Måste man loss med "navet" som hjulbultarna sitter i?
Någon?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Jag har en 78:a som jag har renoverat hela handbromspaketet på. Man ska inte behöva ta loss navet för att få dit hävarmen.
Ska kolla lite när jag kommer hem från jobbet. Det pillrigaste med att renovera handbromsmekanismen tyckte jag var att få dit fjädrarna som håller backarna på plats.
Det är många som svurit över denna konstruktion, alla
ska vi den vägen vandra om man köpt en C3.
Det går med mycket pillrande med mejslar
och spetstång och ett j...a tålamod.
Armen ska genom ett slitsat hål i skölden.... Det ska gå utan att krångla med ngt annat. Som sagt det absolut pillrigaste var fjädrarna och pinnarna med låsbrickorna...
Får den inte genom skölden eftersom armens två delar redan sitter ihop, så då tar det i antingen navet eller "ankar-bulten".
...det jag funderar på är om man kanske kan komma fri från "ankar-bulten" genom att lossa skölden och vrida den lite?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Ja, testa att lossa skölden och vrid tills armen går att lirka in.
Otroligt hur dåligt minnet är ibland, jag har ju gjort denna operation dåförra sommaren men kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde. Ev var min arm delbar i leden så att detta underlättade monteringen.
Men det var som sagt inget problem, och det är ju dessa man brukar komma ihåg... och i mitt fall var det fjädrarna !
Ett annat problem med handbromsbytet var att främre vajern (från handbromsspaken) faktiskt var för lång så det gick inte att justera handbromsen till ordentligt bett.
Slutade med att jag lämnade in dentill en repmakare som kapade den till rätt längd och nu funkar allt som det ska.
...nu har jag haft 45 sekunder över, så jag kunde springa förbi garaget och konstatera att min "arm" inte var ihopnitad som jag trodde, den går faktist att dela på, och det borde göra susen!
Så nu är det bara att se fram emot nästa gång man får någon timme över till att smita ut i garaget igen!
Nu när jag fått dit "armen" och skulle börja försöka få dit backarna med fjädrar och brickor... Hur i hela friden ska det gå till när backarna sluter tätt mellan "navet" och "skölden"!!??
...finns ju inte en chans att de stod på monteringslinen och monterade på detta vis! ...och sen att få dit fjädrarna som håller backarna mot varandra? Jag kan ju bara föreställa mig vilka nya ord jag skulle hinna lära mig innan detta skulle vara klart!
Är det inte lättare att ta bort "navet" så man kommer åt att meka som en människa? ...eller är det en jätte-operation?
Det gick faktist ganska bra när man bara gjorde allt i rätt ordning enligt Haynes-boken!
Vart lite förvånad dock när jag märkte att jag måste ha tag i en gängtapp för att rensa gängorna för anslutningen av bromsröret till mina nya bromsok!?
[quote="janbanan24"] Det gick faktist ganska bra när man bara gjorde allt i rätt ordning enligt Haynes-boken!
Vart lite förvånad dock när jag märkte att jag måste ha tag i en gängtapp för att rensa gängorna för anslutningen av bromsröret till mina nya romsok!?[/quote
Det är det som kallas för amerikanskt halvfabrikat.Grejerna är nästan färdiga.