Renovera bromsok själv?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Renovera bromsok själv?

Inlägg av Erik »

Jag har precis fått hem en ny uppsättning med packningar till alla fyra bromsoken. Vågar man ge sig på att byta ut packningarna själv, eller skall jag lämna in det till någon? Har inte haft isär ett bromsok tidigare, men det verkar ju vara en ganska enkel konstruktion.

Har även lyckats läsa mig till att många tycker att man skall slänga ut Corvettebromsarnas speciella fjäderbelastning när man ändå håller på. Synpunkter?
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Byta packningar gör du utan problem själv. Hoppas för din skull att det inte börjat ärja i cylinderloppat.. då hjälper oftast inte packningar..

Vad det gäller fjädrarna har jag ingen aning...
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
Patrik
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Patrik »

Ett av mina ok var helt kasst så det pissade ut rejält med olja när jag bromsade.
Jag köpte ett litet honingsverktyg och slipade tills rosten i loppet försvann (tog ett par timmar, vill aldrig göra det igen) i med nya packningar, det håller tätt än så länge iallafall.
Man ska visst va väldans försiktig så att man inte skadar packningen när man monterar kolven i oket, det är ju en ganska tunn kant på den.
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Tack för svaret.

Näe, jag tycker mig ha förstått att om väggarna i oken har börjat bli poriga så duger knappt ens honing tydligen. Men eftersom prisskillnaden mellan nya packningar från USA och nya ok är så stor så chansade jag och bara köpte en nya uppsättning packningar för alla fyra oken.

Kommer väl tyvärr kanske att sluta som ett klassiskt fall av snålheten bedrar visheten...
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Kanske skall tilläggas också att mitt problem inte är att bromsarna läcker olja utan att det vandrar in luft i dem, framförallt i oken bak. Därav frågan om det kan vara värt att slänga ut fjäderbelastningen.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Att hona oken i flera timmar är inget jag skulle rekomendera. Honing skall ske om finputsning behövs, finns större porer i oken invändigt så är det säkrast att byta ut dem. Vidare är det viktigt att vara mycket försiktig när man monterar de nya packningarna. Det räcker med ett litet gruskorn för att ställa till det. Så nogrannhet och ha riktigt rent är viktigt.

Har du en huvudcylinder som varit med några år så rekomenderar jag att du luftar systemet med någon typ av sug ute på nipplarna och INTE genom att pumpa med pedalen. Då slipper du att ev. köpa ny huvudcylinder också.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
zappa
Nykomling
Nykomling

Inlägg av zappa »

Satsa på ett par renoverade med rostfria insatser, klar prisvärt
jämfört med nya. kolla L88`s annonser på säljes alt EAT AB,
de brukar ha på hyllan. Du får ju då betalt för dina gamla i inbyte...

\\Zappa
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om du får in luft i cylindrarna kan det bero på att du har skeva skivor som gör att cylindrarna "pumpar" när bilen rullar. Mät upp skevheten på skivorna innan du byter oken så att du blir tvungen att riva isär allt en gång till nästa sommar.

Rent teoretiskt så skulle "pumpningen" kunna minska om du tar bort fjädrarna.
Det borde väl också finnas någon bra anledning att fjädrarna fanns med från början, för GM ingenjören som konstruerade oket satte väl inte dit fjädrarna bara för att det var kul......eller gjorde han kanske det?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Anledningen till att fjäderbelastningen finns där är för att bromsarna alltid skall ha en ytterst lätt kontakt med bromsskivan. Konstruktionen är sådan dels för att det skall se till att bromsarna alltid är torra, dels för att bromssystemets reaktionstid skall vara snabbare när föraren trycker ner pedalen. Detta är funktionen i teorin. Jag har sett argumentationer både för och emot dessa fjädrar.

För brukar mena att det är en bra konstruktion och att den faktiskt fungerar som det är tänkt. Mot hävdar att det är feltänkt från början och att nyttan med dem är i princip obefintlig och att de dels gör det lättare för luftvandring förbi kolvarna, dels att de stjäl lite kraft. Jag har läst en uppskattning på 0.8 hästar vid landsvägskörning, vet ej om det stämmer. Motståndarna menar också att kombinationen med fjädring och läpptätning till skillnad från oringstätning ytterligare förvärrar problemet. Själv har jag ingen åsikt eftersom jag faktiskt inte vet.

Om bromskivorna är sneda, då är det köpa nytt som gäller?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Eller möjligen svarva/slipa, om skivorna är i bra skick i övrigt, men det blir väl lika dyrt att svarva som att köpa nytt skulle jag tro.
Fördelen med att svarva/slipa om skivorna är att då vet du verkligen att de är perfekta. Nya skivor kan också vara skeva.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Har för mig att dom som svarvar brukar ta ca 250kr per skiva om du inte känner personen som svarvar.

Men teoritisk sett borde dom bli riktigt bra med tanke på att man först använder skivorna så man får alla spännigar i materialet att vissa sig och sen svarvar till dom.

Gjorde så på en bil för ett tag sen och dom blev otroligt bra! Dom skivorna hade en tiondels skevhet innan svarvninge och det kändes om inte mycket men ändå, nu ingenting.

Erik Beijnoff Med tanke på dina kunskaper i meckande så blir det nog en bagis för dig att fixa till broms oken! Du har ju till och med lagt ut en tråd i Tekniska artiklar om ämnet. Nu väntar jag på en till tråd om okens hemligaste inersta :D

Mvh
MrV8
Skriv svar