Avgassystem med mer ljud?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
FWH
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 16, 2014 12:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Avgassystem med mer ljud?

Inlägg av FWH »

Jag vet att detta är lite av en "hur lång är ett snöre fråga" då alla har sina egna åskiter, jag har även läst en del trådar här och på andra forum i ämnet, men jag tänkte ändå starta en tråd och skriva denna fråga ur mitt perspektiv.

Jag har en C6 2008 (vanlig targa coupé) som jag vill byta avgassystem på.
Dels är ena pipan lite krokig och bucklig (gissar att en tidigare ägare backat in i något), men det låter även för lite.
Alltså, min granne klagar på att bilen är för tyst!! :oops:

Utgångspunkter:
1) Jag vill ha rejält med ljud :twisted:
2) Jag kör sällan långkörningar med bilen, mest nöjeskörning.
3) Jag vill inte få problem vid besiktning (varken för gata eller bana även om jag i nuläget inte tänkt köra på bana)
4) Jag har inte tänkt byta grenrör eller kattar (dvs inga headers eller racekattar)

Jag har tittat på produkter som Borla ATAK och Corsa Xtreme.
B&B Bullit verkar enligt vad jag har läst kunna få problem vid besiktningar pga för högt ljud.

Finns det något eftermarknadssystem med "mild & wild" funktion?

Någon som har erfarenhet av dessa eller andra tips?

(Jag har läst denna tråd som talar väl om Borla ATAK - https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 19&t=17721 )
Svart C6 Competition 2008
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Avgassystem med mer ljud?

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Du kanske känner nån som har bytt ljuddämpare i bak, i så fall kan du ju provköra
och lyssna hur det låter ! Det låter olika om du kör bilen eller står bredvid o lyssnar !
Kolla oxå på hemsidor för företag som säljer avgassystem, då är det ju lättare att
jämföra priser och typ av ljuddämpare.

På min Z06 a så sitter det Mild to Wild dämpare i bak med fjärrkontroll, det funkar jättebra
tyst när man vill och mera ljud när man vill !
Användarens profilbild
FWH
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: sön mar 16, 2014 12:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Avgassystem med mer ljud?

Inlägg av FWH »

Jo, jag har kollat på en del hemsidor från de som säljer, men tyvärr säger inte det så mycket.
Pris variationerna är inte tillräckligt stora för att avgöra valet känner jag.

Det bästa hade varit att lyssna på några olika bilar i verkligheten.
Någon som har något av ovan nämnda system? :D
Svart C6 Competition 2008
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Avgassystem med mer ljud?

Inlägg av Ubbe »

Hej Fredrik! Micke( Mike L )som jag åker bana med har ett jäkla nice ljud. Kommer inte ihåg vilket system han har, men skicka ett PM och han har bilen i Stockholm.
Ps här är ett video klipp! Du måste lyssna med hörlurar. Fast det rätta ljudet live är mycket mycket mulligare ...
http://youtu.be/qmF4U0RVIQk
Och här 5.15 min in.
http://youtu.be/GYfsMlTNtBA
clre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 29, 2013 22:32
Ort: Stockholm

Re: Avgassystem med mer ljud?

Inlägg av clre »

Jag hade precis samma utgångspunkt som dig förutom att jag har en C5:a och det slutade med att jag köpte ett Corsa Extreme som jag är sjukt nöjd med. Låter precis så mycket jag vill när man gasar på och det går även att smyga med, inget drone ljud i övrigt men lite poppande men det gillar jag faktiskt. Jag har original H-rören kvar, dom säger ju att poppandet blir mindre med x-pipor men som sagt jag gillar ju poppandet. ;-)
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis dec 22, 2009 13:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Avgassystem med mer ljud?

Inlägg av Larzzon »

Har också en C5a och kör med ett Corsa system och är otroligt nöjd, Sjukt brutalt ljud vid gaspådrag och går att åka tyst med på lågvarv om man ska åka en bit :)

Annars kan ju Z06 burkar vara ett alternativ, det sitter som sagt ventiler i dom orginal. Såg att det ligger ett komplett Z06 system på blocket då får du ju grövre headers och mer friflödande kattar på samma gång :) http://www.blocket.se/stockholm/Origina ... 3.htm?aw=1

Om du bara är sugen på Z06 slutburkarna tänk på att dina rör över bakaxeln är 2,5" medans Z06an har 3" så man får kapa och modda lite om man inte tar hela Z06 systemet.



/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Avgassystem med mer ljud?

Inlägg av Tersan »

FWH skrev:3) Jag vill inte få problem vid besiktning (varken för gata eller bana även om jag i nuläget inte tänkt köra på bana)
Det här tror jag kan vara största bekymret... banor har rätt tuffa bullerregler, och de lär inte bli lindrigare. Ska du bara köra gata funkar det mesta så länge man inte tokgasar på fel ställe. Har dock för mig att tyska polisen kan vara ganska tjuriga, värt att tänka på om man ofta semestrar på Autobahn.

Annars får jag stämma in i Corsas hyllningskör. Har inte provat några andra system, men är mycket nöjd med det som sitter på bilen.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
gunmetalgrey
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: tis okt 26, 2010 10:10

Re: Avgassystem med mer ljud?

Inlägg av gunmetalgrey »

HEJ har haft några olika system de senaste åren!har en C6 08, Mild to Wild Med fjärr oslagbar..
n_brio1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: lör jul 29, 2006 5:36
Ort: karlstad

Re: Avgassystem med mer ljud?

Inlägg av n_brio1 »

Jag har haft följande på min c6a med headers utan kattar:

original -- > tråkigt
ett original liknande --> för tråkigt ljud endast lite mer än original
borla stinger --> lär underbart när man lekte men olidligt i längden

nu z06 med spjäll, men jag har öppnat dämparna och svetsat rör runt den "öppna" delen så det blir odämpat rakt igenom låter gött i öppet läge samt ganska tyst i stängt läge vid långkörning osv....

http://www.sccorvettes.org/Portals/0/Do ... uffmod.pdf
Skriv svar