Lyftare till smallblock
Lyftare till smallblock
Funderar på att till hösten/vintern byta kam/lyftare.
Vilken diam skall det vara på lyftarna?
När man tittar i kataloger så finns det olika diametrar på lyftarna, t.ex .874/.842 , vilken diam är det som jag skall ha i min 327:a
Det jag tittar på är främst hydrauliska rull lyftare.
Vilken diam skall det vara på lyftarna?
När man tittar i kataloger så finns det olika diametrar på lyftarna, t.ex .874/.842 , vilken diam är det som jag skall ha i min 327:a
Det jag tittar på är främst hydrauliska rull lyftare.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Lyftare till smallblock
E inte det där lyftet på kammen?gbak skrev:t.ex .874/.842 , vilken diam är det som jag skall ha i min 327:a
Det jag tittar på är främst hydrauliska rull lyftare.
Kasta inte bäver i trähus.
Har kollat hos Summit just på Performer PRM men jag får både högre/längre lyft med en rullkam, så jag tänkte köpa lösa delar istället.
Det går att hitta rull lyftare och kam på Ebay till låga priser så jag kommer nog att handla där istället.
Det går att hitta rull lyftare och kam på Ebay till låga priser så jag kommer nog att handla där istället.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ok, svaret på min fråga är att diam .874 är avsedda för racing och hålen i blocket måste borras upp.
Diam .842 är std borrning i blocket så nu vet ni det!
Nästa fråga:
Vågar jag köpa begagnade hydrauliska rull lyftare eller slits dessa ner med tiden.
Man skulle kunna tänka sig att lager o.likn blir glappa med tiden.
Nya lyftare kostar ju $300-$400 för en sats, och är nog utanför min budget. Begagnade går de nog att få loss för ca $100-$150.
Peter:
Jag skulle verkligen vilja ha ett lyft på .874 men med det lyftet så flyger nog avgasventilen bort till Yttre Mongoliet eller så.
Jag är glad om jag kan få .525-.575 i lyft det är inte så dåligt det heller.
Diam .842 är std borrning i blocket så nu vet ni det!
Nästa fråga:
Vågar jag köpa begagnade hydrauliska rull lyftare eller slits dessa ner med tiden.
Man skulle kunna tänka sig att lager o.likn blir glappa med tiden.
Nya lyftare kostar ju $300-$400 för en sats, och är nog utanför min budget. Begagnade går de nog att få loss för ca $100-$150.
Peter:
Jag skulle verkligen vilja ha ett lyft på .874 men med det lyftet så flyger nog avgasventilen bort till Yttre Mongoliet eller så.
Jag är glad om jag kan få .525-.575 i lyft det är inte så dåligt det heller.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ingen fara Gbak,,, rullen slits aldrig ut om det inte händer ett haveri,,,det som kan nötas är nållager och bussninagr,,,man brukar lämna in RACErullyftare med jämna mellanrum för renovering till Comp Cams...ifall man inte tillåter sig att köpa nya med jämna mellanrum...
Är det org. lyftare du ska köpa som går med en orgkams ka de väl hänga med 30-40.000 mil antar jag,,,,
Det är EXTRA noga att Du vet att den sorts rulllyftare Du köper funkar ihop med dem kam Du köper,,,fast på Ebay kan man ju alltd se om säljaren rekomenderas av andra och om så är fallet kan man ju fråga en ärlig säljare om det funkar med din kan....
En elak kompis berättade för mig härom dagen att man tom kan köpa beg. oljefilter på Ebay,,,stämmer det??
Solskenshälsningar!!
mvh R
Är det org. lyftare du ska köpa som går med en orgkams ka de väl hänga med 30-40.000 mil antar jag,,,,
Det är EXTRA noga att Du vet att den sorts rulllyftare Du köper funkar ihop med dem kam Du köper,,,fast på Ebay kan man ju alltd se om säljaren rekomenderas av andra och om så är fallet kan man ju fråga en ärlig säljare om det funkar med din kan....
En elak kompis berättade för mig härom dagen att man tom kan köpa beg. oljefilter på Ebay,,,stämmer det??
Solskenshälsningar!!
mvh R
Ha ha ha ha..... jag sökte en gång på Carrier när jag letade efter nåt på Ebay och fick upp ett hangarfartyg som låg ute på auktion, dom begärded 750.000 Dollar i handpeng och resterande inom 30 dagar.... priset var visst 7.5 mille dollar alltså.... rätt ballt, tänka er att hämta hem henne i Brasilien o glida in i stockholms hamn...
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Är det nån som vet om ett sånt här kit med "retainers" , "spider" och hydraul lyftare är möjligt att montera i ett 327 smallblock?
Eller skall man hellre gå direkt på dyra retrofit lyftare?
Hur fästs "spidern" ? Handborra skruvhål i blocket?

Eller skall man hellre gå direkt på dyra retrofit lyftare?
Hur fästs "spidern" ? Handborra skruvhål i blocket?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Få se om jag kommer ihåg rätt... Det ser ut som lyftare till chevas rullblock. Lyftarloppen är längre i blocken till dessa. "Spidern" skruvas i gängade hål och originalblocken har "vårtor" för detta vilket flat tappet block saknar. Blir nog retrofit eller så lär man kunna använda lyftare från V6or som är kortare men här bör man veta exakt vad man gör... Behöver du verkligen rullpinne då?
MVH
MN
MVH
MN
MN:
Lyftarna på bilden är lika långa/korta som "flat tappet std lyftarna".
Men är det möjligt att fästa in spidern med handverktyg på ett rel säkert sätt, eller måste blocket upp i en maskin. Räcker det att borra ett antal hål bara??
Jag antar att "spidern" trycker fast "retainers" som i sin tur fixerar lyftarna så att de ej roterar i hålen....har jag fattat konstruktionen rätt eller??
Naturligtvis måste man ha en rull kam som lyfter massor och håller ventilerna öppna så länge som möjligt
Lyftarna på bilden är lika långa/korta som "flat tappet std lyftarna".
Men är det möjligt att fästa in spidern med handverktyg på ett rel säkert sätt, eller måste blocket upp i en maskin. Räcker det att borra ett antal hål bara??
Jag antar att "spidern" trycker fast "retainers" som i sin tur fixerar lyftarna så att de ej roterar i hålen....har jag fattat konstruktionen rätt eller??
Naturligtvis måste man ha en rull kam som lyfter massor och håller ventilerna öppna så länge som möjligt

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jämför den i mitten med en std "flat tappet lyftare"

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kan du inte svara så man förstår.
Är det en dålig ide att använda sig av "spider" och "retainers".
Kommer det inte att funka?
Är det en dålig ide att använda sig av "spider" och "retainers".
Kommer det inte att funka?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
gbak: kommer nog ngt visdomsord om att du måste köpa ngt hos "en välsorterad speedshop"
Jag skulle aldrig drömma om att borra och gänga för en spider i ett block som sitter i bilen och helst inte i ett block utan vårtor (gissa vad som finns under där du borrar?). Leta efter Stefan Nords hemsida för bilder, vill minnas att han har ett truckblock med vårtor fast oborrat (de maskinerna hade flat tappet) så han kör med retrofit lifters.
MVH
MN

MVH
MN
Vad jag menar är att läs en bok först och skaffa kunskap börja inte expreimenterar med en massa konstiga kombinationer och hokuspokus grejor ni blivit pålurade över internet,,,Det finns ju riktiga saker att handla och vill man ha en viss modell på fasthållning för lyftarna måste man ha ett block för den typen av tillbehör,,,
Hur skulle tex. "spidern" komma upp till sin rätta höjd?? var det tänkt att schimsa med brickor från Biltema?? skärp Er nu!
Ska man ha rullkam i gammalt block är det väl bara handla grejor för sånt,,,vill man ha spider köper man en mtor för sånt,,,,
TYpiskt "corvetteägare"...*s*
SEn är ju definitivt en sån kam som beskrivs här inte ämnad att gå med orginallyftare.....
Hur skulle tex. "spidern" komma upp till sin rätta höjd?? var det tänkt att schimsa med brickor från Biltema?? skärp Er nu!
Ska man ha rullkam i gammalt block är det väl bara handla grejor för sånt,,,vill man ha spider köper man en mtor för sånt,,,,
TYpiskt "corvetteägare"...*s*
SEn är ju definitivt en sån kam som beskrivs här inte ämnad att gå med orginallyftare.....
Försöker att skaffa kunskap bl.a här på forumet!
Jag har hållit på med Corvetter/V8 motorer i ca 5 månader så är det väl uppenbart att en del av mina frågor är orelevanta och kanske rent ut sagt korkade. (Iallafall för er som är uppvuxna med muskelbilar)
På nätet finns som sagt allt att köpa, billigt som dyrt, bra som dåligt, hur skall jag kunna avgöra vad jag skall satsa på om jag inte hade det här forumet att tillgå?
Jo förstås! Jag ringde ju till Persåker, och han sa att "ännu hade ingen honom veterligen lyckats skruva fast en spider i blocket"
Han trodde inte heller att jag skulle bli den första , fast jag har god lust att bli det, bara för att alla säger att det inte går.
Slutsatsen är att:
-Spiders är enbart till för senare motorer från -87 framåt eller nåt sånt.
-Och nu har kompetensen ökat hos alla som följt den här tråden.
ALLT går att lösa, (oftast med buntband
) bara man är lite tjurig och vrång och lägger manken till.
Är det förresten nån som har några rullyftare till salu
Jag har hållit på med Corvetter/V8 motorer i ca 5 månader så är det väl uppenbart att en del av mina frågor är orelevanta och kanske rent ut sagt korkade. (Iallafall för er som är uppvuxna med muskelbilar)
På nätet finns som sagt allt att köpa, billigt som dyrt, bra som dåligt, hur skall jag kunna avgöra vad jag skall satsa på om jag inte hade det här forumet att tillgå?
Jo förstås! Jag ringde ju till Persåker, och han sa att "ännu hade ingen honom veterligen lyckats skruva fast en spider i blocket"

Han trodde inte heller att jag skulle bli den första , fast jag har god lust att bli det, bara för att alla säger att det inte går.
Slutsatsen är att:
-Spiders är enbart till för senare motorer från -87 framåt eller nåt sånt.
-Och nu har kompetensen ökat hos alla som följt den här tråden.
ALLT går att lösa, (oftast med buntband

Är det förresten nån som har några rullyftare till salu

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
LoL Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!Försöker att skaffa kunskap bl.a här på forumet!
Jag har hållit på med Corvetter/V8 motorer i ca 5 månader så är det väl uppenbart att en del av mina frågor är orelevanta och kanske rent ut sagt korkade. (Iallafall för er som är uppvuxna med muskelbilar)


Här e det vi som ställer frågorna! Ni ger svaren!!

Hittade den här på Ebay:

Här är ju "spidern" monterad på en smallblock.
Det går alltså.....

Här är ju "spidern" monterad på en smallblock.
Det går alltså.....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
gbak: se som kuriosa här att det finns folk som de facto har stoppat i detta i sina maskiner som också fungerar. Med begränsad erfarenhet av V8 mek så skulle jag iaf lägga lite mer pengar på retro fit för att tömma blocket + bearbetning kostar också...
Se nedan, ev behöver du regga dig för att läsa på crossfireforumet. Enjoy
http://www.crossfire.homeip.net/cftest/ ... d+Upgrades
http://www.crossfire.homeip.net/cftest/ ... d+Upgrades
http://www.swko.net/~lionsden/400sbc.htm
MVH
MN
Se nedan, ev behöver du regga dig för att läsa på crossfireforumet. Enjoy
http://www.crossfire.homeip.net/cftest/ ... d+Upgrades
http://www.crossfire.homeip.net/cftest/ ... d+Upgrades
http://www.swko.net/~lionsden/400sbc.htm
MVH
MN
- stingray350
- Corvettefantast
- Inlägg: 130
- Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
- Ort: Karlstad
"spidern" är den plåtbit som GM satt dit för att hjälpa hålla lyftarna på plats...Helt onödigt om man istället köper riktiga kvalitets rullyftare för en riktig kvalitetsrullkam där det sitter plåtbläck mellan varje lyftarpar.stingray350 skrev:Hmmm Vad gör en "spider" för något? :oops:
Blev lite fundersam när jag såg bilden..
Nyfiken bara.
När GM gjorde sin konstruktion var de tvunga att spara in varje dollar de kan för att pressa utgifterna...eftermarknaden har istället kravet på sig att leverrera bra produkter som ger hästkrafter och antagligen skiter kunden i om det kostar 2 usd mer - bara det funkar....och levererar häst
mvh R