Motorn stannar !
Nu är jag igång igen!
När jag hade provat allt så vred jag fördelaren långt (15-20 grader) bakåt och då tände motorn till och gick till och med bra!
Tändningen är just nu varsomhelst, allt är ställt på måfå bara just nu.
Men bilen går ju det är ju huvudsaken!
När jag hade provat allt så vred jag fördelaren långt (15-20 grader) bakåt och då tände motorn till och gick till och med bra!
Tändningen är just nu varsomhelst, allt är ställt på måfå bara just nu.
Men bilen går ju det är ju huvudsaken!
Senast redigerad av gbak den tor apr 28, 2005 20:39, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
gbak skrev:Tack för alla uppmuntrande ord, jag får väl lägga på ett kol då....
RING MIG på 070-404 17 18 eller hem på 779 38 00 men INTE före 10 på morgonen
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Tommy!
Tack så hemskt mycket för erbjudandet.
Nu i helgen är det lite chokat, söndag em skulle kunna gå, funkar det för dej då?
Tack så hemskt mycket för erbjudandet.
Nu i helgen är det lite chokat, söndag em skulle kunna gå, funkar det för dej då?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Behöver ni nån som hejar på, fäller dryga kommentarer samt kanske kan komma med några ideer så e jag på,bara vädret tillåter.gbak skrev:Tommy!
Tack så hemskt mycket för erbjudandet.
Nu i helgen är det lite chokat, söndag em skulle kunna gå, funkar det för dej då?
Det bästa vore om du kunde få låna en annan fördelare till o börja med och börja om från scratch.
Hur du finner TDC
http://www.corvettefaq.com/c3/TDCPaper.doc
Kan starkt rekomendera www.corvettefaq.com där finns mycket info at hämta.

Kasta inte bäver i trähus.
Det var första tanken, fast då brukar det smälla i förgasaren...2QIK4U skrev:hmmmm låter som du på något konstigt sätt lyckats flytta tändkablarna ett hål....och när du nu flyttat den så mkt börjar den närma sig sitt rätta läge...måntro??
mvh R
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Det small ganska bra i förgasaren och sprutade eld (vilket borde innebära att insugsventilen är öppen när gnistan kommer) innan jag backade fördelaren
Nåt skummt är det.....
Jag har också hittat Grimseruds artiklar om timing och "peek performance" och allt vad han skriver om.
Det är med hjälp av dessa som jag ställer tändningen!

Nåt skummt är det.....
Jag har också hittat Grimseruds artiklar om timing och "peek performance" och allt vad han skriver om.
Det är med hjälp av dessa som jag ställer tändningen!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
DÅ skulle jag nog, om jag var du.... FLYTTA ALLA TÄNDKABLAR ETT STEG åt samma håll som du vred fördelaren.... och så vrider du tillbaka fördelaren lite....
Prova det först
Tommy
Prova det först
Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Jag tror inte jag vågar röra nåt nu när jag äntligen fått igång kärran!
Det får bli nästa projekt när jag ger mig på motorn.
Däremot skulle jag gärna vilja veta vart min tändnig befinner sig i förhållande till mitt TDC märke.
Tommy, har du ett strobokop där man kan förinställa gradtalet?
Det får bli nästa projekt när jag ger mig på motorn.
Däremot skulle jag gärna vilja veta vart min tändnig befinner sig i förhållande till mitt TDC märke.
Tommy, har du ett strobokop där man kan förinställa gradtalet?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Det är rätt så kul med alla som engagerar sig och verkligen försöker komma med ideer.
En liten kommentar är att jag även rengjorde fördelaren noga och klippte bort en bit av -kabeln som gick till tändspolen, den var like skadad och klämd inne i fördelaren så det kan möjligen ha varit en felkälla.
Har redan testat det du säger 2QIK4U men jag märkte ingen större skillnad.
Vad jag gjorde var att precis som du sa, vred fördelaren åt båda hållen till motorn började gå sämre sedan ställde jag fördelaren mitt emellan.
Det är inte optimalt eftersom jag har ställt in fördelaren vid ca 900 rpm. medan jag sedan kör i ca 2000-3000 rpm.
En liten kommentar är att jag även rengjorde fördelaren noga och klippte bort en bit av -kabeln som gick till tändspolen, den var like skadad och klämd inne i fördelaren så det kan möjligen ha varit en felkälla.
Har redan testat det du säger 2QIK4U men jag märkte ingen större skillnad.
Vad jag gjorde var att precis som du sa, vred fördelaren åt båda hållen till motorn började gå sämre sedan ställde jag fördelaren mitt emellan.
Det är inte optimalt eftersom jag har ställt in fördelaren vid ca 900 rpm. medan jag sedan kör i ca 2000-3000 rpm.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Stannar inte, men jag har bara gjort en kort sväng ännu.
Stiften är fö helsvarta
Stiften är fö helsvarta

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ja men kör lite först det blev dom nog när allt va fel. Låt dom bränna allt rätt igen. Stift hämtar sig snabbt bara dom trivsgbak skrev:Stannar inte, men jag har bara gjort en kort sväng ännu.
Stiften är fö helsvarta

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Ok, nu har jag justerat in förgasaren/tändningen hyggligt.
Jag har ställt ner tomgången till 800 rpm.
När jag lägger i driven/backen så sjunker varvtalet och motorn stannar.
Samma sak när jag trycker bromsen i botten.
Ställer jag upp tomgången till 1100 rpm så att motorn inte stannar så börjar automatlådan att dra istället.
Är det så här det skall vara eller är det nåt som går att justera bort?
Det måste ha nåt med vacumet (ev att tändningen ej står perfekt) att göra.
Jag har ställt ner tomgången till 800 rpm.
När jag lägger i driven/backen så sjunker varvtalet och motorn stannar.
Samma sak när jag trycker bromsen i botten.
Ställer jag upp tomgången till 1100 rpm så att motorn inte stannar så börjar automatlådan att dra istället.
Är det så här det skall vara eller är det nåt som går att justera bort?
Det måste ha nåt med vacumet (ev att tändningen ej står perfekt) att göra.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ja eller att du bara har justerat in förgasaren hyggligt.....gbak skrev:Ok, nu har jag justerat in förgasaren/tändningen hyggligt.
Vi hinner fortfarande kolla på den på fredag kväll i mitt garage om du har tid, då ska jag göra klar min inför lördan, kan ju va kul med sällskap en stund också
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Fredag kväll blir perfekt.
Vart finns ditt garage?
Vart finns ditt garage?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Flempan.... Du kan slå mig en signal vid 3-4 så kan vi bestämma 

RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Nu har Tommy ställt in min tändning! Tack så mycket Tommy!
Vi ställde in tändningen på 34 grd TDC vid 2000 rpm
När jag sedan körde hem så stannar motorn hela tiden när man står still och lägger i en växel.
Trots att jag har ett tomgångsvarv på 1100 rpm.
Så när jag kom hem så vred jag först fördelaren medsols ca 5 grader, men då började det spruta eld ur förgasaren.
Så jag vred den åt andra hållet istället vilket borde innebära att jag har ca 40 graders förtändning vis 2000 rpm!
Det verkar inte riktigt klokt men nu går den bra igen
Vi ställde in tändningen på 34 grd TDC vid 2000 rpm
När jag sedan körde hem så stannar motorn hela tiden när man står still och lägger i en växel.
Trots att jag har ett tomgångsvarv på 1100 rpm.
Så när jag kom hem så vred jag först fördelaren medsols ca 5 grader, men då började det spruta eld ur förgasaren.
Så jag vred den åt andra hållet istället vilket borde innebära att jag har ca 40 graders förtändning vis 2000 rpm!
Det verkar inte riktigt klokt men nu går den bra igen

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nja..... tillräckligt bra för att kunna köra under sommaren iallafall.
Jag har köpt mig en stroboskåplampa på Biltema (den glappar redan
) och ställt i kamvinkeln och förtändningen så att jag har ca 10 grader vid 800 och ca 35 grader vid 2500 rpm. Och för det mesta så går motorn nog så bra som den kan gå med de grejor som sitter i. Men man kan se med lampan att tomgångsförtändningen svajar betydligt. Det blev dock bättre när jag tog bort fettet som låg på motvikterna inne i fördelaren. Annars så tänker jag byta fördelaren/kamen till vintern, jag mistänker att jag har glapp i dreven. Mina ventilfjädrar lägger också av vid 4500 rpm, jag tror det är std så de skall också bort till vintern.
Undrens tid är inte förbi ännu, för helt plötsligt vid en fullgas acceleration så funkade kickdownen i automatlådan. Det har den inte gjort tidigare.
Jag har köpt mig en stroboskåplampa på Biltema (den glappar redan

Undrens tid är inte förbi ännu, för helt plötsligt vid en fullgas acceleration så funkade kickdownen i automatlådan. Det har den inte gjort tidigare.

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skulle nog byta förgasare också.... eller i alla fall prova att bestycka om den...
Tommy
Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Det låter inget vidare, verkar som du har en svängninngs dämpare
som är kass, de kan separera vilket innebär att "tändmärket"
flyttar sig. alt att du kopplat vaccumet fel till förgasaren. Bort med ventilkåpan och kolla med hjälp av ventilerna på ettan att märket stämmer. När du gasar ska vaccumet till fördelaren försvinna och du ska
ha högt vaccum på tomgång.
\\Zappa
som är kass, de kan separera vilket innebär att "tändmärket"
flyttar sig. alt att du kopplat vaccumet fel till förgasaren. Bort med ventilkåpan och kolla med hjälp av ventilerna på ettan att märket stämmer. När du gasar ska vaccumet till fördelaren försvinna och du ska
ha högt vaccum på tomgång.
\\Zappa
TDC stämmer inte riktigt mot ändningsmärket på dämparen, diffar ca 4-5 grader. Kamen skall tydligen vara "retard" 4 grader, kan det vara det som gör att mitt märke inte stämmer riktigt?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Det kan vara så och låter mycket troligt, då kan man inte ställa efter
"tändmärket". Om du inte har en riktig true roller drivning till kammen som är retardad där märket ska stämma i alla fall om den är rätt monterad. Men det är ju bara att prova att ställa förtändningen på
16-18grader och "spikar" den inte då vid belastning, gaspådrag har du löst problemet.
\\zappa
"tändmärket". Om du inte har en riktig true roller drivning till kammen som är retardad där märket ska stämma i alla fall om den är rätt monterad. Men det är ju bara att prova att ställa förtändningen på
16-18grader och "spikar" den inte då vid belastning, gaspådrag har du löst problemet.
\\zappa
P.S Om tändningen fladdrar på tomgång så rekomenderar jag ett
tuning kit till fördelaren. Innehåller nya vikter samt nylon bussningar till dessa och en uppsättning fjädrar för att kunna justera tändkurvan litegrann (Vid vilket varv du får full förtändning optimalt Ca:2400rpm/m).
dessa kit kostar endast ett par hundringar och kan verkligen skrämma liv i en gammal trög fördelare. Finns hos de flesta speedshopar.
\\Zappa
tuning kit till fördelaren. Innehåller nya vikter samt nylon bussningar till dessa och en uppsättning fjädrar för att kunna justera tändkurvan litegrann (Vid vilket varv du får full förtändning optimalt Ca:2400rpm/m).
dessa kit kostar endast ett par hundringar och kan verkligen skrämma liv i en gammal trög fördelare. Finns hos de flesta speedshopar.
\\Zappa