Råd om eventuellt köp av Firebird
Råd om eventuellt köp av Firebird
Hallå hallå. Har varit och kikat på en Firebird idag och funderar eventuellt på att köpa, men tänkte kolla vad de kunniga Corvetteägarna här har att säga om andra märken.
Firebird -67 cab. 400 cui, automat.
Bra i lacken, ingen originallack men snygg sportbilsröd. Som det verkar bra drivlina och motorn skall vara renoverad av förra ägaren. Bilen har sedan dess i princip inte körts, eftersom den varit ett projekt. Snyggt motorrum, verkar och skall vara renoverat under det senaste året.
Ena bakskärmen helt utbytt. Bakluckeutrymmet omsvetsat, alltså inte original, utan "sänkt" för att bli större. Dessa två detaljer syns givetvis inte om man inte granskar bilen, alltså inget som påverkar utseendet för folk som bara tittar utifrån.
Taskig cab - måste bytas. Ingen fungerande cabmotor, måste eventuellt bytas, men det går givetvis att sätta upp den manuellt.
AC urplockad, vet ej om den fungerar, troligtvis inte.
Ej originalplacerat avgassystem, men lite ballt utdraget mitt på bak på bilen.
Saknar samtliga emblem. Saknar även låsen i dörrarna. "Gälarna" på bakskärmarna är igensatta, d.v.s. de syns inte. En del småfix alltså.
Halvtaskig inredning, måste bytas om man är noggrann, men man kan vänta med det om det kniper.
Han vill ha 130 000 men jag tycker nog inte att det är värt det med tanke på hur mycket som måste köpas till till den. Jag skulle nog säga att jag är beredd att ge 110'-115' och sedan lägga 25' på inredning och detaljer.
Summering alltså bra grundskick, men en del jobb och ingen originalare direkt.
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=46300
Synpunkter?
Firebird -67 cab. 400 cui, automat.
Bra i lacken, ingen originallack men snygg sportbilsröd. Som det verkar bra drivlina och motorn skall vara renoverad av förra ägaren. Bilen har sedan dess i princip inte körts, eftersom den varit ett projekt. Snyggt motorrum, verkar och skall vara renoverat under det senaste året.
Ena bakskärmen helt utbytt. Bakluckeutrymmet omsvetsat, alltså inte original, utan "sänkt" för att bli större. Dessa två detaljer syns givetvis inte om man inte granskar bilen, alltså inget som påverkar utseendet för folk som bara tittar utifrån.
Taskig cab - måste bytas. Ingen fungerande cabmotor, måste eventuellt bytas, men det går givetvis att sätta upp den manuellt.
AC urplockad, vet ej om den fungerar, troligtvis inte.
Ej originalplacerat avgassystem, men lite ballt utdraget mitt på bak på bilen.
Saknar samtliga emblem. Saknar även låsen i dörrarna. "Gälarna" på bakskärmarna är igensatta, d.v.s. de syns inte. En del småfix alltså.
Halvtaskig inredning, måste bytas om man är noggrann, men man kan vänta med det om det kniper.
Han vill ha 130 000 men jag tycker nog inte att det är värt det med tanke på hur mycket som måste köpas till till den. Jag skulle nog säga att jag är beredd att ge 110'-115' och sedan lägga 25' på inredning och detaljer.
Summering alltså bra grundskick, men en del jobb och ingen originalare direkt.
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=46300
Synpunkter?
"Bilen tidigare reggad i Sverige men har trillat ur registret, så reg. bes behövs, allt underlag finns (ursprungs intyg o.s.v.). "
Intressant har dom börjat ha dålig ordning på pappren hos trafikregistret.
Undras om man kan smygga in lite dispanser lika enkelt???
En rad jag skulle bli lite fundersam över som köpare.
Men kanske inget att oroa sig för? Men kanske något att ta ner priset lite med.
Lycka till
Mvh
MrV8
Intressant har dom börjat ha dålig ordning på pappren hos trafikregistret.
Undras om man kan smygga in lite dispanser lika enkelt???
En rad jag skulle bli lite fundersam över som köpare.
Men kanske inget att oroa sig för? Men kanske något att ta ner priset lite med.
Lycka till
Mvh
MrV8
Trillat ur registret? Hmm tycker du ska var extra försiktig här. Är den inte i svenska registret måste du nog ha en "title" från något annat land om du ska ha en god chans att få den på svenska vägar.
Om den trillat ur så finns det en anledning, kolla så att den inte är importerad som skrot en gång. Dessutom bör det ju finnas ett gammalt svenskt regnummer att åberopa annars.
Tycker att den i det här läget står i det pris som reservdelarna man kan plocka från den utgör. I alla fall tills det klart redovisas vilka papper som finns på den. Tro inte på "det ordnar sig" stuket.
Kolla oxå noga chassinumret så att den är vad säljaren säger att den är.
Annars är ju första generationen Firebird ett trevligt köp har själv haft en röd -68 cabbe med 400för en tid sen.
Om det är detaljer du är tveksam om är rätt till bilen så har jag en del litteratur runt det som jag kan kolla i åt dig.
Lycka till
/Terner
Om den trillat ur så finns det en anledning, kolla så att den inte är importerad som skrot en gång. Dessutom bör det ju finnas ett gammalt svenskt regnummer att åberopa annars.
Tycker att den i det här läget står i det pris som reservdelarna man kan plocka från den utgör. I alla fall tills det klart redovisas vilka papper som finns på den. Tro inte på "det ordnar sig" stuket.
Kolla oxå noga chassinumret så att den är vad säljaren säger att den är.
Annars är ju första generationen Firebird ett trevligt köp har själv haft en röd -68 cabbe med 400för en tid sen.
Om det är detaljer du är tveksam om är rätt till bilen så har jag en del litteratur runt det som jag kan kolla i åt dig.
Lycka till
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Jag fattar inte hur en bil kan "trilla ur registret"
Har den någonsin funnits där
Jag har fortfarande ett båtsläp registrerat på mig, som jag sålde för 10 år sedan - snubben skickade aldrig in ägarbytet - jag hade dessutom för länge sedan slängt hans adress, telefonnummer etc....
Har snackat med bilregistret - omöjligt
Sålde även en bil till Norge, tog säkert ett år innan jag lyckade trots intyg från tullen, Norska bilregistret, köparen etc...
Så man skall nog inte lita på att den "trillat ur" - det händer bara inte
Har den någonsin funnits där
Jag har fortfarande ett båtsläp registrerat på mig, som jag sålde för 10 år sedan - snubben skickade aldrig in ägarbytet - jag hade dessutom för länge sedan slängt hans adress, telefonnummer etc....
Har snackat med bilregistret - omöjligt
Sålde även en bil till Norge, tog säkert ett år innan jag lyckade trots intyg från tullen, Norska bilregistret, köparen etc...
Så man skall nog inte lita på att den "trillat ur" - det händer bara inte
Det finns en registerhållningsavgift, 35kr per år,Stefan skrev:om man inte betalar reg. avg. då vad händer då?
jag har vägrat betala den för det sålda båtsläpet i över 10 år - inget har hänt - ingen kronofogde, inga kravbrev, ingen ränta....
Bara ett nytt inbetalningskort, varje år, år ut och år in - som jag kastar...
Stefan > jag var och kikade på den idag.
Jag är väl egentligen inte så tveksam till detaljerna, men jag skulle vilja hitta rätt prisnivå för den. Det är ju inte så jätteofta -67 och -68 finns ute för försäljning så det är lite ont om bra prisreferenser.
Största problemen med den som jag ser det är nog helt bytt bakskärm, omsvetsat bagageutrymme och att inredning och cab är i inte så bra skick.
Jag är väl egentligen inte så tveksam till detaljerna, men jag skulle vilja hitta rätt prisnivå för den. Det är ju inte så jätteofta -67 och -68 finns ute för försäljning så det är lite ont om bra prisreferenser.
Största problemen med den som jag ser det är nog helt bytt bakskärm, omsvetsat bagageutrymme och att inredning och cab är i inte så bra skick.
Gratulerar dig madcow
Det är inte varje dag man lyckas besegra Onkel Sam.
Bra jobbat kul att höra att du sluppit problem med Kronofogden trodde alldrig att dom skulle vara så skenerösa här att dom missar 35 kr av en hederlig medboragre som det går att plocka pengar av med kronofogden som hjälpmedel och hot om att ta allt man äger och har.
Har en kompis som gillar att stridda med myndigheter han har lyckat få rätt i något som han inte sakt vad det är men han har en tavlav med ett utbetalningkort på en återbetalning från kronofogden i vardagsrumet och han sa den tavlan var svår att få!
Vi skulle behöva bli lite mer som båtfolket och rösta ner alla ideer som väg tullar och motorvägsavgifter.
Här en båt ägare som alldrig kommer att betala båtskatt och vi vann ingen registrering kvar på båten och ingen båtskatt
Värna om det sissta fria
Men vi får väll se hur länge stritsyxan får vara ner grävd innan direktörerna i regeringen vill ha mer lön *ler*
Mvh
MrV8
Det är inte varje dag man lyckas besegra Onkel Sam.
Bra jobbat kul att höra att du sluppit problem med Kronofogden trodde alldrig att dom skulle vara så skenerösa här att dom missar 35 kr av en hederlig medboragre som det går att plocka pengar av med kronofogden som hjälpmedel och hot om att ta allt man äger och har.
Har en kompis som gillar att stridda med myndigheter han har lyckat få rätt i något som han inte sakt vad det är men han har en tavlav med ett utbetalningkort på en återbetalning från kronofogden i vardagsrumet och han sa den tavlan var svår att få!
Vi skulle behöva bli lite mer som båtfolket och rösta ner alla ideer som väg tullar och motorvägsavgifter.
Här en båt ägare som alldrig kommer att betala båtskatt och vi vann ingen registrering kvar på båten och ingen båtskatt
Värna om det sissta fria
Mvh
MrV8
Då e det ju skönt att veta att man inte behöver mer pengar!! Man har ju sin corvette redan
Så högre lön e bara för dom som ingen corvette har
tror på = Välj rätt föräldrar när du föds, gift dig med en rik nymfoman, köp dig sedan en corvette så e lyckan total!!! eller?
kanske ska man skippa det där andra könet helt föresten... mja ......hmm..
Så högre lön e bara för dom som ingen corvette har
tror på = Välj rätt föräldrar när du föds, gift dig med en rik nymfoman, köp dig sedan en corvette så e lyckan total!!! eller?
Erik
Det är ju värt och lägga ned lite arbete på att kolla upp med vägverket. Det är ju helt klart högt "vill ha värde" på bilen.
Om registreringen är ok. kan man fundera på priset.
Med renoverat ran och chassie samt bra motor är det ju ganska lätt jobb kvar som inte behöver åtgärdas omedelbart.
Kan mycket väl tänka mig att en sån bil kan närma sig 130 000 om man absolut vill ha en.
Men att börja bjuda på 100 000 + något känns väl mer sansat.
Förstår att plåtarbetet retar när det lika gärna kunde göras orginal. Sänker ju värdet något. Färdiga plåtar finns ju.
Men det är ju vad du vill ha den till. skall du bara ragga i den så är det ju bara att köra.
Att det ska behöva vara så jäkla kul att köpa bil.
Det är ju värt och lägga ned lite arbete på att kolla upp med vägverket. Det är ju helt klart högt "vill ha värde" på bilen.
Om registreringen är ok. kan man fundera på priset.
Med renoverat ran och chassie samt bra motor är det ju ganska lätt jobb kvar som inte behöver åtgärdas omedelbart.
Kan mycket väl tänka mig att en sån bil kan närma sig 130 000 om man absolut vill ha en.
Men att börja bjuda på 100 000 + något känns väl mer sansat.
Förstår att plåtarbetet retar när det lika gärna kunde göras orginal. Sänker ju värdet något. Färdiga plåtar finns ju.
Men det är ju vad du vill ha den till. skall du bara ragga i den så är det ju bara att köra.
Att det ska behöva vara så jäkla kul att köpa bil.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Re: Råd om eventuellt köp av Firebird
Se upp om det inte finns "friska" papper! Tipset att köpa papper från en annan Firebird hade jag inte hoppat på. Kolla noga så du inte går på en smäll!
/Lars/
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Har inte Frisks garageparty varit uppe på tapeten tidigare......
Konstigt att man inte hör nåt från Frisk i den frågan, han brukar ju skriva om både det ena och det andra
Konstigt att man inte hör nåt från Frisk i den frågan, han brukar ju skriva om både det ena och det andra
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
ROFL!!!
Jag lovar och svär att om intressen finnes så annordnar jag en garagefest till våren/sommarn!!
Hade ju varit skitsköj och om jag har hunnit asfaltera den sista biten fram till garaget så kan vi ju ha race innan ölen börjar verka... 0-40m fast sen måste man ju göra en 90graders sväng... kan ju bli svårt för dom flesta... men vi kan ju alltid göra uppfarten lite svartare
Vi kan ju göra en liten undersökning hehe hur många e seriöst intresserade??

Jag lovar och svär att om intressen finnes så annordnar jag en garagefest till våren/sommarn!!
Hade ju varit skitsköj och om jag har hunnit asfaltera den sista biten fram till garaget så kan vi ju ha race innan ölen börjar verka... 0-40m fast sen måste man ju göra en 90graders sväng... kan ju bli svårt för dom flesta... men vi kan ju alltid göra uppfarten lite svartare
Vi kan ju göra en liten undersökning hehe hur många e seriöst intresserade??
Kommer, fast hoppas inte pallen är slut då...frisk skrev:ROFL!!!![]()
![]()
Hade ju varit skitsköj och om jag har hunnit asfaltera den sista biten fram till garaget så kan vi ju ha race innan ölen börjar verka... 0-40m fast sen måste man ju göra en 90graders sväng... kan ju bli svårt för dom flesta... men vi kan ju alltid göra uppfarten lite svartare![]()
Vi kan ju göra en liten undersökning hehe hur många e seriöst intresserade??![]()
/Terner
Kommer! 
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
Man kan kanske ta en sovsäck och sova på hans flotta garageövervåning?Joakim skrev:Kommer självklart &så...!!!!!!!![]()
har väl inte så många km att köra....
men kanske ska man ta trampcykeln om Frisken har en ny pall liknande den som han tidigare visat fram här..
![]()
//Jocke...
Sover nog gott om det kommer corvettedofter underifrån hehe.
Eller vad säger du Frisk?
/Terner
*Ler Stort*frisk skrev:Då e det ju skönt att veta att man inte behöver mer pengar!! Man har ju sin corvette redan![]()
Så högre lön e bara för dom som ingen corvette har![]()
tror på = Välj rätt föräldrar när du föds, gift dig med en rik nymfoman, köp dig sedan en corvette så e lyckan total!!! eller?![]()
Tänk så rätt du har Frisk!!!
Hade en nymfoman till fruga för 6 år den vilka tider då tänkte man nej inte nu igen att hon vill, vilket problem inte något man har nu längre
Har kört på din linje som du är inne på sen struntat totalt i fru, och bara lekt med bilar istället mycket lungnare och skönnare men inte på alla viss
Har ni tänkt på en sak att en nyfoman till fru sällan verkar fungera på andra plan i vardagen! man verkar få välja tydligen, vilken man vill ha frugan bra på? Eller är det jag som har otur ?
Mvh
MrV8
Ps. Garage party låter kul synd att man har så långt ifall det blir av!!