Köpte en -74 corvette igår som går bra men är lite svårstartad ibland. Startmotorn kuggar ur efter efter några millisekunder och hinner därför inte dra runt motorn tillräckligt länge för att motorn ska starta. Själva motorn är egentligen inte svårstartad. Säljaren av bilen sa att startmotorn är ny och "schimsad"? men att han inte blivit av med problemet. Hjälp!...
...förslag?
startmotor som kuggar ur!..
-
- Nykomling
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
- Kontakt:
ÄR den chimsad då?
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Jag körde in min 72:a till en i allas ögon kunnig verkstad i Växjö för att byta min
startmotor. Dock efter en sommar samma problem igen.
Körde till Bergren i Lagan ( mycket duktig på corvetter) som direkt konstaterade att den inte var ordentligt schimsad. Det fixade han utan problem och nu drar den runt mycket tystare och utan trilskande illtjut.
I efterhand förstår jag att det var nog inget problem med min gamla startmotor. Men verkstan i Växjö tjänade ju en hacka.
Men det är smällar man får ta när man inte själv är något mekarproffs.
Mitt råd är att leta upp någon du kan lita på och fixa problemet.
Mvh Bosse
startmotor. Dock efter en sommar samma problem igen.
Körde till Bergren i Lagan ( mycket duktig på corvetter) som direkt konstaterade att den inte var ordentligt schimsad. Det fixade han utan problem och nu drar den runt mycket tystare och utan trilskande illtjut.
I efterhand förstår jag att det var nog inget problem med min gamla startmotor. Men verkstan i Växjö tjänade ju en hacka.
Men det är smällar man får ta när man inte själv är något mekarproffs.
Mitt råd är att leta upp någon du kan lita på och fixa problemet.
Mvh Bosse
Spelet mellan drevet och kuggkransen ska vara som ett gammaldags gem.
Startmotorn sitter ju med 2 bultar så proceduren är följande:
Öka spelet genom att lägga schimsen under båda bultarna då flyttar du startmotorn neråt och den kommer längre från centrum på flexplattan.
Vill du minska spelet så sätter du schims under yttre bulten då flyttar du starten in emot centrum och spelet minskar.
Ha gärna lite för mycket spel istället för att sätta den för tight för då är risken att den fastnat inne och startmotorn går runt med motorn efter start och då blir det skit av både startmotor och kuggkrans...
Lycka till
/Terner
Startmotorn sitter ju med 2 bultar så proceduren är följande:
Öka spelet genom att lägga schimsen under båda bultarna då flyttar du startmotorn neråt och den kommer längre från centrum på flexplattan.
Vill du minska spelet så sätter du schims under yttre bulten då flyttar du starten in emot centrum och spelet minskar.
Ha gärna lite för mycket spel istället för att sätta den för tight för då är risken att den fastnat inne och startmotorn går runt med motorn efter start och då blir det skit av både startmotor och kuggkrans...
Lycka till

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

-
- Nykomling
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
- Kontakt:
Tack för alla bra tips! Ska ta upp och titta på den nästa helg. Det sitter värmeskydd runt headers vid startmotorn som är insmord i nån värmeskyddsgegga. Den är dessutom satt fast med extra bultar så den sitter i fyra bultar. hmm...Om det inte är ett dåligt batteri..kan det då vara så att plusströms-kabeln till startmotorn är för klen? Jag har oftast detta startproblem när motorn är varm.