ingen tändning än.....bryta löst 73:a 454:a

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

ingen tändning än.....bryta löst 73:a 454:a

Inlägg av Thunder »

Har ädrat kablaran på fördelaren ett snäpp motsols, men då tände den inte alls.... ingen smäll bara, ändrade tillbaka som jag hade de innan å då smäller de som fen, den tände för tidigt. smäller i förgasaren. hur fen ska jag få de till att klaffa.? har vridit å snurrat å joxat åpå fördelaren nu men de vill inte klaffa.... :twisted:

ingen som har något tips så man kan starta skiten innan sommaren är slut... ? ingen som vet någon vass skruva kille i västra skåne trakten man kan kiddnappa å slänga in i garaget nu när man inte får ordning på de ?

MVH:Thunder
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Börja om från noll..
Ut med alla tändstift och dra runt motorn för hand medans du har tummen i 1ans tändstiftshål. När det börjar bli lite tryck och pysa luft vid tummen kolla då på svängningsdämparen och dra upp den till "noll"strecket .
Ta loss locket till fördelaren och titta vart rotorn står nånstans.Normal sett brukar den då peka åt 1ans cylinder(alltså mot cylindern längst fram åt vänster).
Gör den inte det kan det vara läge att fixa så den gör det för enkelhetens skull.
Lyft fördelaren och lajna upp drivaxeln till oljepumpen så det lirar. Detta kan orsaka en hel del svordomar innan man får i fördelaren och ibland går det hur bra som helst;). När fördelaren trycks ner kommer den att rotera medurs så man får snurra den lite moturs så den hamnar "rätt" när den väl e på plats.
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Var bor du Thunder kanske någon i närheten som kan hjälpa dig ? Själv bor jag ju i Helsingborg har det lite kärvt fredag lördag (Säve)men sen så är jag inte omöjlig :)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Bromölla

Inlägg av Thunder »

Jag bor i Bromölla..... 3 mil från Kristianstad. på gränsen till Sölvesborg ( Blekinge). har pillat å grejat som fen nu.... men får inte de till att funka, tagit hjälp av min gamle far me, han bruka fixa detta med el men de hjälpte inte heller..... har kopplat förbi de första el felet så jag starta med knapp nu så länge..... men vad hjälper de när man inte fatta sig på sakerna :( . så är de......
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Bromölla

Inlägg av Terner »

Thunder skrev:Jag bor i Bromölla..... 3 mil från Kristianstad. på gränsen till Sölvesborg ( Blekinge). har pillat å grejat som fen nu.... men får inte de till att funka, tagit hjälp av min gamle far me, han bruka fixa detta med el men de hjälpte inte heller..... har kopplat förbi de första el felet så jag starta med knapp nu så länge..... men vad hjälper de när man inte fatta sig på sakerna :( . så är de......
Hmm de va ju en bit från mig tyckte du skrev västra skåne....

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

lungt

Inlägg av Thunder »

Västra... ? har jag skrivit de? då har jag skrivit fel.... givetvis är de östra sidan av skåne. Men de är lungt. får väl pilla vidare å se vad man kan hitta på, men tack ändå för vissat intresse.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Hur går det ? Det är väl inte så att ventilerna står på för hårt då får du ju det här fenoment?

/Terner

Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

tror inte de-....

Inlägg av Thunder »

tror inte de är ventilerna som spökar.....
dom är stälda som som ska om de inte har hänt något otroligt.
En kompis som är ganska haj på bilar ( äger flest audi bilar i sverige, dock bara dom gamle modelerna, hehe ) ska se om han kan göra en insats. börja tröttna nu. aldrig varit med om en bil som jävlats så mycket som denna.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Join the club... 8) :D
Visst, man kan ju få lättare magsår och gråa hår i förtid, men när det väl funkar brukar det vara värt all skit...
Min öser på ganska rejält just nu... ny kylare, ny koppling, nya däck nästa vecka, men forfarande så har jag vatten i oljan som spökar, så jag lär bli tvungen och riva topparna. Inget jag ser fram emot, men det måste ju göras.
Skriv svar