motorbyte
-
Björn Leidelöf
- Corvetteälskare

Jag skulle nog säga att det beror på vilken typ av växellåda du har. Med automat föreslår jag att du låter den sitta kvar i bilen eftersom att det är relativt lätt att lossa lådan från motorn och sedan lossa momentomvandlaren från flexplattan. Kom dock ihåg att palla upp växellådan när du lyfter ur bilen!
Med manuell låda brukar det faktiskt vare enklare att först lyfta bort lådan och sedan lyfta ur motorn.
Mvh, Björn
Med manuell låda brukar det faktiskt vare enklare att först lyfta bort lådan och sedan lyfta ur motorn.
Mvh, Björn
- Skp
- Corvettefantast

Jag har själv lyft min motor ett par gånger. Lättaste har varit att ta bort förstärkningskrysset avgasrör, därefter plockat fördelaren så att man kan tilta motorn lite bakåt (L98-motorn). Skruvat av stege och kardan därefter lyft ner lådan och innan dess brukar jag sätt spännband under motorn för att hålla den på plats. Sen är det bara att börja plocka bort allt elkablage från motorn och i det närmaste bara lyfta den rakt upp. AC:n och dess slangar brukar alltid böka lite med en och vara ivägen men det går att skohorna dit allting på plats utan blåsa AC:n och fylla den på nytt.
Lycka till.
A bad day in the garage, beats a good day at work.
Stefan
Lycka till.
A bad day in the garage, beats a good day at work.
Stefan