Motorval samt lägst effekt?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
haknor
Nykomling
Nykomling

Motorval samt lägst effekt?

Inlägg av haknor »

Hej!

Funderar på att montera en 350 (LT1?) motor i en 70-talssportbil av annat märke. För att behålla viktfördelningen skall det vara så mycket aluminium som möjligt på motorn. Önskad effekt 300-350hk, gärna modern problemfri insprutning, samt manuell växellåda. Kanske den 6växlade ZF lådan om man hittar någon för rimliga pengar.
Min fråga: Vilken motor kan tänkas passa bäst? Vilka år skedde förändringar på chevrolet´s hi.perf. motorer?

Nästa fråga: För att gå igenom besiktnigen måste jag få tag på motornummer till en betydligt effektsvagare ch. smallblock.
Vilken cheva smallblock-motor hade lägst effekt och virdmoment? (bör vara samma yttermått som en 350). Bilen jag tänkte montera motorn i har en effektsiffra på ca. 180hk/220Nm.

Mycket tacksam för ev. hjälp

/Håkan
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

Vilken 350 som hade lägst effekt är jag inte säker på, men jag hade Camaro LT1 från 1975 (innan jag blev klok och började åka Corvette), på registreringsbeviset hade jag endast en effekt på 145hk. På www.mortec.com hittar du de flesta motornummerna till chevablocken.
Hoppas det är till nån hjälp

Stefan
haknor
Nykomling
Nykomling

Inlägg av haknor »

Finns det något bra register där man kan läsa effekt/vrid uppgifter på olika smallblocks chevor?

Kollade din länk men hittade inte riktigt den info. jag sökte. Bra info om Corvette motorer, men inte så mycket om effektsvagare motorer.

Till mitt bygge söker jag främst en modernare LT1 350, -92 och nyare verkar passa bra enligt mina efterforskningar?
Skriv svar