Hur stor förgasare rekommenderade dom till din 502:a?
I mina papper stod det att dom rekommenderade en 750cfm, jag tycker det låter lite stort på en 350cui
Kai P™
Vette Rockar Mer Snart™
Du får väl skicka din "fru" med de "kläderna" på som du visade upp i en tidigare avatar ... så går det nog bra eller vad tror du...frisk skrev:loooool!!![]()
Jag ska besiktiga bilen för första gången inom en månad.. har inte fått tid ännu.. så jag vet inte om dom säger något men dom har ju inte gjort det tidigare men det verkar ju vara stor skillnad på vem som beiktigar så vi får la se![]()
Vad va det för varvtal??Frisk motor som jämförelse
((502/2) * 5500 * 0.9) / 1728 = 719 CFM
frisk skrev:loooool!!![]()
Jo visst e det alltid så!![]()
Hur som haver så får du iaf tillräckligt med bränsle med en 750![]()
Riktigt häftigt filter faktiskt! Nu blev jag fundersam....
Jag ska besiktiga bilen för första gången inom en månad.. har inte fått tid ännu.. så jag vet inte om dom säger något men dom har ju inte gjort det tidigare men det verkar ju vara stor skillnad på vem som beiktigar så vi får la se![]()
Terner.Terner skrev:Vill du köra bekvämt eller att varvräknaren ska åka jojjo?
Tar du för stor gasare tappar du alla bra lågvarvsegenskaper ! Det beror på att genomströmningen av luft blir för dålig på låga varv. I stället för att få en fin dimma av bränsleblandning ner i insuget så spottar den droppar av soppa med taskiga lågvarvsegenskaper som följd.
Har du blåst såpbubblor någon gång? Har du för stor ring till dom så är det jättesvårt att få till dom, med mindre ring så kan du dra iväg hundra stycken på ett andetagMed den stora ringen får du all såpa på handen med den lilla kan du sitta torr.
Det handlar alltså att om att övervinna ytspänningen för att få en bra blandning till motorn och det görs lättare med en mindre diameter i förgasarhalsen som i sin tur ger en ökad hastighet på luftgenomströmningen.
Det du kan vinna med en större gasare är ju att den ger motorn bättre blandning vid högre varv. Dom flesta av oss kör ju dock gasare med primär och sekundärspjäll så sekundärsidan är oftast tillräcklig vid högre varvtal. Att justera in gasaren rätt så sekundärsidan öppnar när den ska är nog bättre än att hänga på en jättegasare "för säkerhets skull".
Bara några enkla spekulationer från en garagefilosof![]()
/Terner
Trots allt har jag ägt min bil sen 1984. Tro det eller ej...Kai P skrev:Terner.Terner skrev:Vill du köra bekvämt eller att varvräknaren ska åka jojjo?
Tar du för stor gasare tappar du alla bra lågvarvsegenskaper ! Det beror på att genomströmningen av luft blir för dålig på låga varv. I stället för att få en fin dimma av bränsleblandning ner i insuget så spottar den droppar av soppa med taskiga lågvarvsegenskaper som följd.
Har du blåst såpbubblor någon gång? Har du för stor ring till dom så är det jättesvårt att få till dom, med mindre ring så kan du dra iväg hundra stycken på ett andetagMed den stora ringen får du all såpa på handen med den lilla kan du sitta torr.
Det handlar alltså att om att övervinna ytspänningen för att få en bra blandning till motorn och det görs lättare med en mindre diameter i förgasarhalsen som i sin tur ger en ökad hastighet på luftgenomströmningen.
Det du kan vinna med en större gasare är ju att den ger motorn bättre blandning vid högre varv. Dom flesta av oss kör ju dock gasare med primär och sekundärspjäll så sekundärsidan är oftast tillräcklig vid högre varvtal. Att justera in gasaren rätt så sekundärsidan öppnar när den ska är nog bättre än att hänga på en jättegasare "för säkerhets skull".
Bara några enkla spekulationer från en garagefilosof![]()
/Terner
Kul att få dina tankar/erfarenheter. Jag håller med dig. Men jag provar en 750 som finns att låna för att prova. Annars går jag tillbaka till uträkningarna och följer dom. Alltid bra med folk som har erfarenhet/kunskap.Det gillar jag, novis som jag är. Vad är fra eller bak. Vänder mig omoch kollar
![]()
Vette Rockar Mer Snart™