Test av motorprestanda
Test av motorprestanda
Jag har en fråga om man vill veta hur många hästar man har i motorn ,vrid etc och inte vill plocka ur motorn och köra den i bromsbänk. Finns det någon som kan rekommendera något ställe som utför detta arbete?Om någon är insatt i detta så får du gärna berätta hur det går till.Jag bor i Göteborg så ett ställe nära vore ju bra.Corvette 74
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare

- Kontakt:
Rullande landsväg.
Hej jyrgil,
Ta funktionen "sök" och skriv in rullande landsväg och du kommer hitta 5 inlägg. Kolla in inlägget ...L82... eller något under C3. Där finns det en kille som heter Frisk och jag tror han bor i GBG-regionen.
Lycka till!
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Ta funktionen "sök" och skriv in rullande landsväg och du kommer hitta 5 inlägg. Kolla in inlägget ...L82... eller något under C3. Där finns det en kille som heter Frisk och jag tror han bor i GBG-regionen.
Lycka till!
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
hej!! jo det stämmer att vi ska köra ett race inne i verkstan
.
exakt var i gbg vet jag inte än. alla medlemmar e välkommna att anmäla sitt intresse, vi tänkte vara några corvisar som prövar samtidigt!! hoppas jag slår er alla!! hehe
fast man ska kanske kunna köra också?? eller?
Det e ju kanske inte bara det som sitter under huven....
exakt var i gbg vet jag inte än. alla medlemmar e välkommna att anmäla sitt intresse, vi tänkte vara några corvisar som prövar samtidigt!! hoppas jag slår er alla!! hehe
Det e ju kanske inte bara det som sitter under huven....
Detta är det absolut billigaste, man kan göra det själv och är faktiskt ganska så exakt
Det är en fordonsmatematisk effektformel:
Effekten (Watt)= volymen i kubikcentimeter/antal cylindrar /100 x kompressinstrycket i bar x 10 x max rpm/60 x 0,5(anges endast för fyrtaktare) x antal cylindrar.
ex: Chevrolet smallblock,
volym: 5,7l = 5700 cm3
kompressionstryck = vi säger 10bar
maxvarv = 5000rpm
antal cylindrar = 8st
Effekt = 5700cm3 / 8 /100 x 10bar x 10 x 5000 / 60 x 0,5 x 8
Effekt = 7,125 x 100 x 83,33 x 0,5 x 8
Effekt = 237490,5 Watt
Effekt (kw) = 237490,5/1000
Effekt = ~237,5kw
Effekt (hk) = 237,5 x 1.35 = ~320hk!
hoppas att det fixar sig för dig och att du blir nöjd med siffrorna du får ut!
Det är en fordonsmatematisk effektformel:
Effekten (Watt)= volymen i kubikcentimeter/antal cylindrar /100 x kompressinstrycket i bar x 10 x max rpm/60 x 0,5(anges endast för fyrtaktare) x antal cylindrar.
ex: Chevrolet smallblock,
volym: 5,7l = 5700 cm3
kompressionstryck = vi säger 10bar
maxvarv = 5000rpm
antal cylindrar = 8st
Effekt = 5700cm3 / 8 /100 x 10bar x 10 x 5000 / 60 x 0,5 x 8
Effekt = 7,125 x 100 x 83,33 x 0,5 x 8
Effekt = 237490,5 Watt
Effekt (kw) = 237490,5/1000
Effekt = ~237,5kw
Effekt (hk) = 237,5 x 1.35 = ~320hk!
hoppas att det fixar sig för dig och att du blir nöjd med siffrorna du får ut!
//Billy
Är sthlm fel sida jämfört med gbg?? Det är ju bara några mil...Erik Beijnoff skrev:Synd att jag är på fel sida Sverige. Skulle gärna vara med på ett test.
Kolla vart jag bor istället, typ 150 eller 160 mil eller nått sånt från gbg..
DET är fel sida av sverige när man ska göra nått sånt.. Annars är det ju givetvis alltid rätt sida av sverige..
Corvette 427 -69
Hehe. :)grebnE skrev:Är sthlm fel sida jämfört med gbg?? Det är ju bara några mil... :twisted:Erik Beijnoff skrev:Synd att jag är på fel sida Sverige. Skulle gärna vara med på ett test.
Kolla vart jag bor istället, typ 150 eller 160 mil eller nått sånt från gbg..
DET är fel sida av sverige när man ska göra nått sånt.. Annars är det ju givetvis alltid rätt sida av sverige.. :wink:
Är det i stockholm du bor så har du jujyrgil skrev:Va inne på turboservice idag och frågade om de kunde igenomföra ett test,de hade tydligen fullt upp.Men de hade utrustningen iallafall kvar.Så om någon har några tips(eller bra kontakter) om andra ställen så tipsa gärna.Man vill ju inte dö nyfiken.
Rolf Lundblad i Huddinge. Sen har jag för mig att Roto test ligger i Salem/Rönninge.
Mvh
MrV8