Motorn stannar, igen.......!!!
Motorn stannar, igen.......!!!
Nu stannar min motor igen, jag vet inte vilken gång i ordningen.
När motorn är kall är allt ok. men så fort jag kör en sväng så stannar den eller går ryckigt under 1500 rpm.
Tändningen står perfekt 12 grader vid 900 rpm (när den är kall alltså) och 35 grader vid 2500 rpm.
Jag har bytt tändspole utan resultat.
Bytte också tillbaka till min gamla mindre Carter förgasare, och bilen blev piggare och gick kanonbra en stund, sedan kom problemet tillbaka igen när jag körde runt kvarteret och hade fått upp värmen på motorn.
Kan orginalfördelaren bli påverkad av värme???
Jag har snart bara fördelaren kvar att byta eller är det nåt annat som jag borde kika på först?
När motorn är kall är allt ok. men så fort jag kör en sväng så stannar den eller går ryckigt under 1500 rpm.
Tändningen står perfekt 12 grader vid 900 rpm (när den är kall alltså) och 35 grader vid 2500 rpm.
Jag har bytt tändspole utan resultat.
Bytte också tillbaka till min gamla mindre Carter förgasare, och bilen blev piggare och gick kanonbra en stund, sedan kom problemet tillbaka igen när jag körde runt kvarteret och hade fått upp värmen på motorn.
Kan orginalfördelaren bli påverkad av värme???
Jag har snart bara fördelaren kvar att byta eller är det nåt annat som jag borde kika på först?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Varför har jag inte tänkt på det.
Nån i Stockholms området som har en träspacer att låna ut så jag kan testa ???
Nån i Stockholms området som har en träspacer att låna ut så jag kan testa ???
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Motorn stannar, igen.......!!!
Går den bra kall och sedan går dåligt när den är varm.gbak skrev:Nu stannar min motor igen, jag vet inte vilken gång i ordningen.
När motorn är kall är allt ok. men så fort jag kör en sväng så stannar den eller går ryckigt under 1500 rpm.
Tändningen står perfekt 12 grader vid 900 rpm (när den är kall alltså) och 35 grader vid 2500 rpm.
Jag har bytt tändspole utan resultat.
Bytte också tillbaka till min gamla mindre Carter förgasare, och bilen blev piggare och gick kanonbra en stund, sedan kom problemet tillbaka igen när jag körde runt kvarteret och hade fått upp värmen på motorn.
Kan orginalfördelaren bli påverkad av värme???
Jag har snart bara fördelaren kvar att byta eller är det nåt annat som jag borde kika på först?
Låter det i mina öron som för riklig bränsleblandning.
Har du kontrolerat stiften och försökt bestycka ner förgasaren lite?
Mvh
MrV8
mrv8:
Jag har bytt tillbaka till en mindre Carterförgasare och det kan inte vara bestyckningsproblem för bilen har ju gått bra nästan hela sommaren och jag har kört 300 mil.
Nexus:
Har du olika hålbild på din spacer så att den passar på olika pinnbuls mönster. Eller är det samma mått på Holley/Carter/Edelbrock?
Alla andra:
Öppnade fördelaren idag sedan tomgången rusat upp till 2200 rpm och stannat där.
Om man lossar på plasthatten som sitter överst så ser man sedan motvikterna.
Motvikterna ligger sedan på en plan platta. Innanför motvikterna ligger en liten "oval" platta, den rör sig när vacumet ökar, tror jag, rätta mig om jag har fel.
Den plana plattan är som jag kan förstå direkt förbunden med axeln som går ner till kammdrevet. Den plattan kan jag vrida 10-20 grader.
Borde inte den vara helt stum?
Jag har bytt tillbaka till en mindre Carterförgasare och det kan inte vara bestyckningsproblem för bilen har ju gått bra nästan hela sommaren och jag har kört 300 mil.
Nexus:
Har du olika hålbild på din spacer så att den passar på olika pinnbuls mönster. Eller är det samma mått på Holley/Carter/Edelbrock?
Alla andra:
Öppnade fördelaren idag sedan tomgången rusat upp till 2200 rpm och stannat där.
Om man lossar på plasthatten som sitter överst så ser man sedan motvikterna.
Motvikterna ligger sedan på en plan platta. Innanför motvikterna ligger en liten "oval" platta, den rör sig när vacumet ökar, tror jag, rätta mig om jag har fel.
Den plana plattan är som jag kan förstå direkt förbunden med axeln som går ner till kammdrevet. Den plattan kan jag vrida 10-20 grader.
Borde inte den vara helt stum?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nä, den har hål för spreadbore, annars skulle jag nog ha använt den till min Holley.gbak skrev: Nexus:
Har du olika hålbild på din spacer så att den passar på olika pinnbuls mönster. Eller är det samma mått på Holley/Carter/Edelbrock?
Men eftersom det funkar bra med Holleyn utan, så har jag inte besvärat mig med att skaffa en spacer till den. Jag har bara en tunn packning under förgasaren.
Det finns säkert folk som kommer att ha annan åsikt än mig, men mitt tips är ändå att skaffa en elektronisk fördelare.
Jag köpte en Ignitor för ca 1200 och har inte haft något problem med den.
Enkelt och smärtfritt.
Köpte en sprillans MSD fördelare på Ebay i natt kl 4:15.....gäsp.

Säljaren försöker blåsa mig och påstår att frakten är $75.
Enl. USPS så borde den vara $27, vi får väl se hur det går.
Hur går det med din kärra Nexxus?
Kan du köra med den eller är motorn isärplockad?

Säljaren försöker blåsa mig och påstår att frakten är $75.
Enl. USPS så borde den vara $27, vi får väl se hur det går.
Hur går det med din kärra Nexxus?
Kan du köra med den eller är motorn isärplockad?
Senast redigerad av gbak den mån sep 05, 2005 7:33, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Hur har du det med bränslefilter?
Om du fått skit in i nya och gamla beprövade fuggen, så kanske någon nålventil eller nått vill hänga sig ibland...?
Men, kolla stiften. De kan säga mycket...
I fördelaren ska väl vakumklockan vrida på "plattan" dit axeln från klockan är fäst vid! (vad ska annars vakumklockan vrida på?)
/ Micke
Om du fått skit in i nya och gamla beprövade fuggen, så kanske någon nålventil eller nått vill hänga sig ibland...?
Men, kolla stiften. De kan säga mycket...
I fördelaren ska väl vakumklockan vrida på "plattan" dit axeln från klockan är fäst vid! (vad ska annars vakumklockan vrida på?)
/ Micke
Har testat med en annan tändspole hjälpte inte!
Jag är utan bränlsefilter
det kan ju faktiskt vara en anledning till att jag får ojämn tomgång.
Mina bägge förgasare kan ju faktiskt ha guckat igen sig.
Får väl kuta ner till Mekonomen och köpa ett filter på måndag kväll och rengöra förgasarna.
När vi ändå surrar om förkopplingsmotstånd.
Vart tar de två "varma" ledarna som sittter på tändspolen vägen? De försvinner in i en kabelhärva och sedan är de "borta".
Är inte de ledarna ett förkopplingsmotstånd?
När jag monterar in min nya fördelare och tändbox skal jag väl byta ledarna till vanliga utan resistans?
Jag är utan bränlsefilter
Mina bägge förgasare kan ju faktiskt ha guckat igen sig.
Får väl kuta ner till Mekonomen och köpa ett filter på måndag kväll och rengöra förgasarna.
När vi ändå surrar om förkopplingsmotstånd.
Vart tar de två "varma" ledarna som sittter på tändspolen vägen? De försvinner in i en kabelhärva och sedan är de "borta".
Är inte de ledarna ett förkopplingsmotstånd?
När jag monterar in min nya fördelare och tändbox skal jag väl byta ledarna till vanliga utan resistans?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nä, den står bara och dammar... efter att jag satt ihop toppen som jag rev, så körde jag lite, men sedan började det slamra och knacka från toppen, så jag antar att jag inte fick till det med vippor och annat. Körde ner den i garaget och har inte vågat starta den sedan dess.gbak skrev: Hur går det med din kärra Nexxus?
Kan du köra med den eller är motorn isärplockad?
Jag har ju fortfarande problemet med vatten i motorn, så jag kommer att skaffa en ny motor, jag är såå trött på att motorn hela tiden strular.
Re: Motorn stannar, igen.......!!!
gbak skrev:Nu stannar min motor igen, jag vet inte vilken gång i ordningen.
När motorn är kall är allt ok. men så fort jag kör en sväng så stannar den eller går ryckigt under 1500 rpm.
Tändningen står perfekt 12 grader vid 900 rpm (när den är kall alltså) och 35 grader vid 2500 rpm.
Jag har bytt tändspole utan resultat.
Bytte också tillbaka till min gamla mindre Carter förgasare, och bilen blev piggare och gick kanonbra en stund, sedan kom problemet tillbaka igen när jag körde runt kvarteret och hade fått upp värmen på motorn.
Kan orginalfördelaren bli påverkad av värme???
Jag har snart bara fördelaren kvar att byta eller är det nåt annat som jag borde kika på först?
gbak skrev: Jag har bytt tillbaka till en mindre Carterförgasare och det kan inte vara bestyckningsproblem för bilen har ju gått bra nästan hela sommaren och jag har kört 300 mil.
Lägg till det i den här informationen nästa gång.
"Bytte också tillbaka till min gamla mindre Carter förgasare, och bilen blev piggare och gick kanonbra en stund, sedan kom problemet tillbaka igen när jag körde runt kvarteret och hade fått upp värmen på motorn."
Tolkade det som betydligt mindre än 300 mil.
Men är du säker på att den är helt rätt bestyckad?
Men sen har man en otorligt rapp och alärt maskin och lätt startad även varm
Som heller inte behöver ta så mycket bensin och ryka svart vid full gasning. 454 jag ställt in nu senast kan man trycka fullt på hur som helst utan att se någon svart rök och ett gassvar utan dess like ger ca 500hk. Pressar upp båten den är monterad i på ca 2500kg till 50-52knop med 24 graders v botten. och jag kan säga det var enorm skilnad på farten mellan 40-50 knop innan förgasaren var instäld rätt har inget av orginal bestyckningen kvar i den efter den var klar, inte ens axmunstyckena bytte även lite där men ska se om jag inte ska putsa lite till på instälningen av dom. Ägaren är nöjd nu speciellt som han slipper tvätta badbryggan varje gång efter han åkt. Den var ner sottad innan efter varje tur, nu efter jag ställde in förgasaren åt honom ingen sot på den.
Lycka till med din bil nu! Så du hinner njuta lite till av åkning i den innan vintern! Behöver inte svara något på det här utan fundera lite och ta en titt om du är helt nöjd med effekten i motorn. Och då är fögasarinstälningen mycket viktig för max effekt.
Mvh
MrV8
Motorn stannar, igen och igen och igen.....!!!!!!
Nu är vi uppe på banan igen! (Får se hur länge det håller den här gången).
Plockade isär och avfettade min Carter, tvättade sedan ur den med högtryckstvätten.
Den rensar gott !!
Blåste sedan bort vattnet med tryckluft.
Det låg lite smuts i flottörhusen och säkert även på en del andra ställen också.
Köpte ett bränslefilter på Micro bara för att testa, och nu så går motorn ganska bra.
Tändningen varierar fortfarande 5-8 grader så en ny fördelare behövs nog också.
Hittade dock en lite vacumläcka när jag sprayade startgas runt förgasaren, det beror nog på att jag monterat dubbla packningar för att minska värmen som går upp till förgasaren.
Justera förgasaren ger jag mig på till våren när jag bytt kam och toppar mm. Bortkastat just nu.
Plockade isär och avfettade min Carter, tvättade sedan ur den med högtryckstvätten.
Blåste sedan bort vattnet med tryckluft.
Det låg lite smuts i flottörhusen och säkert även på en del andra ställen också.
Köpte ett bränslefilter på Micro bara för att testa, och nu så går motorn ganska bra.
Tändningen varierar fortfarande 5-8 grader så en ny fördelare behövs nog också.
Hittade dock en lite vacumläcka när jag sprayade startgas runt förgasaren, det beror nog på att jag monterat dubbla packningar för att minska värmen som går upp till förgasaren.
Justera förgasaren ger jag mig på till våren när jag bytt kam och toppar mm. Bortkastat just nu.
Senast redigerad av gbak den lör sep 10, 2005 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Idag blev det bärgningbil hem
1000:- kostade det.
Åkte iväg till samlingsstället, innan vi skulle åka vidare till Furusund (Corvetteträff alltså).
Motorn gick kanonbra tills jag körde av från motorvägen, då vid rödljuset när jag släpper gasen efter 2 mil så lägger motorn av. Och jag fick rulla in på området.
Det var gott om Corvette mekare som kom med goda råd om både det ena och andra men vi var överens om att det inte var bränsleproblem.
Vi skruvade isär förgasare pillade både här och där, ibland startade den och gick fint, nästa gång gick den på 5 cylindrar.
Tändspole/konding brytare ansåg de flesta (och jag med)
Efter ett tag så stack alla (utom jag då) iväg till Furusund medan jag försökte ta mig hem för egen maskin.
Lyckades få igång skrället och kom kanske 3 km sedan dog den igen med 2 rejäla avgasknallar, mitt i en korsning förstås. Det var den andra korsningen jag lyckades få motorstopp i. (Så jag har fått visat upp bilen för ganska många idag
)
Så det var bara att ringa bärgaren. Efter att ha gråtit ut så hojade jag ner till Micro och köpte en ny konding som jag monterade in.
Jag flyttade och bytte ut tändspolen till en Accel som jag satte på torpedväggen.
Den satt tidigare fast på insuget med en metallklammer och blir kokhet, är det normalt???
Det står att orginal spolen skall användas med förkopplingsmotstånd fast jag ser då inget, om det inte är någon av de två ledarna som går till spolen som är ett motstånd.
Jag mätte spänningen ut till spolen och den är 11 V, någon som vet vad spänningen skall vara om man har ett förkopplingsmotstånd??
Kollade också kamvinkeln som hade förändrat sig en del.
Den justerade jag in i våras men nu hade den flyttat sig 5-10 grader eller så.
När jag mätte avstånden mellan brytarspetsarna så noterade jag att det skiljer 0,2-0,3 mm beroende på vilken nock jag har mitt för brytarna.
Det kan vara här som problemet sitter.
Ivarjefall så går motorn "perfekt" nu igen efter att jag bytt till Accel spolen och nya kondingen.
Frågan är bara hur länge..........
Kanonväder har det också varit, och det här skulle vara sista resan innan jag ställer undan Corvetten för denna säsong.
Istället för att slicka på en glass så har jag stått med nyllet och stirrat ner på en sketen chevamotor.
Vilken jä
la skitdag !!!!
Åkte iväg till samlingsstället, innan vi skulle åka vidare till Furusund (Corvetteträff alltså).
Motorn gick kanonbra tills jag körde av från motorvägen, då vid rödljuset när jag släpper gasen efter 2 mil så lägger motorn av. Och jag fick rulla in på området.
Det var gott om Corvette mekare som kom med goda råd om både det ena och andra men vi var överens om att det inte var bränsleproblem.
Vi skruvade isär förgasare pillade både här och där, ibland startade den och gick fint, nästa gång gick den på 5 cylindrar.
Tändspole/konding brytare ansåg de flesta (och jag med)
Efter ett tag så stack alla (utom jag då) iväg till Furusund medan jag försökte ta mig hem för egen maskin.
Lyckades få igång skrället och kom kanske 3 km sedan dog den igen med 2 rejäla avgasknallar, mitt i en korsning förstås. Det var den andra korsningen jag lyckades få motorstopp i. (Så jag har fått visat upp bilen för ganska många idag
Så det var bara att ringa bärgaren. Efter att ha gråtit ut så hojade jag ner till Micro och köpte en ny konding som jag monterade in.
Jag flyttade och bytte ut tändspolen till en Accel som jag satte på torpedväggen.
Den satt tidigare fast på insuget med en metallklammer och blir kokhet, är det normalt???
Det står att orginal spolen skall användas med förkopplingsmotstånd fast jag ser då inget, om det inte är någon av de två ledarna som går till spolen som är ett motstånd.
Jag mätte spänningen ut till spolen och den är 11 V, någon som vet vad spänningen skall vara om man har ett förkopplingsmotstånd??
Kollade också kamvinkeln som hade förändrat sig en del.
Den justerade jag in i våras men nu hade den flyttat sig 5-10 grader eller så.
När jag mätte avstånden mellan brytarspetsarna så noterade jag att det skiljer 0,2-0,3 mm beroende på vilken nock jag har mitt för brytarna.
Det kan vara här som problemet sitter.
Ivarjefall så går motorn "perfekt" nu igen efter att jag bytt till Accel spolen och nya kondingen.
Frågan är bara hur länge..........
Kanonväder har det också varit, och det här skulle vara sista resan innan jag ställer undan Corvetten för denna säsong.
Istället för att slicka på en glass så har jag stått med nyllet och stirrat ner på en sketen chevamotor.
Vilken jä
Senast redigerad av gbak den lör sep 10, 2005 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Återigen fördelaren du borde lyssna på en gammal bilelektrikerTerner skrev:Prova en annan fördelare om du kan låna av någon. Det du säger verkar skumt
/Terner
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Ska slänga orginal fördelaren i Nilen, så fort min nya kommer hem!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Passa dig för faroernas förbannelse dom gillar inte amerikanska tekniska detaljer i Nilen men OK det kan kanske bli en skön resa hehegbak skrev:Ska slänga orginal fördelaren i Nilen, så fort min nya kommer hem!
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Tjena gbak,gbak skrev:Det står att orginal spolen skall användas med förkopplingsmotstånd fast jag ser då inget, om det inte är någon av de två ledarna som går till spolen som är ett motstånd.
Jag mätte spänningen ut till spolen och den är 11 V, någon som vet vad spänningen skall vara om man har ett förkopplingsmotstånd??
Tråkigt att det strular igen
På min som är med petronix brytarlöst system så har jag ca. 6 volt på tändspolen normalt, och vid start så har jag 12 volt.
Det är bara tre kablar på den sidan av tändspolen varav en går till fördelaren en kommer inifrån kupen och en går till solenoiden på startmotorn (solenoiden drar vid 6,5-7 volt) så endast när förkopplingsmotståndet är förbikopplat via startläget på nyckeln.
Var detta förkopplingsmotstånd sitter har jag inte lokaliserat än.
Lycka till
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Tack så mycket Sandberg.
Det betyder ju att jag har 11-12 V till min tändspole som istället borde ha betydligt lägre spänning, utom vid start.
Den får säkert fnatt efter ett tag och den blir ju också kokhet.
Då behåller jag min Accel spole en stund får vi se om den funkar bättre.
Den är inte avsedd att ha förkopplings motstånd.
Det betyder ju att jag har 11-12 V till min tändspole som istället borde ha betydligt lägre spänning, utom vid start.
Den får säkert fnatt efter ett tag och den blir ju också kokhet.
Då behåller jag min Accel spole en stund får vi se om den funkar bättre.
Den är inte avsedd att ha förkopplings motstånd.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hej gbak!jag nämde det förut till dig om förkopplingsmotstånd till tändspolen, det skall finnas en beteckning på spolen om det skall vara motstånd till det eller inte , tyvärr så var det ett tag sen jag höll på med det så jag har faktiskt glömt det,
men fråga gärna en gammal mek, innan du köper en ny.allt tyder på att så är fallet . Mvh Jan

Enl. det kopplings schema som jag har, så skall ledaren som kommer från tändningen ha en resistans på 1,35 ohm.
Det är alltså mitt motstånd.
Vilket i sin tur borde ge ca 8-9 V under drift.
Men det är alltså 11V, vilket innebär att antingen så har jag inte den resistans i tråden som jag borde ha eller så ger min generator ut 14-15V.
Det troliga är att jag har för låg eller ingen resistans alls i tråden.
Jag skall mäta upp den senare i höst.
Det är alltså mitt motstånd.
Vilket i sin tur borde ge ca 8-9 V under drift.
Men det är alltså 11V, vilket innebär att antingen så har jag inte den resistans i tråden som jag borde ha eller så ger min generator ut 14-15V.
Det troliga är att jag har för låg eller ingen resistans alls i tråden.
Jag skall mäta upp den senare i höst.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ok anta då att generatorn ger 15V och mitt motstånd håller 1,35 ohm.
Vad händer då om jag har en tändspole som vill ha mer än 11V men inte får det?
En svagare gnista än vad jag borde ha?
Det borde i allafall inte skada att ha svagare gnista.
Nu har jag mätt:
Jag får 10V när startmotorn drar och 11V när motorn tänder och jag släpper tändningsnyckeln.
Vad kan man dra för slutsats av det?
Vad händer då om jag har en tändspole som vill ha mer än 11V men inte får det?
En svagare gnista än vad jag borde ha?
Det borde i allafall inte skada att ha svagare gnista.
Nu har jag mätt:
Jag får 10V när startmotorn drar och 11V när motorn tänder och jag släpper tändningsnyckeln.
Vad kan man dra för slutsats av det?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Så jag har alltså haft för hög spänning in till min "gamla" spole hela tiden!
Är det normalt att man får de problemen som jag har haft med krånglande tändning till och från, om man matar en tändspole konstant med för hög spänning?
Är det normalt att man får de problemen som jag har haft med krånglande tändning till och från, om man matar en tändspole konstant med för hög spänning?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h


