Sida 1 av 1
Dåligt oljetryck samt rök vid varm motor
Postat: lör aug 30, 2008 20:28
av Bred
Hej igen.
Ämnet förklarar nog det mesta, men kan ju förtydliga det lite.
Vid kall motor och start så är oljetrycket ca 35. Ställer man sig bakom syns ingen blårök alls. Men så allt eftersom motorn börjar komma upp i temperatur börjar trycket sjunka samt blåröken komma fram (endast vänster avgasrör, förarsidan alltså

). Tar jag en tur och varmkör motorn en stund har jag en konstant blårök (inte kraftig, men tydlig) och ett oljetryck på 5-10 vid 1400 rpm.
Oljan är nybytt, samt oljefiltret. Är 10-40 Mineralolja (betedde sig likadant innan bytet).
Vad jag undrar är om ni har någon misstanke om vad det kan vara. Har inte rivit något, inte ens kollat tändstiften.
Kom gärna med lite kommentarer.
Tackar.
Postat: lör aug 30, 2008 22:32
av scarab
haloo.
inte för jag är expert på motorer men lite vet jag som att
oljan tar sig upp i motorn via lyftarna och stötstängerna
om felet ligger i att den får för fritt flöde när oljan blir varm
och samlar på sig mycket olja i ventil kåpan som inte rinner
ner i motorn igen utan in via ventil skaftet.
"lossa kåpan och starta och se SÖL RISK!"
eller att det hänt något med någon kolv
"ta komp prov"
inte för att det ska ha något med oljetrycket att göra, tändstiften
brukar tala om hur motorn mår.
slamrar det i motorn eller ?
Lycka till.
Postat: mån sep 01, 2008 18:29
av Mr. Beam
Gör ett kompressions test och ett "leak down" test så får du en uppfattning om hur slitna dina cylindrar, kolvringar och ventiler är.
Annars är ventiltätningarna en vanlig skurk i dessa sammanhang.
/Mr. Beam
Postat: mån sep 01, 2008 23:37
av Bred
hmm, skall göra ett komptest och kolla. Dock lite fel uppgifter om oljetrycket. Verkar som att det pendlar mellan 10 och 15 vid varm motor, vilket ska vara ok.. Dock så förvånar det mig att det vid kall motor ligger upp mot 50, för att sedan sjunka ner till 10-15. Men men.
Men, som tidigare sagt verkar blåröken endast komma vid varmare motor. Vid varmstart kort tid efter avstängning blir det ett hyffsat moln av blå rök.
Men, ska som sagt kolla kompet.
Men, jag undrar vad ett "leak down" test är för något. Gissar på ett test av kolvringarna, undrar om det är olja i cylindrarna du menar, eller vad?
Postat: tis sep 02, 2008 6:41
av Peter
Personligen skulle jag testa med en annan mätare först.

Postat: tis sep 02, 2008 17:00
av Mr. Beam
Men, jag undrar vad ett "leak down" test är för något. Gissar på ett test av kolvringarna, undrar om det är olja i cylindrarna du menar, eller vad?
Du trycksätter cylindern med tryckluft och mäter med ett instrument hur mycket som pyser förbi mellan kolv och cylinder, samt mellan ventilerna. Ett kompressionstest ger dig egentligen bara svaret om en eller ett par cylingrar har grava fel, då du främst kollar skillnaden i kompressionstryck. Men är motorn jämt sliten på alla cylindrar fångar du inte upp några "fel", därav det kompletterande leak down testet.
/Mr. Beam
Postat: tis sep 02, 2008 19:07
av Bred
Förklara gärna det där lite bättre. Kan säkert trycksätta cylindern med luft och koppla in en manometer för att se trycket samt sänkningen. Men, förklara för mig vad det är för särskilt instrument du tänker på?
Om jag ska prova att trycka i lite luft för att mäta läckaget, hur många kg? Samt hur länge skall det stå under tryck? Något läcker väl alltid ut, eller?
Postat: tis sep 02, 2008 19:31
av Mr. Beam
En välsorterad bilverkstad som håller på med gamla bilar borde kunna stå till tjänst med denna koll. Annars ser instrumentet ut som i länken - i praktiken två mätare som visar på tryckdifferensen och det borde rimligtvis kunna gå att bygga en själv om man surfar runt lite efter en ritning.
Det finns en ganska bra beskrivning lite längre ned på sidan också. Du kommer alltid att ha ett visst läckage, men upp till 15-20% läckage är väl OK, är det mer så kan det vara dags att göra något. Man kan göra det både med kall och varm motor och jämföra.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
/Mr. Beam