Det finns fälgar till c5 med et 35 fram och et 41 bak
Samma dimensioner som jag vill ha.
Det är 6mm skillnad bak och det borde funka tycker jag.
Är det ingen som vet så får jag prova att mäta mig fram till det.
Bättre att jämföra i ett färdigt program så slipper man gissa om det går eller ej. Slå in uppgifterna här så ser ni direkt vad skillnaden blir mellan de du har nu och de nya http://wheels.corinthian.se/
Sen det bara ut och mäta:-)
Meatos skrev:Bättre att jämföra i ett färdigt program så slipper man gissa om det går eller ej. Slå in uppgifterna här så ser ni direkt vad skillnaden blir mellan de du har nu och de nya http://wheels.corinthian.se/
Sen det bara ut och mäta:-)
Fast det programmet svarar ju inte på frågan som TS ställt...
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
De nya kommer sticka ut 38mm mer än original men lämna mer utrymme innanför. Testa denna sida annars och se om du får till det där http://www.rimsntires.com/specspro.jsp
Gör pappers remsor eller plåtremsor lika långa som bredden på fälgarna du tänker köpa, rita på
var nånstans ET måttet hamnar, gör oxå likadana remsor efter original fälgarna med det ET måttet och bredd.
Sen kan du lägga remsorna under varandra och jämföra hur mycket olika bredd och ET mått gör !
Det är jättelätt att tänka fel med annat ET mått och annan bredd på fälgen än original !
Meatos skrev:Varför inte? Han har väl ett par fälgar på nu som han kan jämföra med?
Vi menar nog samma sak egentligen... men programmet svarar ju bara på hjulens mått. Vad som faktiskt får plats i hjulhusen med eller utan modifieringar kräver lite fysiskt arbete.
För att inte tala om stora offsetförändringars påverkan på vägenskaperna...
Hej,jag äger en C5-99,jag har monterat nya fälgar o däck, fram 8,5x19 ET45mm,bak 10x20 ET45mm,de sticker ut c:a 10mm både fram o bak utanför skärmarna.Funkar o ser bra ut,nån typ av stänkskydd rekommenderas i mitt fall.Undvik alltför stora offset förändringar
stugan66 skrev:Hej,jag äger en C5-99,jag har monterat nya fälgar o däck, fram 8,5x19 ET45mm,bak 10x20 ET45mm,de sticker ut c:a 10mm både fram o bak utanför skärmarna.Funkar o ser bra ut,nån typ av stänkskydd rekommenderas i mitt fall.Undvik alltför stora offset förändringar
Aja baja, inte såna inlägg utan medföljande bild!
stugan66 skrev:Hej,jag äger en C5-99,jag har monterat nya fälgar o däck, fram 8,5x19 ET45mm,bak 10x20 ET45mm,de sticker ut c:a 10mm både fram o bak utanför skärmarna.Funkar o ser bra ut,nån typ av stänkskydd rekommenderas i mitt fall.Undvik alltför stora offset förändringar
Hej,jag letar också nya fälgar,har idag 19x8,5 fram ET 35 och bak 10x20 ET 45 sticker ut lite beror på var man mäter.Uppifrån går de precis jämnt med skärm kanten men ser man bakifrån så sticker de ut lite.Jag letar efter fälgar som är av samma storlek men conkava.Har ni några tips så hör av er,de skall även vara svarta .
mpe skrev:Hej,jag letar också nya fälgar,har idag 19x8,5 fram ET 35 och bak 10x20 ET 45 sticker ut lite beror på var man mäter.Uppifrån går de precis jämnt med skärm kanten men ser man bakifrån så sticker de ut lite.Jag letar efter fälgar som är av samma storlek men conkava.Har ni några tips så hör av er,de skall även vara svarta .
Ja, det var snygga fälgar! Om det finns tillräckligt med material kan det gå att fräsa ner fälgen något och få in den lite. Fast spontant känns det lite svårt när det är så stora ET-skillnader som i det här fallet.
du kan alltid kolla om det finns brickor bakom infästningen av de övre bärarmarna.. dom kan du ta bort och göra en ny hjulinställning.. då kan du få in dom en extra bit.
tänk dock på att brickorna är till för att kompensera för ev. skevheter i chassit. Om du har lika många brickor runt om är chassit rakt. Om inte, så måste differensen mellan resp. infästning bibehållas.
Senast redigerad av Corinthian den ons nov 05, 2014 8:50, redigerad totalt 1 gånger.
mpe skrev:Hej,jag letar också nya fälgar,har idag 19x8,5 fram ET 35 och bak 10x20 ET 45 sticker ut lite beror på var man mäter.Uppifrån går de precis jämnt med skärm kanten men ser man bakifrån så sticker de ut lite.Jag letar efter fälgar som är av samma storlek men conkava.Har ni några tips så hör av er,de skall även vara svarta .
Mats
Jag har samma fenomen på min men jag funderar på att sätta dit Splash Guard bak så slipper man att dom "sticker ut" i nederkant.
Kolla min tråd (Söker del) om du inte vet vad jag menar.