Trodde jag äntligen va på banan :(
Trodde jag äntligen va på banan :(
Bilen går fint som fan nu men den läcker olja i bakkanten av tråget.
Tror det är bakre vevaxeltätningen som spökar har legat under den hela dagen och torkat startat så trodde jag det var tätt.
Allt jag gjort själv har funkat hundra gick ju igenom lådan bytte packningar dubbelkollade allt.
Så läcker det från motorn som "proffs" har satt ihop. Jag säger inte vilka här men har lämnat in en lång lista till dom på alla fel som dom gjort. Önskar jag hade monterat allt i motorn själv så hade det åtminstone blivit rätt.
Nu känner jag barra GRRRRR döda döda men det går väl över .
Om jag inte får positivt svar från "proffsen" så kommer allt att publiceras på min webplats.
Se fram emot ett intressant reportage !
/Terner
Tror det är bakre vevaxeltätningen som spökar har legat under den hela dagen och torkat startat så trodde jag det var tätt.
Allt jag gjort själv har funkat hundra gick ju igenom lådan bytte packningar dubbelkollade allt.
Så läcker det från motorn som "proffs" har satt ihop. Jag säger inte vilka här men har lämnat in en lång lista till dom på alla fel som dom gjort. Önskar jag hade monterat allt i motorn själv så hade det åtminstone blivit rätt.
Nu känner jag barra GRRRRR döda döda men det går väl över .
Om jag inte får positivt svar från "proffsen" så kommer allt att publiceras på min webplats.
Se fram emot ett intressant reportage !
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Drog ju efter tråget idag med rätt specifikationer.
Kan man byta trågpackning utan att lyfta motorn ?
Innan jag drog efter läckte det ner på startmotorbultarna och lite olja slungades ut på headersna. Luktade gott men var inte bra uppenbart lol.
Tätade oljestickans röranslutning till tråget för säkerhets skull oxå.
Men det är skumt när jag kört några mil och stannar bilen är den torr. Sen när man kollar efter en stund så droppar det från hålet i skyddskåpan under flexplattan. Så kör man in i garaget så blir det massa olje dropp därifrån.
Kollade oxå vilket moment allt skulle dras med och drog så.
Jaja det är ju lite trist när man lämnar bort jobb till proffs och så är det enda som blir bra det man gör själv
/Terner
Kan man byta trågpackning utan att lyfta motorn ?
Innan jag drog efter läckte det ner på startmotorbultarna och lite olja slungades ut på headersna. Luktade gott men var inte bra uppenbart lol.
Tätade oljestickans röranslutning till tråget för säkerhets skull oxå.
Men det är skumt när jag kört några mil och stannar bilen är den torr. Sen när man kollar efter en stund så droppar det från hålet i skyddskåpan under flexplattan. Så kör man in i garaget så blir det massa olje dropp därifrån.
Kollade oxå vilket moment allt skulle dras med och drog så.
Jaja det är ju lite trist när man lämnar bort jobb till proffs och så är det enda som blir bra det man gör själv
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Grrr ska nog fixa det ! Deppade dock 4 dagar innan jag orkade ta i det hehe. Va ju inställd på att bara köra Vetten i sommar och hade redan ställt Mustang Fastbacken på renoveringsplatsen i garaget så det vart rena mörkret liksom...
Men skumt alltså den verkar inte läcka så mycket när man kör nu bara när man typ backar in den i garaget. Kan det vara övertryck i vehusventilationen som gör att det trycker ut olja ?? Har bara en slang upp i luftrenaren från höger ventilkåpa. ???
/Terner
Men skumt alltså den verkar inte läcka så mycket när man kör nu bara när man typ backar in den i garaget. Kan det vara övertryck i vehusventilationen som gör att det trycker ut olja ?? Har bara en slang upp i luftrenaren från höger ventilkåpa. ???
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Min erfarenhet är att har vevhusventilation rakt ut är att be om oljeläckage, när jag hade så på min så drällde den olja överallt utom där den skulle vara. Men så fort jag fixade till en PCV (positive crankcase ventilation), dvs en slang till förgasare och en till luftfiltret så har den inte spillt många droppar. Min okvalificerade gissning är att vaccumet lixom hjälper till att DRA ut övertrycket istället för att motorn själv måste trycka ut det... men det är som sagt bara en gissning. För mig funkar det iallafall.Terner skrev: Men skumt alltså den verkar inte läcka så mycket när man kör nu bara när man typ backar in den i garaget. Kan det vara övertryck i vehusventilationen som gör att det trycker ut olja ?? Har bara en slang upp i luftrenaren från höger ventilkåpa. ???
/Terner
Slang till luftfiltret har jag men vad är det för slang till förgasaren du menar? Det verkar rätt intressant eftersom det läcker mest på tomgång och då har jag dessutom dåligt vacum...
/Terner
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Du drar den andra ventilkåpans öppning (om du nu har en sådan) till ett portat vaccum (antingen på förgasaren eller i toppen) Jag hade en på baksidan av min Holley.Terner skrev:Slang till luftfiltret har jag men vad är det för slang till förgasaren du menar? Det verkar rätt intressant eftersom det läcker mest på tomgång och då har jag dessutom dåligt vacum...
/Terner
Ska se om jag kan skaka fram en beskrivning av det, annars så hittar man beskrivning över det i Chiltons Repair manual eller något liknande.
Inte världens bästra bild, men du kanske fattar idén iallafall...

Ska prova det där
Har en grov pluggad anslutning frampå Holleyn som man borde kunna använda. Måste köpa ett lock till ventilkåpan med uttag för slang bara.
/Terner
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Mja, det du ska ha är en PCV-ventil, inte bara ett uttag för slang. Så är det på min iallafall. Finns säkert att köpa på Hansen Racing eller liknande ställen.Terner skrev:Ska prova det därHar en grov pluggad anslutning frampå Holleyn som man borde kunna använda. Måste köpa ett lock till ventilkåpan med uttag för slang bara.
/Terner
På min Holley satt vaccum uttaget ifram, där slangen från vaccum-klockan går in.
Men har du en i fram, så går det säkert det med, däremot tror jag inte det funkar så bra om man tar en av de små oportade vaccum uttagen.
Är inte så hemma på det där med portat och oportat, men du får testa dig fram, eller höra med någon som vet
Annars så var ju det här en rätt cool variant, men osäkert hur bra det funkar...

Jo klart det ska va en ventil annars blir det ju tokigt, men mäste ha ett lock som man kan få in ventilen i för jag har 31 mm hål i kåporna och ventilen är betydligt mindre. I alla fall den jag hade på hyllan 
Ska passa på att köpa nya slangar klämmor mm när jag ändå är igång.
Ska bli spännande att se hur det blir själv tror jag mycket på det.
/Terner
Ska passa på att köpa nya slangar klämmor mm när jag ändå är igång.
Ska bli spännande att se hur det blir själv tror jag mycket på det.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Tack Nexxus för hjälpen fattar inte hur jag kunde missa detta egentligen när jag satte i motornNexxus skrev:Ja, jag hoppas det hjälper!
För mig var skillnaden som natt och dag. Ett tips är väl kanske att du söker lite på nätet på PCV, så kanske du hittar mer om det.
/Nexxus
Har fixat det nu hann bara göra en kort provkörning men:
- Motorn går ännu bättre
- Bättre vacum vid lågvarv märks speciellt på att bromservon känns som ny helt plötsligt och bromsarna har slutat "dega"
- Det läckte inget varken under eller efter provturen så när som på en droppe som trillade ner när jag backade in Klar förbättring alltså !!!!
- Det verkar som den går svalare !!
Ska provköra mer senare idag hoppas det håller i sig hehe
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Kul att det hjälpte!Terner skrev:Tack Nexxus för hjälpen fattar inte hur jag kunde missa detta egentligen när jag satte i motornNexxus skrev:Ja, jag hoppas det hjälper!
För mig var skillnaden som natt och dag. Ett tips är väl kanske att du söker lite på nätet på PCV, så kanske du hittar mer om det.
/Nexxus![]()
![]()
![]()
Har fixat det nu hann bara göra en kort provkörning men:
- Motorn går ännu bättre
- Bättre vacum vid lågvarv märks speciellt på att bromservon känns som ny helt plötsligt och bromsarna har slutat "dega"
- Det läckte inget varken under eller efter provturen så när som på en droppe som trillade ner när jag backade in Klar förbättring alltså !!!!
- Det verkar som den går svalare !!
Ska provköra mer senare idag hoppas det håller i sig hehe
![]()
![]()
![]()
/Terner
Jag håller med dig, det känns som att allt lirar mycket bättre när man får PCV att funka.
Lätt att överse detta, men jag gjorde ju samma misstag som dig när jag satt ihop min motor efter att jag trimmade den.
Motorn som satt i min när jag köpte den (ej orginal), hade bara slang med filter.
Men efter att bläddrat runt lite i diverse böcker och kollat på nätet så såg jag ju att orginal så ska det ju vara PCV på dem.
Tomgången steg c:a 200 varv oxå men det är väl fullt normalt antar jag känns som den andas lättare på något sätt. Tyckte oxå att oljetrycket steg lite men det kanske är inbillning vem vet ?
/Terner
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Fast det är ju inte värre än att du bara sänker tomgången på förgasaren, så har du ju samma som innan?Terner skrev:Tomgången steg c:a 200 varv oxå men det är väl fullt normalt antar jag känns som den andas lättare på något sätt. Tyckte oxå att oljetrycket steg lite men det kanske är inbillning vem vet ?
/Terner
Nåja, du får väl köra lite och känna hur den går och justera därefter.
Yipeeeeee !!!!!
Vart ute och riktigt buskört den idag både motorväg (körkortstapparfart) och småvägar gasat och bromsat för fullt.
Nu har den stått en timme på garageuppfarten och inte en droppe olja under den !!
Hmm hoppas inte oljan tog slut under körningen lol nädå ingen fara hehe
/Terner
Vart ute och riktigt buskört den idag både motorväg (körkortstapparfart) och småvägar gasat och bromsat för fullt.
Nu har den stått en timme på garageuppfarten och inte en droppe olja under den !!
Hmm hoppas inte oljan tog slut under körningen lol nädå ingen fara hehe
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Det brukade droppa som värst när jag backade in den efter körning sen avtog det alltid. Men har varit ute och busat en ny runda nu så vi får väl sefrisk skrev:Låter gött!![]()
Bara du inte ropa hej för tidigt? eller har den börjat droppa inom en timme förut?
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor


