Säkringar till 69 cab

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Säkringar till 69 cab

Inlägg av Hånta »

Hej

Jag beställde en Corvette assembly Manual 1969 från USA för att jag skulle kunna skruva lite i bilen.Men där står det ej hur många Ampere säkringarna ska vara på.Finns det någon här som har en 69 vette.Jag skulle vilja ha reda på vad varje säkringa ska vara på för Ampere.På instrument belysningen finns det ingen säkring nämligen,och det börjar att vara lite jobbigt att åka utan belysning nu när det börjar att vara mörkt på kvällarna. :(
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Kai P »

Hej Hånta

Har du provat att skruva på lys-knappen, men den kan man ställa ljus-styrkan på instrumentbelysningen, åtminstone på min. Vet ej hur det är på en 69:a.

Kai P™
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Kai P

Ja det kan stämma att man kan skruva på ljus knappen.Problemet är att det satt ingen säkring där då jag köpte bilen.Så det är därför jag undrar vilken Ampere det ska vara på säkringen så att jag kan sätta dit en så att jag kan prova om det ihuvudtaget fungerar.På min bil ska det vara en mindre modell av glas säkring än dom övriga i säkring dosan.Är det så på din också Kai P,isåfall vilken Amp har din säkring?
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Kai P skrev:Hej Hånta

Har du provat att skruva på lys-knappen, men den kan man ställa ljus-styrkan på instrumentbelysningen, åtminstone på min. Vet ej hur det är på en 69:a.

Kai P™
:D Det tog ett tag innan jag funderade ut det också...
Instrumentbelysningen fungerade när jag köpte den, men efter ett verkstadsbesök, så lyste inget längre...
Ganska frustrerande tills jag insåg att ljusknappen även kunde vridas :oops:
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Nexxus

Vad har du för styrka på din säkring? :wink:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

börja med att sätta i en 5A eller så och arbeta dig uppåt! :wink: :)

Enkelt va?? :lol:
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Hånta skrev:Nexxus

Vad har du för styrka på din säkring? :wink:
Ingen aning, men jag kan alltid ta en titt imorgon när det är lite ljusare.
Till instrumentbelysningen har jag för mig att det är den där lilla korta glassäkringen, den är inte helt enkel att få tag i men har för mig jag köpte en på Hansen Racing.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kan tipsa om att Feltema har glassäkringar i satser. Både stora och små i samma låda. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne »

Det ska vara 5 ampere och inte ett dugg mer, det är inte roligt med kabelbrand under instrumentbrädan. Om säkringen går så kolla att det sitter 2 watts glödlampor till instrumentbelysningen och inte 5 watt, som många sätter dit. Det är många lampor och ökar man effekten med 150% så går det åt mycket ström. Det är inte helt ovanligt att att en av kablarna bak instrumenten ligger i kläm, och har fått höljet skadat, och orsakar en liten kortslutning, med större säkring skapar man bara värme, känns lite onödigt då det är mitt i sommaren.

Mvh Janne 289
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Beijer och liknande byggvaruhus har även dom.... i olika utföranden. 2,5" 3" 4" m.m. 5" kan dock bli svår att få i.... Jag skulle rekomendera en 2,5" då den e lätt att klippa till med en avbitare i lagom storlek. Bör hålla för upp till en 100A minst.... :wink:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

frisk skrev:Beijer och liknande byggvaruhus har även dom.... i olika utföranden. 2,5" 3" 4" m.m. 5" kan dock bli svår att få i.... Jag skulle rekomendera en 2,5" då den e lätt att klippa till med en avbitare i lagom storlek. Bör hålla för upp till en 100A minst.... :wink:
Lite som den där skrönan om killen som svarvade egna säkringar i mässing och skruvade i säkringstavlan för dom löste så ofta :lol: :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Okej då ska jag åka och köpa 5A säkringar i morgon,hoppas att allt funkar bara.Jag åter kommer med svar om hur det går,torde nog inte gå helt smärtfritt. :?
Skriv svar