Lyftare till smallblock

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Lyftare till smallblock

Inlägg av gbak »

Funderar på att till hösten/vintern byta kam/lyftare.
Vilken diam skall det vara på lyftarna?
När man tittar i kataloger så finns det olika diametrar på lyftarna, t.ex .874/.842 , vilken diam är det som jag skall ha i min 327:a
Det jag tittar på är främst hydrauliska rull lyftare.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Lyftare till smallblock

Inlägg av Peter »

gbak skrev:t.ex .874/.842 , vilken diam är det som jag skall ha i min 327:a
Det jag tittar på är främst hydrauliska rull lyftare.
E inte det där lyftet på kammen?
Kasta inte bäver i trähus.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Peter: Nu är du väl lite optimistisk när det gäller smallblock! :wink:

MVH
MN
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

M Nordin skrev:Peter: Nu är du väl lite optimistisk när det gäller smallblock! :wink:

MVH
MN
jamen va fan..Han kanske bygger värsta Prostock 350n till nästa år? 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Jochen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 15, 2005 18:14
Kontakt:

Inlägg av Jochen »

Kolla typ summitracing.com efter camkit, då får du med både pinnen samt lyftare. Då vet du att du får rätt lyftare till rätt motor, till rätt cam.

Beställde Edelbrocks Performerplus camkit därifrån, är mycket nöjd!
-75 L82 i bitar
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har kollat hos Summit just på Performer PRM men jag får både högre/längre lyft med en rullkam, så jag tänkte köpa lösa delar istället.
Det går att hitta rull lyftare och kam på Ebay till låga priser så jag kommer nog att handla där istället.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kung Ebay!!.......*Tummen upp*
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ok, svaret på min fråga är att diam .874 är avsedda för racing och hålen i blocket måste borras upp.
Diam .842 är std borrning i blocket så nu vet ni det!

Nästa fråga:
Vågar jag köpa begagnade hydrauliska rull lyftare eller slits dessa ner med tiden.
Man skulle kunna tänka sig att lager o.likn blir glappa med tiden.
Nya lyftare kostar ju $300-$400 för en sats, och är nog utanför min budget. Begagnade går de nog att få loss för ca $100-$150.

Peter:
Jag skulle verkligen vilja ha ett lyft på .874 men med det lyftet så flyger nog avgasventilen bort till Yttre Mongoliet eller så.
Jag är glad om jag kan få .525-.575 i lyft det är inte så dåligt det heller.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Ingen fara Gbak,,, rullen slits aldrig ut om det inte händer ett haveri,,,det som kan nötas är nållager och bussninagr,,,man brukar lämna in RACErullyftare med jämna mellanrum för renovering till Comp Cams...ifall man inte tillåter sig att köpa nya med jämna mellanrum...
Är det org. lyftare du ska köpa som går med en orgkams ka de väl hänga med 30-40.000 mil antar jag,,,,
Det är EXTRA noga att Du vet att den sorts rulllyftare Du köper funkar ihop med dem kam Du köper,,,fast på Ebay kan man ju alltd se om säljaren rekomenderas av andra och om så är fallet kan man ju fråga en ärlig säljare om det funkar med din kan....
En elak kompis berättade för mig härom dagen att man tom kan köpa beg. oljefilter på Ebay,,,stämmer det??

Solskenshälsningar!!
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det är inte nyttigt att stressa hela tiden!!! :wink: :lol:
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Ha ha ha ha..... jag sökte en gång på Carrier när jag letade efter nåt på Ebay och fick upp ett hangarfartyg som låg ute på auktion, dom begärded 750.000 Dollar i handpeng och resterande inom 30 dagar.... priset var visst 7.5 mille dollar alltså.... rätt ballt, tänka er att hämta hem henne i Brasilien o glida in i stockholms hamn...
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Är det nån som vet om ett sånt här kit med "retainers" , "spider" och hydraul lyftare är möjligt att montera i ett 327 smallblock?
Eller skall man hellre gå direkt på dyra retrofit lyftare?
Hur fästs "spidern" ? Handborra skruvhål i blocket?
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Få se om jag kommer ihåg rätt... Det ser ut som lyftare till chevas rullblock. Lyftarloppen är längre i blocken till dessa. "Spidern" skruvas i gängade hål och originalblocken har "vårtor" för detta vilket flat tappet block saknar. Blir nog retrofit eller så lär man kunna använda lyftare från V6or som är kortare men här bör man veta exakt vad man gör... Behöver du verkligen rullpinne då?

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

*ler*
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

MN:
Lyftarna på bilden är lika långa/korta som "flat tappet std lyftarna".
Men är det möjligt att fästa in spidern med handverktyg på ett rel säkert sätt, eller måste blocket upp i en maskin. Räcker det att borra ett antal hål bara??
Jag antar att "spidern" trycker fast "retainers" som i sin tur fixerar lyftarna så att de ej roterar i hålen....har jag fattat konstruktionen rätt eller??

Naturligtvis måste man ha en rull kam som lyfter massor och håller ventilerna öppna så länge som möjligt 8)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jämför den i mitten med en std "flat tappet lyftare"
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

2QIK4U skrev:*ler*
Tja, speak up or shut up som de glada i väster säger... :wink:

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det går inte att koka GOD soppa på en spik.....
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kan du inte svara så man förstår.
Är det en dålig ide att använda sig av "spider" och "retainers".
Kommer det inte att funka?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

gbak: kommer nog ngt visdomsord om att du måste köpa ngt hos "en välsorterad speedshop" :D Jag skulle aldrig drömma om att borra och gänga för en spider i ett block som sitter i bilen och helst inte i ett block utan vårtor (gissa vad som finns under där du borrar?). Leta efter Stefan Nords hemsida för bilder, vill minnas att han har ett truckblock med vårtor fast oborrat (de maskinerna hade flat tappet) så han kör med retrofit lifters.

MVH

MN
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

M Nordin skrev:gbak: kommer nog ngt visdomsord om att du måste köpa ngt hos "en välsorterad speedshop" :D
MN
Kolla med Persåker...
Kasta inte bäver i trähus.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Vad jag menar är att läs en bok först och skaffa kunskap börja inte expreimenterar med en massa konstiga kombinationer och hokuspokus grejor ni blivit pålurade över internet,,,Det finns ju riktiga saker att handla och vill man ha en viss modell på fasthållning för lyftarna måste man ha ett block för den typen av tillbehör,,,
Hur skulle tex. "spidern" komma upp till sin rätta höjd?? var det tänkt att schimsa med brickor från Biltema?? skärp Er nu!

Ska man ha rullkam i gammalt block är det väl bara handla grejor för sånt,,,vill man ha spider köper man en mtor för sånt,,,,
TYpiskt "corvetteägare"...*s*

SEn är ju definitivt en sån kam som beskrivs här inte ämnad att gå med orginallyftare.....
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Försöker att skaffa kunskap bl.a här på forumet!
Jag har hållit på med Corvetter/V8 motorer i ca 5 månader så är det väl uppenbart att en del av mina frågor är orelevanta och kanske rent ut sagt korkade. (Iallafall för er som är uppvuxna med muskelbilar)

På nätet finns som sagt allt att köpa, billigt som dyrt, bra som dåligt, hur skall jag kunna avgöra vad jag skall satsa på om jag inte hade det här forumet att tillgå?
Jo förstås! Jag ringde ju till Persåker, och han sa att "ännu hade ingen honom veterligen lyckats skruva fast en spider i blocket" :wink:
Han trodde inte heller att jag skulle bli den första , fast jag har god lust att bli det, bara för att alla säger att det inte går.

Slutsatsen är att:
-Spiders är enbart till för senare motorer från -87 framåt eller nåt sånt.
-Och nu har kompetensen ökat hos alla som följt den här tråden.

ALLT går att lösa, (oftast med buntband :D ) bara man är lite tjurig och vrång och lägger manken till.

Är det förresten nån som har några rullyftare till salu :wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Försöker att skaffa kunskap bl.a här på forumet!
Jag har hållit på med Corvetter/V8 motorer i ca 5 månader så är det väl uppenbart att en del av mina frågor är orelevanta och kanske rent ut sagt korkade. (Iallafall för er som är uppvuxna med muskelbilar)
LoL Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! :wink: :wink:

Här e det vi som ställer frågorna! Ni ger svaren!! :lol:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hittade den här på Ebay:

Bild

Här är ju "spidern" monterad på en smallblock.
Det går alltså.....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

ja titta!!
vad vore livet utan Ebay?
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

gbak: se som kuriosa här att det finns folk som de facto har stoppat i detta i sina maskiner som också fungerar. Med begränsad erfarenhet av V8 mek så skulle jag iaf lägga lite mer pengar på retro fit för att tömma blocket + bearbetning kostar också...

Se nedan, ev behöver du regga dig för att läsa på crossfireforumet. Enjoy

http://www.crossfire.homeip.net/cftest/ ... d+Upgrades

http://www.crossfire.homeip.net/cftest/ ... d+Upgrades

http://www.swko.net/~lionsden/400sbc.htm

MVH

MN
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Hmmm Vad gör en "spider" för något? :oops:
Blev lite fundersam när jag såg bilden..
Nyfiken bara.
Corvette Stingray 1975
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

gbak skrev:Hittade den här på Ebay:

Här är ju "spidern" monterad på en smallblock.
Det går alltså.....
Jag hade en byggsats i unga år.. .en "Corvette 287 small block engine"... och jag vill minnas att det satt en sån där tingest i den.
/Nexxus
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

stingray350 skrev:Hmmm Vad gör en "spider" för något? :oops:
Blev lite fundersam när jag såg bilden..
Nyfiken bara.
"spidern" är den plåtbit som GM satt dit för att hjälpa hålla lyftarna på plats...Helt onödigt om man istället köper riktiga kvalitets rullyftare för en riktig kvalitetsrullkam där det sitter plåtbläck mellan varje lyftarpar.
När GM gjorde sin konstruktion var de tvunga att spara in varje dollar de kan för att pressa utgifterna...eftermarknaden har istället kravet på sig att leverrera bra produkter som ger hästkrafter och antagligen skiter kunden i om det kostar 2 usd mer - bara det funkar....och levererar häst
mvh R
Skriv svar