göra så att man bibehåller dom gamla hylsorna i bärarmen och stoppar i dom nya polybussningarna i dom gamla,välrengjorda hylsorna.
Vet att folk har använd en lämplig hålsåg för att få ut gummit.
Jag lämnde bort mina A-armar för att pressa i dom nya skalen. Det e mycket viktigt att man gör detta med ett mothåll i själva U profilen så man inte deformerar A-armen.
Vet att folk har använd en lämplig hålsåg för att få ut gummit.
Jag lämnde bort mina A-armar för att pressa i dom nya skalen. Det e mycket viktigt att man gör detta med ett mothåll i själva U profilen så man inte deformerar A-armen.
Kasta inte bäver i trähus.
Tror jag struntar i att byta mina bussningar......
De är ändå i hyggligt skick, och håller nog ett par år till.
De är ändå i hyggligt skick, och håller nog ett par år till.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Själv så har man rensat motor utrymmet så det blir en total upp sträckning i motorrummet,målning,polering,nya slangar,ny el,mm.Har lånat en toppslip så jag tänker fräsa bort gummit.Åter kommer om hur det har gått.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Har nu tagit bort bussningarna med hjälp av en hålsåg.Fungerade jätte bra.Så man får tacka för tipset Peter.Så nu är hela fram vagnen i bitar och skickad på blästring och lackering.Fick tillbaka lite andra saker som har varit på lack när jag lämnade bort framvagnen,jäklar vad bra det blev.Så nu ska jag lyfta av karossen från ramen så att jag kan blästra och lacka den också.Snacka om att detta kommer att ta tid,men det kommer säkert också bli bra i slutändan.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Hejsan
Vett74
Jo renovering är ju aldrig helt fel,men vilken tid det kommer att ta känns det som.Gå in på länken nedan så ser du hur det går allt eftersom tiden fort löper.
Föresten det lät ju inte så himmla farligt med sidsveparna.Vad kör du med för märke samt vilka insatser har du?
Har man vägarna förbi Umeå så kanske man kan få ta sig en titt på maskineriet?
Lars
Vett74
Jo renovering är ju aldrig helt fel,men vilken tid det kommer att ta känns det som.Gå in på länken nedan så ser du hur det går allt eftersom tiden fort löper.
Föresten det lät ju inte så himmla farligt med sidsveparna.Vad kör du med för märke samt vilka insatser har du?
Har man vägarna förbi Umeå så kanske man kan få ta sig en titt på maskineriet?
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
kör med så kallade patriot pipes samma som eriksson hade här på forumet
mina ser dock ut som hookers..
Har vanliga headers och sen hemgjort under bilen ut till piporna ser ut ungefär som på denna bild:

Hade väl tänkt köpa hookers nån gång men kör med dom här så länge
kostade bara c:a 4000:- med frakt så..
En bild på bilen me piporna:

Mjo bara å komma förbi om du är i faggorna!
dock så blir bilen bortställd nu till helgen i vintergaraget som ligger 6 mil från stan,har bara kallgarage här i stan så....
Skojigt å se bilder på renoveringen också,verkar gå fort det där
mina ser dock ut som hookers..
Har vanliga headers och sen hemgjort under bilen ut till piporna ser ut ungefär som på denna bild:

Hade väl tänkt köpa hookers nån gång men kör med dom här så länge
kostade bara c:a 4000:- med frakt så..
En bild på bilen me piporna:

Mjo bara å komma förbi om du är i faggorna!
dock så blir bilen bortställd nu till helgen i vintergaraget som ligger 6 mil från stan,har bara kallgarage här i stan så....
Skojigt å se bilder på renoveringen också,verkar gå fort det där
vett74
Dom dära sidsveparna såg riktigt bra ut.Var har du köpt dom?Det är ju ingen konst att riva,ut maningen kommer då man ska börja att montera ihop bilen.Ska bli roligt och se hur mycket man kommer ihåg då
.
Men det torde lösa sig,det finns ju många vänliga själar här på forumet som säkert kan hjälpa till med lite svar.
Lars
Dom dära sidsveparna såg riktigt bra ut.Var har du köpt dom?Det är ju ingen konst att riva,ut maningen kommer då man ska börja att montera ihop bilen.Ska bli roligt och se hur mycket man kommer ihåg då
Men det torde lösa sig,det finns ju många vänliga själar här på forumet som säkert kan hjälpa till med lite svar.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
köpte mina på www.jegs.com
kallas patriot pipes 4 into 1 style
Mjo det är ju när man ska ha ihop eländet det brukar va skojigt....
tog isär hela inredningen förra vintern men lyckades då få dit alla skruvar igen...
kallas patriot pipes 4 into 1 style
Mjo det är ju när man ska ha ihop eländet det brukar va skojigt....
tog isär hela inredningen förra vintern men lyckades då få dit alla skruvar igen...
Om du hör bussningarna gnissla har du nog för lite motor ! Jag hör inte ens stereon hehegbak skrev:Ja tack, jag vill nog också ha ditt utskick Christian !
Har just plockat ut kylaren och funderar också på att ev byta ut mina spruckna bussningar.
Det ser ju ganska lätt ut när kylaren och alla slangar m.m är borta, rätta mig om jag har fel.
Hur stort är jobbet att byta bussningarna i framvagnen?
Blir det någon större skillnad eller är det bara att det känns bättre att veta att bussningarna är utbytta?
Skall man köpa PUR eller gummi bussningar.
Jag har läst att PUR bussningarna gnisslar, är det någon som kan bekräfta det? Eller är det helt tysta?
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Du kanske har för litet (eller inget) slutsteg till stereon 
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

