Byta plats på 350 till 427.
Byta plats på 350 till 427.
Går i funderingar att byta bort min sb350 mot en bb427.
Har redan uppgraderat med fjädrar/dämpare bussningar som skall passa för bb.
Vad är det mer man bör tänka på?
Kylare? Drivaxlar? Motorfästen? mm mm mm? ? ??
tacksam för ideer och synpunkter!
Har redan uppgraderat med fjädrar/dämpare bussningar som skall passa för bb.
Vad är det mer man bör tänka på?
Kylare? Drivaxlar? Motorfästen? mm mm mm? ? ??
tacksam för ideer och synpunkter!
-69, 502, Coupé
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Ska du få ett helt korrekt svar så föreslår jag att du beställen en byggmanual till bilen. Det tar lite tid att gå igenom den, men den ger svar på vilka delar som skiljer mellan SB och BB.
Nu kan jag inte exakt en 69:a, men några saker som jag kommer på som skiljer är:
1. Kylare + kylarslangar
2. Fläktkåpa
3. Fjädrar
4. Krängningshämmare är oftast grövre på BB bilar.
5. Alla fästen på motorn som håller generator, servopump osv. Kan vara nog så svåra att hitta om det inte är en komplett 427 motor till en Covette som du "hittat".
6. På vissa modeller skiljer slangarna till servostyrningen
7. Oftast är det kraftigare "yoke" på BB bilarnas diffklump. Är väl dock inte direkt ett måste att byta för att få allt att fungera.
8. Grnerör
9. Avgasrören behöver bockas om för att passa mot BB grenrören. Oftast brukar även avgasrören vara grövre på BB (2.5" istället för 2")
Men som sagt var, jag kan inte en 69:a i detalj...
Mvh, Björn
Nu kan jag inte exakt en 69:a, men några saker som jag kommer på som skiljer är:
1. Kylare + kylarslangar
2. Fläktkåpa
3. Fjädrar
4. Krängningshämmare är oftast grövre på BB bilar.
5. Alla fästen på motorn som håller generator, servopump osv. Kan vara nog så svåra att hitta om det inte är en komplett 427 motor till en Covette som du "hittat".
6. På vissa modeller skiljer slangarna till servostyrningen
7. Oftast är det kraftigare "yoke" på BB bilarnas diffklump. Är väl dock inte direkt ett måste att byta för att få allt att fungera.
8. Grnerör
9. Avgasrören behöver bockas om för att passa mot BB grenrören. Oftast brukar även avgasrören vara grövre på BB (2.5" istället för 2")
Men som sagt var, jag kan inte en 69:a i detalj...
Mvh, Björn
Errr, personligen fattar jag inte vad du ska med BB till när du bara ska upp till 427.. Det finns ju 427 och 454 SB.. och gillar du inte att plocka i hop den så köp den ny i kartong,, det ger Fruktansvärt mycket i prestanda att slippa släpa omkring på 200 kg extravikt..
http://www.worldcastings.com/new/feature0307.shtml
http://www.worldcastings.com/new/feature0307.shtml
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
427an är $2000 billigare, 530 hk och 520 ft.-lbs..
givetvis får man ju 2 års och 3800 mil garanti... Jävligt fläskigt
:D
givetvis får man ju 2 års och 3800 mil garanti... Jävligt fläskigt

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Bytte ju till 454 i vintras men min bil har ju haft Big block från början så chassit och kraftöverföringen är ju avsett för min nya motor.
Men mycket är det med hållare och stag i fronten på motorn, fläktkåpa som nämnts och är din kylare det minsta trött så måste du byta eller uppgradera elementet.
Rekommednderar motorfästen i polyuretan. Satte först dit nya originalfästen med det vänstra slets rakt av vid första fullgasaccelerationen.
2,5" AVGAS HELA VÄGEN ÄR OCKSÅ ATT REKOMMENDERA.
Så huven ja du behöver en high rise huv för att den ska få luft och plats.
Har en standradhuv du kan få köpa om du vill bygga ett scoop på den. Det är ju oxå en lösning.
Se sen till att din bakaxel är i ordning med det nya vridmomentet så krävs det att allt är tiptop.
/Terner
Men mycket är det med hållare och stag i fronten på motorn, fläktkåpa som nämnts och är din kylare det minsta trött så måste du byta eller uppgradera elementet.
Rekommednderar motorfästen i polyuretan. Satte först dit nya originalfästen med det vänstra slets rakt av vid första fullgasaccelerationen.
2,5" AVGAS HELA VÄGEN ÄR OCKSÅ ATT REKOMMENDERA.
Så huven ja du behöver en high rise huv för att den ska få luft och plats.
Har en standradhuv du kan få köpa om du vill bygga ett scoop på den. Det är ju oxå en lösning.
Se sen till att din bakaxel är i ordning med det nya vridmomentet så krävs det att allt är tiptop.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Jo, det stämmer. Bara att ta den i handbagaget och åka tillbaka med den.Peter skrev:Garantin brukar bara funka i USA,tror jag iaf..Jake skrev:427an är $2000 billigare, 530 hk och 520 ft.-lbs..
givetvis får man ju 2 års och 3800 mil garanti... Jävligt fläskigt:D

Även bra att ha en schysst koppling som orkar att hålla i, om du kör manuellt.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Passar motorn (427) rakt på växellådan? en th400.
undrar också vda som behövs göras med lådan för den ska klara av 500hk.
Vill behålla automatfunktionen, dvs ej manuellt ventilhus.
passar startmotorn från min nuvarande 350 till en 427,
kan man använda generatorn?
skiljer det något på fördelare mellan motorerna?
tacksam för svar!
undrar också vda som behövs göras med lådan för den ska klara av 500hk.
Vill behålla automatfunktionen, dvs ej manuellt ventilhus.
passar startmotorn från min nuvarande 350 till en 427,
kan man använda generatorn?
skiljer det något på fördelare mellan motorerna?
tacksam för svar!
-69, 502, Coupé