Sida 1 av 1

Vad är det för toppar ?

Postat: mån sep 15, 2008 1:06
av Tegman
Har kommit över några toppar och jag undrar vad det är för något och vad dom har suttit i orignal. Fick höra att det va Ls6 toppar men jag vill vara säker på vad det är. GM , Hi-per , 6272890 , gjutjärn , om någon kan vara snäll och identifiera dom. // Krister

Postat: mån sep 15, 2008 5:55
av Tegman
Har lyckats hitta en sida. Jag angav 6272890 men det måste vara 6272990 lite svårt å se om det är en 8 eller 9 a men måste vara en 9 a då. Då framgår det att det suttit på en -70 454 , open chamber , 118 cc rectangular. På info står det : "service replacement mkIV " Vad betyder det ? Med andra ord så är det inga Ls6 toppar då ?!

Postat: mån sep 15, 2008 16:38
av Mr SIXPACK
Hallå Tegman.
Hittade detta om LS6-toppar på Stingrays hemsida. "3946074 Open 69-71 69 427 L88, ZL1, Aluminum, 118cc chamber '71 454 LS6, "round exhaust port" .
Så dina toppar är tyvärr inga LS6-toppar eftersom dom dessutom skall vara i aluminium. :(

Bästa Corvettehälsningar

Svempa

Postat: mån sep 15, 2008 17:04
av Mr. Beam
Hej,

Fick slå i min Chevrolet Big Block parts interchange manual (ISBN 1-884089-15-1).

Gjutnummer 6272990 (70-76) eller 14096188 (70-71) är utbytestoppar med artikelnummer PN-6260482 som också återfanns på 454HO crate motorer. 118 cc open chamber som sagt men också med 325cc insugskanaler och 2.19"/1.88" ventiler.

Topparna räcker gott och väl till för 425hk om det är det du egentligen undrar...


Mr. Beam

Postat: mån sep 15, 2008 22:40
av Tegman
Är det sällsynta toppar eller ganska standard toppar då ? E det nå värde på dem ?

Postat: mån sep 15, 2008 22:47
av Kalle Mankan
Tegman skrev:Är det sällsynta toppar eller ganska standard toppar då ? E det nå värde på dem ?
Nja, inte direkt sällsynta men det är bra gjutjärns toppar. Bland de värsta produktions toppar som GM gjorde när det begav sig. Värde? Vad är det för skick på dem? Jag körde 990 toppar på en 433 en tid sedan. Dom vill gärna ha lite varv för att börja flöda.

Kalle

Postat: mån sep 15, 2008 22:57
av Tegman
Den ena är hel och fin den andra har en liten spricka i sätet...jag skulle få dem båda för 3000 kr men då ska den ju lagas..var och pratade med SMK ( svensk maskin teknik ) om det skulle gå och laga dem, dom sa att den behöver pulver svetsas ( dom ville inte ta på sig att göra det iochmed att dom inte kan lämmna några garantier för sådana jobb ) och dom hade ingen dom kunde rekomendera. Så frågan är ju om det är lönt att laga den. om någon kan göra det + vad det ev. skulle kosta. Men vad skulle sådana toppar kosta om båda var hela ?

Postat: tis sep 16, 2008 6:53
av Peter
Tegman skrev:Den ena är hel och fin den andra har en liten spricka i sätet...jag skulle få dem båda för 3000 kr men då ska den ju lagas..var och pratade med SMK ( svensk maskin teknik ) om det skulle gå och laga dem, dom sa att den behöver pulver svetsas ( dom ville inte ta på sig att göra det iochmed att dom inte kan lämmna några garantier för sådana jobb ) och dom hade ingen dom kunde rekomendera. Så frågan är ju om det är lönt att laga den. om någon kan göra det + vad det ev. skulle kosta. Men vad skulle sådana toppar kosta om båda var hela ?
Tveksamt om det e lönt att börja jobba med dom. Sedan ere kanske dags att byta ventiler,styrningar,tätningar osv och då är du uppe i samma pengar som ett par nya.
Enda orsaken att köpa dom skulle vara om man redan har en bra topp och behöver en ny.