Comp Cam Magnum 286HR ger den mig för lite vacum?
Comp Cam Magnum 286HR ger den mig för lite vacum?
Har tittat på en Comp Cams 286 graders hydraulisk rullkam.
Hur mycket kommer den att påverka mitt vacum?
Finns det någon som testat en liknande rullkam och har erfarenheter om den funkar tillsammans med bromsar, lyktor, modulator, och tändinställning?
Eller är kammen helt enkelt för vass för en gatkörd bil?
Hur mycket kommer den att påverka mitt vacum?
Finns det någon som testat en liknande rullkam och har erfarenheter om den funkar tillsammans med bromsar, lyktor, modulator, och tändinställning?
Eller är kammen helt enkelt för vass för en gatkörd bil?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ngt liknande denna? http://www.compcams.com/Technical/DynoS ... 10_001.asp
Detta är på en 350. Personligen skulle jag ha svårt att leva med en sådan kam på en "gatbil"....
MVH
MN
Detta är på en 350. Personligen skulle jag ha svårt att leva med en sådan kam på en "gatbil"....
MVH
MN
Vacumet är ju klart lägre när man tittar i tabellerna.
Men hur lågt vacum kan man acceptera på en gatkörd bil?
Men hur lågt vacum kan man acceptera på en gatkörd bil?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
R0ffe
- Corvettefantast

- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Det beror...
Jag har en liknade kam men jag kommer inte ner till vakuumet som CC mäter i sina tester, men enligt deras svar jag fick tidigare så mäter dom direkt på insuget och har inga tbh anlstna, som tex bromsservo, PCV-ventil och annat som behöver vakuum och kan läcka lite.
Jag mäter ca 4.5 vid 950-1000rpm, omkring 6 vid 1200 rpm och t6ack vare Corvettens finfina original vakuumtank så funkar bromsarna toppen, men jag kör med en helt mekanisk fördelare och preppad växlelåda, annars skulle nog jag ha fler problem.....
Ska du köra omkring på gatorna mer än några mil per helg så skulle jag nog välja en mildare kam, annars är den rätt så kul när du passerar 6500rpm!
Jag mäter ca 4.5 vid 950-1000rpm, omkring 6 vid 1200 rpm och t6ack vare Corvettens finfina original vakuumtank så funkar bromsarna toppen, men jag kör med en helt mekanisk fördelare och preppad växlelåda, annars skulle nog jag ha fler problem.....
Ska du köra omkring på gatorna mer än några mil per helg så skulle jag nog välja en mildare kam, annars är den rätt så kul när du passerar 6500rpm!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Vid 6500 rpm så har nog min motor uppnått nirvana och är på väg ut genom grenrören.
Borde kanske titta på en 268-274 graders kam istället
Borde kanske titta på en 268-274 graders kam istället
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
R0ffe
- Corvettefantast

- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Varför en extra burk?
Vad har du för kam och övrig utrustning som behövde en extra tank?
Tror inte gbak behöver en extra vakuumtank till bromsarna, corvettens egna funkar bara fint om slangar och backventil samt servoklockan är någorlunda okej.
Tror inte gbak behöver en extra vakuumtank till bromsarna, corvettens egna funkar bara fint om slangar och backventil samt servoklockan är någorlunda okej.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Edelbrock Super Victor Jr insug, Victor Jr toppar
Tanken satte jag dit av rena säkerhetsskäl, så nu vet jag att det alltid finns ett vaccum till bromsarna.
En sak vet jag inte och det är om servoklockan till bromsen i sig är en vaccumreservoar och iså fall dess kapacitet?
På min finns endast en vaccumtank till ljuset i den främre tvärbalken och
ljusluckorna har ett visst problem att gå upp på tomgång nu med trimmad motor, det behövs lite varv.
En kompis med Camaro -92 fick avsevärt bättre bromsar med en x-tra tank trots en moderat kam på 220 nånting.
Men en tank är väl inte det första man behöver inskaffa innan man provat, dock en billig hjäp om det är dåligt vaccum. ca 450kr
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
-
R0ffe
- Corvettefantast

- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Tanken..
Aaah, du har balken/tanken kopplad på det viset, tyvärr så har förra ägaren varit och ändrat en hel del under huven och jag har tyvärr inte ändrat tillbaka utan i min bil så sitter allt parallellt och hjälper/stjälper varandra, men det funkar rätt så bra för mig ändå!
Jag har väl lite av dina tidigare problem också, om man startar bilen utan att varva upp den en gång så är lysena lite slöa och vill ta lite lång tid på sig att öppna fullt, men min motor vill gärna ha en liten "knuff" vid start så några små uppvarvningar brukar behövas innan han går som den ska, och då finns vakuumet där och allt funkar bra fint!
Fast, jag har sneglat på att köpa en vakuumtank och byta ut balken som väger rätt så mycket mot nåt lättare för att få ner vikten över framhjulen, speciellt efter jag tog bort servostyrningen!
Jag har väl lite av dina tidigare problem också, om man startar bilen utan att varva upp den en gång så är lysena lite slöa och vill ta lite lång tid på sig att öppna fullt, men min motor vill gärna ha en liten "knuff" vid start så några små uppvarvningar brukar behövas innan han går som den ska, och då finns vakuumet där och allt funkar bra fint!
Fast, jag har sneglat på att köpa en vakuumtank och byta ut balken som väger rätt så mycket mot nåt lättare för att få ner vikten över framhjulen, speciellt efter jag tog bort servostyrningen!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Ornet:
Hur mycket "låter" din kam?
Anledningen att jag sneglar på en hydraulisk rullkam är ju att den för mindre oväsen än en mekanisk.
Skillnaden är kanske inte så stor som jag tror.
Å andra sidan så låter ju allt annat också på Corvetten ganska mycket så ev skrammel från en rullkam kanske försvinner i avgasbuller mm.
Hur mycket "låter" din kam?
Anledningen att jag sneglar på en hydraulisk rullkam är ju att den för mindre oväsen än en mekanisk.
Skillnaden är kanske inte så stor som jag tror.
Å andra sidan så låter ju allt annat också på Corvetten ganska mycket så ev skrammel från en rullkam kanske försvinner i avgasbuller mm.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Då så! Då får det väl bli en mek kam.
Jag var lite oroliga att det skulle vara typ "klonka, klonka...."
Jag var lite oroliga att det skulle vara typ "klonka, klonka...."
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Har börjar att titta lite på lyftare till en ev. rullkam.
En del rull lyftare har offset, vad jag kan förstå så är hålet för stötstången ej centrerat i dessa.
När använder man en offset lyftare?
En del rull lyftare har offset, vad jag kan förstå så är hålet för stötstången ej centrerat i dessa.
När använder man en offset lyftare?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Vad var det för duration på den då?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Hur stor motor har du Qbak? Det gör en bra skillnad på vacuumet. Att det är hydralrulle gör också viss skillnad, då hydralerna blöder bort lite duration på tomgång och på det viset ger bättre vacuum samt lite mer bottenmos.
Jag har en 468 med hydralrulle på 226/236@.050 samt 288/296 adv.dur. plus .587/.610 i lyft. Den ger ca 12 inch/Hg i vacuum på tomgång och det räcker gott. Lysena åker upp och ner som popcorn. Dualplane insug har också positiv effekt på vacuumet...
Jag har en 468 med hydralrulle på 226/236@.050 samt 288/296 adv.dur. plus .587/.610 i lyft. Den ger ca 12 inch/Hg i vacuum på tomgång och det räcker gott. Lysena åker upp och ner som popcorn. Dualplane insug har också positiv effekt på vacuumet...
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
327:a och singelplans Torker kanske inte är den bästa kombinationen då....
Det som verkar mest intresant just nu är:
Comp Cams Magnum CS 268A-R10, 224 int./224 exh, 268 int./268 exh, 0.525 int./0.525 exh. lift
eller
Xtreme Energy CS XR274 R-10, 236int /242exh, 274int / 282exh, 0.564 int./0.570 exh. lift.
Bägge borde passa min 2200 stallspeed turbin och Trick Flow toppar hyggligt.
Det som verkar mest intresant just nu är:
Comp Cams Magnum CS 268A-R10, 224 int./224 exh, 268 int./268 exh, 0.525 int./0.525 exh. lift
eller
Xtreme Energy CS XR274 R-10, 236int /242exh, 274int / 282exh, 0.564 int./0.570 exh. lift.
Bägge borde passa min 2200 stallspeed turbin och Trick Flow toppar hyggligt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag tror att den där extream energy cammen är ett par nummer för stor på din 327a. Och troligtvis så lyfter den även mer än vad dina TF toppar klarar.. Magnumen tror jag kan passa (lite beroende på hur du vill ha karaktären på motorn) och lyfter innom gränserna om du kör 1.5 vippor.. vill du ha större cam så du antingen fräsa ner säten och/eller sätte i längre ventiler+fjädrar.. (om nu inte någon omtänksam person har gjort det i jänkeland åt dig redangbak skrev:327:a och singelplans Torker kanske inte är den bästa kombinationen då....
Det som verkar mest intresant just nu är:
Comp Cams Magnum CS 268A-R10, 224 int./224 exh, 268 int./268 exh, 0.525 int./0.525 exh. lift
eller
Xtreme Energy CS XR274 R-10, 236int /242exh, 274int / 282exh, 0.564 int./0.570 exh. lift.
Bägge borde passa min 2200 stallspeed turbin och Trick Flow toppar hyggligt.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Topparna klarar .600 och har dubbla fjädrar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Kolla att de fjädrar du har motsvarar det som kamleverantören rekommenderar, annars köper du nya så du inte sliter ut kammen i förtid...gbak skrev:Topparna klarar .600 och har dubbla fjädrar.
Har du mailat Comp Cams och de andra snubbarna och frågat vad de rekommenderar. Jag tror bl.a. comp cams har ett formulär på deras hemsida. Om du inte hittar det så är mail-adressen: camhelp@compcams.com
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hur stor risk är det att man sliter ner en rullkam då, är det inte bättre härdning på den eftersom den lyfter mycket högre än en "vanlig" kam.
Enl Trick Flows spec så skall det vara de här fjädrarna som sitter på topparna.
1.460" o.d. double with damper
125 lbs. @ 1.780" installed height
376 lbs. @ 1.180" open
420 lbs. per inch rate
.600" maximum valve lift
Enl Trick Flows spec så skall det vara de här fjädrarna som sitter på topparna.
1.460" o.d. double with damper
125 lbs. @ 1.780" installed height
376 lbs. @ 1.180" open
420 lbs. per inch rate
.600" maximum valve lift
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Om jag nu väljer att köpa en mek rullkam måste jag oxå byta stötstängerna?
Eller är det samma höjd på rullyftarna som vanliga "flat tappet", för det är väl längdskillnaden mellan lyftarna som kräver en annan längd på stötstängerna eller......?
Det finns ju femtioelva olika varianter allt ifrån $35-$200.
Duger de billigaste? Eller är det andra krav när lyfthöjden och fjäderkraften ökar.
Eller är det samma höjd på rullyftarna som vanliga "flat tappet", för det är väl längdskillnaden mellan lyftarna som kräver en annan längd på stötstängerna eller......?
Det finns ju femtioelva olika varianter allt ifrån $35-$200.
Duger de billigaste? Eller är det andra krav när lyfthöjden och fjäderkraften ökar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Byter du cam så måste du ALLTID provmäta stötstången.. Antingen med hoffmans plastvippa eller en vanlig förlängningsbar stöttång..gbak skrev:Om jag nu väljer att köpa en mek rullkam måste jag oxå byta stötstängerna?
Eller är det samma höjd på rullyftarna som vanliga "flat tappet", för det är väl längdskillnaden mellan lyftarna som kräver en annan längd på stötstängerna eller......?
Det finns ju femtioelva olika varianter allt ifrån $35-$200.
Duger de billigaste? Eller är det andra krav när lyfthöjden och fjäderkraften ökar.
Sedan vilka stötstänger du skall ha, så beror det på massa olika saker. typ guidplates, spring tention osv osv.. Köp stänger som är i Smidda ur ett stycke och härdade..
TrickFlow stänger är det många som kör med kostar $85.. dessutom så finns dom i typ "ALLA" längder så du slipper gör en "custom length pushrod"..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Det måste väl gå att ta reda på vilken längd på stötstången man skall ha så att man kan köpa allt man behöver på en gång.
Det måste ju vara kammen, lyftarna och rullvippans placering som styr stötstångslängden.
Kammen's minsta radie borde vara ungefär lika på alla kammar så där borde det inte skilja så mycket.
Lyftarna's höjd kan jag tänka mig diffar en del speciellt mellan rullyftare och "flat tappet" lyftare. Skillnaden borde väl gå att ta reda på.
Vipparmarnas placering ??? är det alltid att de sitter på samma höjd från blockets topp?
Ni som har bytt topp, rullkam och rullyftare vilken längd har ni köpt på stötstängerna?
Det måste ju vara kammen, lyftarna och rullvippans placering som styr stötstångslängden.
Kammen's minsta radie borde vara ungefär lika på alla kammar så där borde det inte skilja så mycket.
Lyftarna's höjd kan jag tänka mig diffar en del speciellt mellan rullyftare och "flat tappet" lyftare. Skillnaden borde väl gå att ta reda på.
Vipparmarnas placering ??? är det alltid att de sitter på samma höjd från blockets topp?
Ni som har bytt topp, rullkam och rullyftare vilken längd har ni köpt på stötstängerna?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Tyvärr det går inte, Det är massor som spelar roll och eftersom du har en tolerans "stackup" så skiter det sig att räkna ihop det..gbak skrev:Det måste väl gå att ta reda på vilken längd på stötstången man skall ha så att man kan köpa allt man behöver på en gång.
Det måste ju vara kammen, lyftarna och rullvippans placering som styr stötstångslängden.
Kammen's minsta radie borde vara ungefär lika på alla kammar så där borde det inte skilja så mycket.
Lyftarna's höjd kan jag tänka mig diffar en del speciellt mellan rullyftare och "flat tappet" lyftare. Skillnaden borde väl gå att ta reda på.
Vipparmarnas placering ??? är det alltid att de sitter på samma höjd från blockets topp?
Ni som har bytt topp, rullkam och rullyftare vilken längd har ni köpt på stötstängerna?
Alla block diffar i deckhöjd
sedan har du en packning som varierar i tjoklek
Packningen komprimeras olika beroende på typ
Vissa toppar är mjukare än andra och kläms ihop mer när man drar dem
Alla toppar är olika höga
Hur långa ventiler har du
Förbränningsrummets storlek och utformning spelar in.
Vippans utväxling
Märket på vippan
Vipparms bulten har en toleras på placeringen
det finns en olika basecirklar
Du har en tolerans på cammen
cammens lyft spelar roll en stor roll
Hydrauliska/solidlyftare ska ha olika längder
Det finns en tolerans på cammens placering i blocket
Olika vippor har olika radie på skallarna
+ massa andra saker som jag inte kommer på nu
Kika på vad comp skriver
http://www.compcams.com/Technical/Curre ... 06-307.asp
http://www.compcams.com/Technical/Curre ... ML/293.asp
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ok, Jag ger mig!
Får väl se mig om efter ett längd testverktyg då.....
Får väl se mig om efter ett längd testverktyg då.....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Det finns säkert nån som har en att låna ut, man brukar ju bara använda det en gång.. jag har ett som är 7.800, men den är nog för lång för diggbak skrev:Ok, Jag ger mig!
Får väl se mig om efter ett längd testverktyg då.....
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Fick svar från CompCams idag, de rekomenderade Xtreme Energy CS XR274 R-10.
Det är ju precis den som jag själv kommit fram till att jag vill ha!
Så nu blir det en sån, så får vi se om kronan på kolvarna dunkar i ventilerna så jag måste fräsa ner dem, eller om allt lirar.
Det är ju precis den som jag själv kommit fram till att jag vill ha!
Så nu blir det en sån, så får vi se om kronan på kolvarna dunkar i ventilerna så jag måste fräsa ner dem, eller om allt lirar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Perfekt att du hade rätt! Då behöver du inte grubbla på om du skulle tagit ett nummer större eller mindre kam efteråt.gbak skrev:Det är ju precis den som jag själv kommit fram till att jag vill ha!
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'


