Skall precis sätta på ett nytt insug, men mina packningar (FelPro 1205) har ingen öppning för "Exhaust crossover". Skall jag skära ut hål för detta, eller vad har det för betydelse?
Vidare så satt det ingen vanlig förgasarfotpackning på, utan en tjockare typ av isolatorplatta (ca 7mm tjock) i packningsmaterial med plastbussningar vid bultgenoförningarna. Kan man återanvända en sådan? (Den ser ok ut, men jag har ju även en ny vanlig packning.)
Insugspackning
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Re: Insugspackning
Har du håll i ditt nya insug för exhaust crossover? En del trim insug har ju inte öppning för dessa kanaler antagligen därför dom inte gjort några håll i dina insugspackningar.Johan Fräjdin skrev:Skall precis sätta på ett nytt insug, men mina packningar (FelPro 1205) har ingen öppning för "Exhaust crossover". Skall jag skära ut hål för detta, eller vad har det för betydelse?
Annars är det avgaskanalerna som används till EGR ventilen, har du kvar EGR ventilen? Vill man vara lite miljövänlig så kan man ju använda den. Även choken på vissa modeler får värme från den kanalen. Har du choke som tar värme från den kanalen?
Den 7mm tjocka platan tycker jag absolut du ska använda igen om den är hel den hjälper till att hålla förgasaren svalare så den inte ångar ur bensinen lika lätt om det är riktigt varmt.Johan Fräjdin skrev: Vidare så satt det ingen vanlig förgasarfotpackning på, utan en tjockare typ av isolatorplatta (ca 7mm tjock) i packningsmaterial med plastbussningar vid bultgenoförningarna. Kan man återanvända en sådan? (Den ser ok ut, men jag har ju även en ny vanlig packning.)
Lycka till med meckandet!
Mvh
MrV8
JAg kan ju dra lite OM EGTRn när vi e i gång..
Exhaust crossovern funkar som uppvärmning vid kallstart.. Men den gör annan nytta också den återleder CA 20% av avaserna in i motorn, största delen skall vara CO2 vilket är en INERT gas (reagerar inte i förbränningen).. Resten av gaserna är ett hopkoka av otrevligheter, CO,NOx m.m. dessa gaser reagerar däremot i förbränningen och blir till mindre miljöfarliga/försurande föreninger.. Jätte bra kan man ju tycka.. Det är ju bara det att 20% mer avgaser = 20% mindre syre = Mindre effekt.. tyvärr så minskar ju inte bränsleförbrukningen i samma grad
.. Dessutom kan ju tilläggas att EGR systemet stängs av när man ger FULLT.. Så det påverkar inte effekten när man är ute och leker men det gör att motorn känns/blir slöare där man kör som mest..
Exhaust crossovern funkar som uppvärmning vid kallstart.. Men den gör annan nytta också den återleder CA 20% av avaserna in i motorn, största delen skall vara CO2 vilket är en INERT gas (reagerar inte i förbränningen).. Resten av gaserna är ett hopkoka av otrevligheter, CO,NOx m.m. dessa gaser reagerar däremot i förbränningen och blir till mindre miljöfarliga/försurande föreninger.. Jätte bra kan man ju tycka.. Det är ju bara det att 20% mer avgaser = 20% mindre syre = Mindre effekt.. tyvärr så minskar ju inte bränsleförbrukningen i samma grad
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

