Vilken tändtid ska jag ha på tändningen?
Hur mycket ska brytarna öppna,04eller 0,6mm?
Fördelarn är en Axelle.Jag har nu bara grov ställt in tändningen så pass att den går.
Lars
Full förtändning skall vara uppnådd så fort som möjligt men det beror ju på hur motorn är byggd. någonstans mellan 2500-3000 varv om det är en lite vassare maskin.det är ett jäkla provande och nötande om man inte vet.Var försiktig om motorn spikar då får du nog backa lite på förtändningen.Hånta skrev:Hej sh454
Vid vilket varvtal ska jag hålla motorn på då jag ska ha 35-36,Stefan?
Har för övrig även passat på att byta tändstift i dag också,de gammla stiftena var iallafall brun/vita i färgen och alla var lik i färgen.Köpte nu NGK BR6S stift istället för de som satt där som var Acdelco R43 stift.
Lars

Att den tvekar vid gaspådrag låter som accpumpen/accpumpsspridarna inte ger nog med soppa. Tyvärr kan jag bara hur Holley fungerar.... så jag kan inte hjälpa dej med din.Hånta skrev:Ger man full gas under 3000rpm så är det som motorn strunar till och sedan kommer den igång,kan det ha att göra med att det är andra kammar eller kan det vara så att man ska kolla upp förgasar inställningen.Förgasarn är rellativt ny inköpt av förra ägaren.
Lars

Vitsen med att ta bort fjädrarna är att vikterna ska dra ut så mycket som möjligt av centrifugalkraften redan vid lågt varvtal och du får full advance redan då. Så de ska sitta kvar.Red Corvette -76 skrev:Jag testade Lars Grimruds metod. Det som jag är osäker på är om man skall ta väck vikterna eller skall dom sitta kvar, det står bara "remove the 2 cenrifigal advance springs", det står inte om vikterna skall väck eller inte. Vikterna ligger lösa om man tar bort fjädern och då lär dom väl inte ligga kvar eller gör dom det ??

Nej. Satt du tillbaka fjädrarna?Red Corvette -76 skrev: Kan det vara så att födelaren har hamnat en kugge fel ?

Jag har en från biltema också. Heter "advance timing light". Den har dock en väljare för att mäta varvtal också, en lågregistret och en fullregister. På den justerar man nollpunkten med justerskruven.Red Corvette -76 skrev:Däremot är jag osäker på tändlampan, är en billig variant från Biltema som jag har lånat med advance justering, denna har jag ställt på 0.Den har ytterliggare en justerskruv som sitter i mitten som jag inte vet vad den har för funktion, möjligen för kalibrering. For nog skaffa en ny, är det någon som vet var man kan få tag i en i Sverige som även mäter varvtalet?