När jag plockade isär den förgasare (850 dp) som följde med min 427:a så satt följande munstycken i denna:
Primär: 85 och 87
Sekundär 90 och 92
Känns lite udda att ha 4 olika. Den går dessutom lite fett på vanliga körvarv, dvs under 3000.
Original ska det tydligen sitta 78 på samtliga platser.
Vad säger den samlöade kunskapen om ovanstående bestyckning?
Bestyckning Holley 850 Dp
Bestyckning Holley 850 Dp
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Bestyckning Holley 850 Dp
Primär ser lite väl tilltagen ut. Har en 800dp och har nu 64 primär men har inte rullkam eller alu toppar. Samt 90 sekundär
Medlemsnummer 3955
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Bestyckning Holley 850 Dp
Har testat fram och tillbaka och min 850 DP går på 78 primär och 77 sekundär. Har dock bara mätt med känsla...samt enkel lambda (ej bredbands).
Har en 750 vakum liggandes, om nån vill prova annat... Till salu så PMa i så fall.
//Lasse
Har en 750 vakum liggandes, om nån vill prova annat... Till salu så PMa i så fall.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Bestyckning Holley 850 Dp
Det låter lite mera riktigt med din bestyckning Lasse.
Har just nu en Edelbrock 800 på och där fick jag gå upp till de största rekommenderade munstyckerna för att den skulle gå bra.
Med denna gasare kan jag köra från 1100-1200 varv och uppåt. Inte att tänka på med Holleyn. Minst 1800-1900 gäller där.
Har just nu en Edelbrock 800 på och där fick jag gå upp till de största rekommenderade munstyckerna för att den skulle gå bra.
Med denna gasare kan jag köra från 1100-1200 varv och uppåt. Inte att tänka på med Holleyn. Minst 1800-1900 gäller där.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Bestyckning Holley 850 Dp
Det är många parametrar för att få det någorlunda bra och det tar tid för en glad amatör. Så här ser min setup ut numera. Går säkert att maxa mer
:
Primär
Tomgångsnålar 2 varv båda.
78/78 munstycken
8.5 power valve (har bra vakum med hydralrullen)
33 squirter
330 s3 kam
Sekundär
77/77 munstycken
10.5 power valve
31 squirter
336 s2 kam
Just nu funderar jag på varför jag har 10.5 power valve på sekundären...
Justerade 2010 senast, men har alla setuper sen 2003 dokumenterat. Nördigt så det förslår...

Primär
Tomgångsnålar 2 varv båda.
78/78 munstycken
8.5 power valve (har bra vakum med hydralrullen)
33 squirter
330 s3 kam
Sekundär
77/77 munstycken
10.5 power valve
31 squirter
336 s2 kam
Just nu funderar jag på varför jag har 10.5 power valve på sekundären...

Justerade 2010 senast, men har alla setuper sen 2003 dokumenterat. Nördigt så det förslår...
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Bestyckning Holley 850 Dp
Det där med att ha Powervalve på sekundären har jag kollat lite på. De flesta tycker man ska plugga den och öka storleken på munstyckena istället. Dels för att hur ofta stänger den när sekundär spjället är öppet, aldrig förhoppningsvis då kan det gå utför fort men man bygger ju inte heller nåt vacuum då. Sen sitter den högre än munstyckena så vid kraftig acceleration trycks bensinen bakåt och då kanske inte når upp till ventilen ordentligt. Inte upplevt det själv men i teorin är det möjligt. Några som har andra åsikter?
Medlemsnummer 3955