Sida 1 av 1
Vats m.m..
Postat: lör mar 14, 2009 14:08
av jänk
Hej! Håller på med min 85:a corvette. Bilen har aldrig varit startad så länge jag haft den, eftersom jag köpte den efter att den brunnit lite.
Har nu kommit fram till startförsöken i renoveringen, men bilen är död. Det kommer inga gnistor till stiften, men startmotorn drar och soppapumpen går. Min startnyckel är en nyckel utan motstånd, samtidigt som det blinkar "security" i panelen då tändingen är av och dörren öppen. Hade fått för mig att 85:orna inte var utrustade med VATS:en.
Vet ju heller inte om fördelaren sitter i rätt kugge, och ifall den inte gör det, medför det då att den inte skickar iväg gnistor, eller kommer dom bara vid fel tillfälle. Kan vara bra att veta för fortsatt felsökning..
Kanske en lite luddig frågeställning, men jag behöver tips på hur jag kommer vidare

Så öppet sinne, och tyck till!
/Erik
Re: Vats m.m..
Postat: lör mar 14, 2009 16:43
av acko
Hej
Om fördelaren sitter i fel skall den skicka ändån men gnistan kommer på fel ställe. Min -84 blinkar oxå med security lampan precis som din, trodde det skulle vara så???? Finns säkert ngn med mer kunskap än jag som kan hjälpa dig mera, vi är ju trots allt på sveriges trevligaste forum
//Acko
Re: Vats m.m..
Postat: sön mar 15, 2009 13:06
av bigmoose
Du har inte vats på din bil för då skall inte startmotorn och pumpen kunna gå runt.Tändningsproblemet kan vara tändmodulen som har lagt av och den sitter inne under fördelarlocket ,och så kan jag rekomendera dig att skaffa en reparationshandbok det har jag själv gjort och där har jag kunnat läsa mig till mycket.Självklart svarar jag på frågor på forumet om jag vet något om frågorna som ställs.
Re: Vats m.m..
Postat: sön mar 15, 2009 13:55
av M Nordin
84:or har en theft deterrent module som skall hindra att man kan starta utan nyckel men om den är aktiv skall inte startmotorn gå så det är nog inte ditt problem om nu -85 har samma system.
MN
Re: Vats m.m..
Postat: mån mar 16, 2009 10:32
av jänk
Tack för bra tips, och förklaringen om vats eller ej. Nu kan jag lägga den åt sidan iallafall.
/Erik
Re: Vats m.m..
Postat: ons mar 18, 2009 9:09
av bigmoose
jänk skrev:Tack för bra tips, och förklaringen om vats eller ej. Nu kan jag lägga den åt sidan iallafall.
/Erik
Hur har det gått har du fått igång bilen

och vad var felet

Re: Vats m.m..
Postat: ons mar 18, 2009 12:40
av jänk
Hej! Har fått fram gnista nu. Var plusen in till fördelaren som var skadad. Så lite närmare är jag.. Nu ska jag bara försöka lista ut om fördelaren sitter i rätt kugge, och ställa tändnigen ordentligt. Har svårt att hitta markeringen på svängningsdäparen. Ska det vara ett streck, en punkt eller färg? Som sagt.. Motorn har varit lite utsatt.. Sen saknar jag en magnetventil som sitter i bakkant¨på insuget. Vet nån om denna styr tänding eller avgasrening? Min har brunnit sönder, så finns det nån som har en över så är jag spekulant..

Re: Vats m.m..
Postat: tor mar 19, 2009 9:41
av bigmoose
Hej . Markeringen på svängningsdämparen brukar vara ett streck,torka/tvätta av dämparen så hittar du nog markeringen.Angående fotografiet så skulle jag vilja att du tar bilden lite längre ifrån så att man bättre kan se komponenten och dess placering här ska du få ett par bilder som visar var prylarna sitter på motorn.detta gäller årsmodell 84-85
http://arrc.epnet.com.oh0049.oplin.org/ ... 34c01L.gif
http://arrc.epnet.com.oh0049.oplin.org/ ... 34pc1L.jpg
Re: Vats m.m..
Postat: tor mar 19, 2009 16:10
av jänk
Hej igen! Jag skickar med ett par bilder till. Och Bigmoose, det vore perfekt med ett par bilder på din motor. Tyvär så kommer jag inte åt dom du länkat till. Fastnar på ett lösenord till sidan..
/Erik
Re: Vats m.m..
Postat: tor mar 19, 2009 20:26
av HrLarsson
har du någon bild på samma detaljer från efter att du försökt att starta?
Re: Vats m.m..
Postat: tor mar 19, 2009 20:28
av bigmoose
Hej Vi har inte samma motor,min är en TBI och din är en TPI.Men den trasiga ventilen är till avgasreningen och den heter på Engelska Exhaust gas recirculation vacuum solenoid det har jag fått fram i Haynes Repair Manual. lösenordet ska vara 123456789,eller kolla lite längre ner i ämnespalten där står Manualer.Hoppas att du lyckas vi hörs Bigmoose

Re: Vats m.m..
Postat: mån apr 06, 2009 16:11
av jänk
Tack vare alla bra tips, så startar bilen och går bra på tomgång. Vilket får anses som en framgång

Det som behövs för att komma vidare är lite hjälp med vacuumdragningen. Alla vacuumslangar var totalt bortbrunna, så jag har ganska lite att gå på. De anslutningar som jag funderar på vart de ska ta vägen är..
1. Ansutningen på EGR-ventilen.
2. Anslutningen på bränsleregulatorn.
3. De två anslutningarna på den uppbrunna EGR-solenoiden.
4. Anslutningen i framkant på plenumet, på undersidan av trottelhuset.
5. De två anslutningarna på högersida, långt bak på plenumet.
6. Eventuella vacuumslangar från air idle ventilen(?), framför AC-kompressorn.
7. Eventuella slangar från cannistern.
8. Om vevhusventilationen ska fram till canistern.
9. Och om det är nåt jag glömt..
Tack på förhand!
/Erik
Re: Vats m.m..
Postat: tis apr 14, 2009 10:23
av bigmoose
här kan du hitta vakuumdiagram.
http://www.oplin.org/databases/proxy2/p ... autorefctr
slå in:
123456789
Sedan:
Public Library of Cincinnati and Hamilton County
Sedan:
Auto Repair and Reference Center
Välj t.ex. Chevrolet Corvette sedan General information och sedan Emision controls och vidare till vakuum diagrams