Sida 1 av 1
Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...
Postat: lör mar 21, 2009 12:56
av DeffeDefect
Så har vinter renoveringen äntligen kommit igång...
Har jag dock fastnat och kommer inte längre...

Hur f*n får jag ut bulten som håller ”rear trailing arm” (vad heter de på Svenska?). Har försökt smörja, vrida på distans bläcken, vricka, banka, tigersåg, men de ger sig inte... Tyvärr kan jag inte använda skärbrännare där jag står nu men är det någon som har något förslag???
Tar gärna även emot förslag, gärna bilder, på bra plats för att installera en elektrisk bränslepump..
Här kan du följa mitt jobb:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 483#p58483
Mvh/
Deffe Defect
Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...
Postat: lör mar 21, 2009 14:13
av Peter
Tror att Tigersåg och ett bra blad e den rätta vägen att gå.

Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...
Postat: lör mar 21, 2009 21:21
av adde2k3
Hej!
Jag har vart med om samma sak. Det såg ännu värre ut hos mig tror jag:) Hursomhelst... Det tog TID. Jag gjorde som du, bankade, slog, försökte såga osv osv, många timmar... lönlöst till en början:)
Finmekande när det är som bäst. Farsan sa vid ett tillfälle "akta så du inte kröker ramen".
Verktyg:
-huggmejsel, kofot
-slägga, hammare
-borrmaskin, borrar och smörjolja
-vinkelslip
Lösningen:
1. rostlösare
2. tag bort "ståltråden" (kommer inte håg vad det heter nu...) som håller fast shimsen (distansbrickorna)
3. slå med huggmejsel och slägga/hammare så att du "vickar" på shimsen till trailingarms. Dvs slå lite underifrån till shimsen rör sig uppåt, sedan lite ovanfrån... det kan ta ett bra tag innan skiten rör sig.
4. efter ett bra tag är shimsen lösa och du kan ta bort dem. Nu är trailingarmen mer eller mindre lös i sidled.
5. slipa/såga bort muttern och den del av skruven som du kommer åt på utsidan mot skärmen med VINKELSLIP
6. ta fram BORRMASKINEN och börja med typ 4mm på andra sidan av bulten (~2-3cm från bultens skalle). Smörj som en galning, det är en hård bult. Kasta borren när den går av och hämta en ny. När du kommit genom så tar du en större borr. 7. Nu är axeln av och sitter varken fast i någon mutter eller bultskalle och går därmed att ta bort!
PS: för mig var det omöjligt att såga genom bulten vid bultskallen där den sitter.
DeffeDefect skrev:Så har vinter renoveringen äntligen kommit igång...
Har jag dock fastnat och kommer inte längre...

Hur f*n får jag ut bulten som håller ”rear trailing arm” (vad heter de på Svenska?). Har försökt smörja, vrida på distans bläcken, vricka, banka, tigersåg, men de ger sig inte... Tyvärr kan jag inte använda skärbrännare där jag står nu men är det någon som har något förslag???
Tar gärna även emot förslag, gärna bilder, på bra plats för att installera en elektrisk bränslepump..
Här kan du följa mitt jobb:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 483#p58483
Mvh/
Deffe Defect
Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...
Postat: sön mar 22, 2009 16:29
av Chrippe
Om det är muttern och bulten längst fram för bakre bärarmen du vill ha bort , (börja med att lyfta upp bärarmen med en domkraft så bärarmen inte hänger och spänner på bulten) som även brukar vara fast rostad på hylsorna för bussningarna.
Ta bort muttern från bulten , sen får du spreja typ 5-56 runt bussningarna där framme sen får du banka med en lämplig hammare på bultändan jag brukar först ta ett tjockare järn sen ett slag don så bulten förflyttar sig i sidled innåt.
Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...
Postat: mån mar 23, 2009 13:49
av DeffeDefect
adde2k3 skrev:Hej!
Lösningen:
1. rostlösare
2. tag bort "ståltråden" (kommer inte håg vad det heter nu...) som håller fast shimsen (distansbrickorna)
3. slå med huggmejsel och slägga/hammare så att du "vickar" på shimsen till trailingarms. Dvs slå lite underifrån till shimsen rör sig uppåt, sedan lite ovanfrån... det kan ta ett bra tag innan skiten rör sig.
4. efter ett bra tag är shimsen lösa och du kan ta bort dem. Nu är trailingarmen mer eller mindre lös i sidled.
5. slipa/såga bort muttern och den del av skruven som du kommer åt på utsidan mot skärmen med VINKELSLIP
6. ta fram BORRMASKINEN och börja med typ 4mm på andra sidan av bulten (~2-3cm från bultens skalle). Smörj som en galning, det är en hård bult. Kasta borren när den går av och hämta en ny. När du kommit genom så tar du en större borr. 7. Nu är axeln av och sitter varken fast i någon mutter eller bultskalle och går därmed att ta bort!
PS: för mig var det omöjligt att såga genom bulten vid bultskallen där den sitter.
Hej och tack för tipsen!
Jag har kommit så långt så att jag kan röra shimsen upp och ned men får inte ut rackarna... Tror jag har gjort av med 3 flaskor rostlösare... Jag får gå på shimsen igen och skaffa mig bättre blad till tigersågen.
Chrippe, tack för ditt tips men tro mig har bankat mig blå och det ända som händer är att bulten har blivit plattare
Någon som har några bra tips på placering av bränslepump?
Hittat några här men inget jag gillar till 100%
http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... -pump.html
http://s182.photobucket.com/albums/x316 ... /?start=40
Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...
Postat: mån mar 23, 2009 14:29
av adde2k3
har du testat med kofot eller liknande för att få ut shimsen?
det går som sagt att borra av axeln om tigersågen inte funkar... men då måste shimnsen bort först.
Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...
Postat: mån mar 23, 2009 17:46
av Chrippe
På bilden du visar så sitter ju muttern kvar på höger sida ?? varför är den inte bortgängad ?
Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...
Postat: mån mar 23, 2009 17:56
av DeffeDefect
Chrippe skrev:På bilden du visar så sitter ju muttern kvar på höger sida ?? varför är den inte bortgängad ?
Jo den är borta. Jag tog bara bilden innan jag började arbetet.
Mvh/
Detlef "DeffeDefect" Andersson
Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...
Postat: mån mar 23, 2009 17:58
av Chrippe
I see !
Re: Rear trailing arm och elektrisk bränsleump...
Postat: tis apr 07, 2009 22:54
av DeffeDefect
Äntligen är skiten av...!
Fick höra att vissa skims inte hade någon öppning så jag gav upp dem... men efter mycket bankade och försök till sågande så lossnade ett skims... därefter följde jag ungefär som "adde2k3" skrev fast jag tog en roterande fil och fila jack i bulten, kapa sågklingan för att få den mer stabil sedan olja jag som fn medan jag sågade... skam den som ger sig men shit så tufft det var...
Nu kan jobbet börja...