Hur jävvla inkompetent får man vara?

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hur jävvla inkompetent får man vara?

Inlägg av Jake »

Nu är goda råd dyra, så jag hoppas att jag kan få några billiga av er..

Som ni vet så köpte min flickvän en porsche/audi 924. Förra ägarna hade kört ett stenskott i rutan så dom erbjöd sig att byta denna innan leverans. vid leverans saknades tätningslisten som sitter runt rutan, men de tidigare ägarna hade varit nere hos glasmästeri X, och påpekat men fått en utskällning om att det minsann inte skulle vara nån list där. Men i första regnvädret så upptäckte vi att det sprutde in vatten i kupén, samt att det blåste in i nederkant på rutan, så p-lappar började virlva runt när man kom över 70.. Jag ringde X som hade bytt rutan, och dom sa att jag skulle lämna in den till ett lokalt glasmästeri.. På det lokala glasmästeriet så kom alla anställda ut och ska skakade på huvudet och suckade över att dom aldrig sett en mer bedrövligt/oproffisionellt isatt ruta.. men visst skulle de fixa det så fort de varit i kontakt med X, eftersom det var ett så stort jobb och att rutan var tvungen att tas ut.. och tar man ut rutan så skulle denna troligtvis gå sönder.. När dom väl får tag i X så ändrar sig X och vill att vi skall komma dit med bilen..

Jag ringer försäkringsbolaget (glasskaderegleraren) och berättar vad som hänt, dom tog noteringar och sa att det inte var nåt snack om att X skulle vara tvungna att lyfta ur rutan PGA, säkerheten, samt att det inte skulle bli tätt, dessutom så sa han att det visst skulle sitta en list runt rutan som dom dessutom skulle betala nu när bilen skulle in till X.. Jag ringer X, och får tala med en riktig huligan som börjar med att skälla ut mig för att jag påstår att det är nåt fel på rutan, sedan så får jag höra att jag har slitit bort listen som fattas runt rutan, OSV OSV.. smockan hänge i luften.. Jag ringde tillbaka till försäkrings bolaget (samma kille) och berätta vad som hänt samt att jag inte vill lämna in bilen där eftersom jag inte tror att dom kommer att göra ett riktigt jobb..

Jag fick då nr till advokaten på svenskt glas, altså organsiationen som auktoriserar glasmästare.. Han tog anteckningar om vad som hade hänt, och tyckte att jag skulle häva köpet på bilen.. vilket jag inte har något intresse av att göra.. Han sa att det inte var så mycket annat att göra förrutom att lämna in bilen hos X och låta dem åtgärda.. han var också av den åsikten att rutan måste ut och limmas om..

Jag ringer förra ägaren och gör upp med dem om att vi skall lämna bilen hos dom och att dom skall ta bilen till X.. Det är ju lite svårt att ta sig till en annan stad på dagtid när man jobbar.. Tidigare ägaren får sig en utskällning angående listen som intealls skall sitta där (vilket den skall enl försäkringsbolaget)

X ringer hem till mig och är mycket otrevlig angående listen och hävdar nu att den aldrig suttit där, vilket inte har någon betydelse eftersom den skall sättas dit oavsett.. Sedan så berättar jag att jag varit i kontakt med både branchorganisationen och försäkringsbolaget och att dessa inte är särkilt imponerade av X sätt att hantera det hela.. då blir han lite mindre höjljudd och säger nåt i stil med "ja om du tar in bilen så får vi kolla på det och så kan vi ju täta rutan".. Då föklarar jag, klart och tydligt att det inte är godkänt att täta rutan på denna bil pga krocksäkerheten.. detta fnyser han bort, och vi lägger på luren..

Idag hämtar min flickvänn bilen hos förra ägaren (som inte kan nånting om bilar), Och upptäcker att dom har kletat en stäng med ljusgrå silikon runt hela rutan.. FEL FEL FEL,
1. Det inte en godkänd lagning vilket de vet.
2. listen som försäkringsbolaget skall betala saknas forfarande
3. rutan och rutramen är svarta, det ser bara för bedrövligt ut
4. Värst av allt, dom har lagt silikon mot plåt, Det är ju som att lägga grejjerna i saltvatten, eftersom silikon är så elektornegativt sä kommer det att rosta sönder rutramen snabbt som attan..

Alla tips om hur vi skall gå vidare med det här, juridiska tips, nån som har en bra advokat, varit med om nåt liknande, kanke är en bra advokar/förmedlare ja vad som helst mottages gladeligen..

Hade det inte varit för att uthängingar inte var IG här så skulle jag inte dra mig för att gå ut med vilka X är.. men det kanske dyker upp på http://www.svartalistan.com/ vad det lider..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Ajajaj det där lät inge roligt :(
Man kan ju inte bli annat än rejält förbannad,svårt å förstå hur en sån firma kan finnas :evil:
Har tyvärr inga tips då jag lyckligtvis inte haft sådana problem..
Hoppas det löser sig för dig med detta snabbt!
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

och så undrar folk varför våldsbrotten ökar... :evil:
Jag har tyvärr inga tips att erbjuda, men håller tummarna för att det löser sig på ett acceptabelt sätt snarast!
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Låter jäkligt mystiskt. Ska dom hålla på o bråka så här så skulla jag nog överväga att låta köpet gå tillbaka. Måste ju finnas fler 924or där ute? Annars e väll ARN ett bra hjälpmedel?
Prata med nån återförsäljare/Porscheverkstad och be dom maila/faxa en beskrivning på vad det ska sitta för grejor,gärna med bilder.
Kasta inte bäver i trähus.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Rent juridiskt är det inte glasmästare X du skall gå på utan din säljare som utlovat att leverera bilen med ny vindruta. Mellan dig och X finns ingen koppling rent juridiskt då du inte beställt något arbete av dem.

Att kontakta ADVOKAT ELLER JURIST, jodå tänk bara på att det ofta kostar runt 1.000:- i timmen. De börjar med genomgång av ärendet, tillskriver motparten med krav. Motparten svarar och har kanske invändningar och ditt ombud svarar då med nytt krav etc, etc. Detta förfarande blir både dyrt och tar tid, förmodligen blir det billigare att åtgärda rutan själv då.

Jag tycker dock att du skall kontakta säljaren och KRÄVA fackmässig montering av rutan vilket du har rätt till. Börja med att ringa och förklara läget för säljaren att det är han/hon som ansvarar för detta. Hjälper inte detta så är det skriftligt krav som gäller. Bör skickas rekomenderat med mottagningsbevis. Detta gör du själv till 0:- i kostnad.

Låt oss gärna veta hur det går.

/Lars/ :evil:
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Jag ringde till glasskade regleraren (jättetrevlig och hjälpsam), som egentligen inte behöver ha med saken att göra.. Och fick reda på att förra ägaren hade ring honom tidigare idag.. Så jag ringde förre ägaren som hade varit i kontakt med advokaten på svenskt glas.. Advokaten gav henne nr till ett välrenomerat glasmästeri i linköping, som skall LYFTA ur rutan och limma om den på ett rikigt sätt samt sätta dit listen som jag förstod det hela.. Svenskt glas skall ta fakutran och sedan skicka den till X.. Kommer nog att bli ett jävvla hallå, troligvis kommer rutan att gå sönder, samt att det måste göras helt rent från silikonet.. Skulle uppskatta att arbetet kommer att sluta på 10000-12000 spänn.. Hade X gjort det riktigt hade han kunna gjort det svart och kommit undan med en bråkdel av kostnaden..

Vidare så kanske vi skall tillägga att vi är jättenöjda med bilen, annars förrutom att framrutan är snett isatt.. dessutom så har förra ägaren gjort allt dom har kunnat för att den här historien skall avlösa så smidigt som möjligt.

fortsättning följer, har fortfarande inte lagt PLUS, ARN, Svartalista, och andra mindre trevliga åtgärder på hyllan..
Överladdad, E85

(_!_)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag tror Sverker hade kört över honom totalt :lol: :lol:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Tråkigt att höra! :( Hoppas allt löser sig. Annars så e det så att om rutan går sönder eller får stenskott osv. så betalar DU 1000-1200kr och du får allt riktigt gjort på en verkstad som du själv väljer. En ruta kan ju gå sönder 2 gånger liksom.... :wink:
Så får du betrakta försäkringspengen som lärlingspengar eller nått... men då har du ju bilen och slipper alla samtal och turer.... dom kan ju bli dyra dom med.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

frisk skrev:Tråkigt att höra! :( Hoppas allt löser sig. Annars så e det så att om rutan går sönder eller får stenskott osv. så betalar DU 1000-1200kr och du får allt riktigt gjort på en verkstad som du själv väljer. En ruta kan ju gå sönder 2 gånger liksom.... :wink:
Så får du betrakta försäkringspengen som lärlingspengar eller nått... men då har du ju bilen och slipper alla samtal och turer.... dom kan ju bli dyra dom med.
Det här med att pajja rutan är uteslutet, försäkringsbolaget vet om läget och kommer nog att vara VÄLDIGT restrektiva med att ge ut en ny ruta.. dessutom så är jag av naturen JÄVLIGT anti mot personer som gör den här typen av bedrägerier.. Det är ju jag som får betala för kalaset..

hur som helst så har jag rasslat fram några bilder på eländet... :shock: :shock:
Som ni ser så är det ett riktigt KVALITÈTS ARBETE som är utfört..

http://www.vetteforum.org/attachment.ph ... 1126626961
http://www.vetteforum.org/attachment.ph ... 1126626981
http://www.vetteforum.org/attachment.ph ... 1126627014
Överladdad, E85

(_!_)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Va det Martin "Latex-är-det-bästa-sedan-skivat-bröd" Timell som hade varit framme med Latexsprutan? :lol: :lol:
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Det där ser väl helt ok ut :roll: :roll: .................
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

Peter skrev:Jag tror Sverker hade kört över honom totalt :lol: :lol:
Det hade inte varit fel att se Sverker trycka ner denne "glasmästare" i soptunnan... :lol:
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Uffff.... skicka de bilderna till försäkringsbolaget så blir det nog inga försäkringsjobb för den firman mer. Kul att det verkar lösa sig för dig genom att säljaren, försäkringsbolag etc verkar hjälpa till att lösa detta.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Jag var nere med bilen till glasmästeriet idag.. Och blev troligtvis emmotagen av ägaren till firman.. En riktigt härlig kille som verkar ha pysslat med glas sedan han låg i vaggan..

Han sa att han var "inkallad" av svenskt glas för att göra en "oberoende" bedömning isättningen.. Men det var även han som skulle göra jobbet om det skulle göras om (intressant läge :))..
Hursomhelst så var hans kommentar när han såg den fina ditkletningen av silikon att: "VISSA SKA INTE SYSSLA MED BILGLAS" och "HÄR FANNS DET JU INGET INTRESSE FÖR ATT GÖRA NÅT RÄTT"

Efter två timmar så ringde han mig och sa att dom skulle ta ut rutan och limma om den.. Samt att han skulle rätta till det som X har saboterat.. Han skulle även ta bilder på eländet och skicka in till branchorganisationen.. Svenskt glas skulle ta fakturan och striden med X, för om jag känner X rätt så kommer det att bli ett JÄVLA LIV.. Dom skulle göra arbetet imorrn, så vi får väl an se om han får ut rutan HEL, eller om den pajjar..

Jag återkommer, än är inte historien slut..
Överladdad, E85

(_!_)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

hel ruta

Inlägg av Ingo »

Nog får proffsen ut rutan hel,jag lyckades ju på dotterns mach1,a :lol:
Var på en jänke skrot och frågade hur dom bar sig åt,och blev tipsad om att såga ut rutan med en vire från en cykel eller moped.
problemet är att få ett hål någonstans i limmet,men den var ju så rostig i rutramen så det gick fint.
Sedan efter lack så limmade jag dit rutan själv också,för det var stenskott på glaset och då garanterade man inte att det skulle gå att limma.Fast man var väl rätt försiktig med pressningen vid återmonteringen.
Skriv svar