Sida 1 av 1
Förgasarförslag... m.m.
Postat: lör aug 30, 2008 0:01
av DeffeDefect
Hej,
Några frågor kring förgasare, och tändnings vakuum klockan...
Börjar få snurr på motorn nu efter bygget (
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=8249 ).
Har lånat en Edelbock 750... jaja, vet att den är förstor till min motor med tills vidare... Har fått den till att går rätt bra över 2500 men den är inte rolig där under...
Ändrade accelarator pumpfästet från överst till understa läget och märkte en förbättring men men... Det är väl en 650 jag bör ha.. MEN VILKEN?
Edelbrock Edelbrock Thunder Series AVS eller kanske någon Holly... Vad säger er erfarenhet?
Motor fakta
355
Trickflow toppar:
Intake Runner Volume (cc): 195cc
Exhaust Runner Volume (cc): 75cc
Trickflow rulkam:
Intake Duration at 050 inch Lift: 230
Exhaust Duration at 050 inch Lift: 234
Edelbrock insug:
RPM AIR GAP
Komp: stat 10/1 dyn 8.55/1
MSD HEI kit
Headers
Köpte ett Mr. Gasket 6011 kit.
Efter mycket testande med fjädrarna bytte jag tillbaka till orginal vikterna och hittade en bra kombination och fått till en grund på 15 grader och 35 grader vid 3000 rpm men... med vakuum inkopplat så går det upp till 60+, vilket jag har förstått är mycket. Vakuum klockan är ställbar med jag märker ingen skillnad.. någon som har något tipps?
Mvh/
DeffeDefect
Postat: lör aug 30, 2008 10:16
av gbak
En 750 blir nog perfekt för din motor.
Den är ju trimmad och du lär ju inte hålla dig under 5500 rpm med den uppsättningen du har?
Min erfarenhet är att med den mindre 650 DP så svarade min motor lite bättre på lågvarv, den var lite rappare helt enkelt än med 750 DP.
Men du får ut mer effekt med 750 högre upp i varvtals registret.
Du skall ligga mellan 35-38 grader total förtändning när du har "all in" dvs vid 2800-3000 rpm eller där omkring.
Postat: sön aug 31, 2008 22:24
av DeffeDefect
gbak skrev:En 750 blir nog perfekt för din motor.
Den är ju trimmad och du lär ju inte hålla dig under 5500 rpm med den uppsättningen du har?.
Sant och du har ju rekommenderat de flesta delarna till min motor

Fast man vill ju ha den körbar även på lite lägre varv. Ska ju inte bara köra på strippen...
Har tillbringat många sena nätter på olika forum om just förgasarfrågor och dess storlekar.
De flesta rekommenderar 600-650 till smallblock även om man har en brant kam och bra toppar... eller som en skrev om 750 till SB"many have tried but failed".

Har fått den till att gå något bättre på lågvarv efter jag satte accelerator pumpens pinne i hålet längst ner och stiften ser inte ut att att sota igen lika mycket.
Vi kollade vakuum trycket och såg att det var rätt ostabilt på tomgång.
Satte på Rochestern ikväll och ska kolla om det fortfarande är dåligt vakuum med den.
Någon som har svar på frågan ang. vakuumklockan till fördelaren här ovan? Ska den totala antalet grader inkl. vakumm ligga runt 50 grader?
Mvh/
Deffe
Postat: mån sep 01, 2008 6:49
av gbak
50 grader är för mycket!
Vad beträffar din fråga angående Holley eller Edelbrock så är det väl hugget som stucket.
Jag valde Holley eftersom det är lätt att få tag i delar och det finns också mycket kunskap på div forum att inhämta.
Jag har ingen kunskap om Edelbrock förgasare så där får någon annan fylla på.............
Se bara till att du har en lambdasond monterad, så att du kan justera in den förgasare du väljer.
Postat: mån sep 01, 2008 13:26
av Göran Björn
Hej
Med corvettefördelarna är det lätt att sätta vacumslangen på fel vacumansluning på förgasaren. På tomgång har du mycket vacum i insuget och med gaspådrag nästan inget alls.
Kolla med motorn på tomgång genom att suga i vacumslangen till fördelaren hur tändningen reagerar, skall du ha vacum till fördelaren på tomgång eller skall du ha "sug i slangen" på högre varv. Den ställbara vacumklockan är till för att du skall kunna ställa förtändningen på tomgång vill jag minnas dvs. du vrider fördelaren till du har 38 grader på ca 3500 varv då fördelaren ger fullt utslag och sen justerar du med vacumklockan förtändningen på tomgång.
(Reservation för att jag kan ha fel men så har jag alltid gjort)
På förgasarna ser anslutningarna identiska ut men har som sagt olika funktioner vacum på tomgång eller sug i anslutningen när vacumet försvinner vid gaspådrag.
Lycka till och skriv gärna vad du kom fram till.
Mvh Göran
Postat: mån sep 01, 2008 13:35
av Göran Björn
Hej igen
Såg att du hade ostabilt vacum, hoppar vacumnålen fram o tillbaka kan de tyda på att du behöver justera dina ventiler eller så står tändningen åt fanders.
Med den kammen borde du ha bra och stabilt vacum.
Delar med mig från egen erfarenhet då ventilspelet hade ändrat sig och det första jag såg det på var förändrat vacum. Använd alltid så korta vacumslangar som verkligen är avsedda för vacum och inte drar ihop sig till dina vacumgrejer, då får du snabb och fin respons på det som vacumet skall styra.
Göran Björn
Postat: mån sep 01, 2008 18:25
av Mr. Beam
Ska den totala antalet grader inkl. vakumm ligga runt 50 grader?
Talar vi om tomgång nu eller vid crusing @3000 rpm? Beroende på motor men det är fullt möjligt att cruisa med konstant gaspådrag och ha totalt 50-52 grader. Du märker om motorn börjar rycka och hugga emot vid crusing - då får du justera ned några grader på vacuumet.
Är det tomgång så är det lite överdrivet.
Den ställbara vacumklockan är till för att du skall kunna ställa förtändningen på tomgång vill jag minnas dvs. du vrider fördelaren till du har 38 grader på ca 3500 varv då fördelaren ger fullt utslag och sen justerar du med vacumklockan förtändningen på tomgång.
Tumregeln är att ställa in grundtändningen med vacuumklockan urkopplad och slangen pluggad. Annars har du ingen aning om initialtändning och om hur mycket av mekaniska tillskottet du har och när det börjar att dra in. Detta borde då typisk vara 16 initial + 20 mek @3000 = 36 grader.
När du sedan kopplar in vacuumklockan så skall denna justeras så att max tillskott sker vid vacuumet du har vid tomgång, samt inte överstiger 52 grader (initial + mek + vacuum, typ 16 + 20 + 16 = 52. Detta kan kräva byte av klocka för att matcha mot det vacuum din kam ger på tomgång. Notera att detta förutsätter att du kör med fullt vacuum till fördelaren på tomgång, vilket är till en stor hjälp för en trimmad motor för bota orolig tomgång (ger dessutom en rimlig förutsättning att ställa in tomgångsblandningen...).
/ Mr. Beam
Postat: tor sep 04, 2008 21:22
av DeffeDefect
Mr. Beam skrev:
När du sedan kopplar in vacuumklockan så skall denna justeras så att max tillskott sker vid vacuumet du har vid tomgång, samt inte överstiger 52 grader (initial + mek + vacuum, typ 16 + 20 + 16 = 52. Detta kan kräva byte av klocka för att matcha mot det vacuum din kam ger på tomgång. Notera att detta förutsätter att du kör med fullt vacuum till fördelaren på tomgång, vilket är till en stor hjälp för en trimmad motor för bota orolig tomgång (ger dessutom en rimlig förutsättning att ställa in tomgångsblandningen...).
/ Mr. Beam
Gick över alla vacuumslangar. Testade även att plugga alla vacuum ingångar och bytte även till min gamla rochester q-jet men fortfarande ganska lågt vacuum på tomgång. Dock är det ganska stabilt lågt... Läst att det kan blir lägre/oroligare vacuum om man har en vass kam... Stämmer det? Verkar i alla fall inte läcka någon stans synligt. Kan det vara inne i motorn eller kanske vid fördelaren?
Någon som vet någon som är en djävul på förgasarrenoveringar i närheten av Helsingborg? Ska kolla om det är lönt att renovera min Edelbrock 750.
Tack för all hjälp!
//DeffeDefect
Postat: fre sep 05, 2008 0:34
av gbak
Med min rel vassa kam har jag 7 inHg vid 900 rpm.
Vad har du för vacum när du mäter?
Postat: fre sep 05, 2008 13:35
av Jake
läs vad lars grimserud säger
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... g&start=15
Gbak är inne på samma linje

Postat: sön sep 07, 2008 13:58
av DeffeDefect
gbak skrev:Med min rel vassa kam har jag 7 inHg vid 900 rpm.
Vad har du för vacum när du mäter?
11 inHg vid 900..! Då är det kanske inte så lågt iaf
//Deffe
Postat: sön sep 07, 2008 14:33
av DeffeDefect
Mr. Beam skrev:
När du sedan kopplar in vacuumklockan så skall denna justeras så att max tillskott sker vid vacuumet du har vid tomgång, samt inte överstiger 52 grader (initial + mek + vacuum, typ 16 + 20 + 16 = 52. Detta kan kräva byte av klocka för att matcha mot det vacuum din kam ger på tomgång. Notera att detta förutsätter att du kör med fullt vacuum till fördelaren på tomgång, vilket är till en stor hjälp för en trimmad motor för bota orolig tomgång (ger dessutom en rimlig förutsättning att ställa in tomgångsblandningen...).
/ Mr. Beam
Ok. Får se om jag hittar en annan vacuum klocka som ger mindre heller försöka bygga om den jag har.
Nu har jag:
15+20+30(vacuum)
Hur ser jag på de olika klockorna vad de ger?
Mvh/
Deffe
Postat: sön sep 07, 2008 16:36
av Mr. Beam
Hej,
Du kan koppla en vacuumpump till fördelaren och kolla med en tändningslampa när du pumpar upp vacuumet på tomgång.
Fritt ur minnet tror jag att de flesta justerbara MSD och Mallory börjar dra någonstans vid 7-9 och är fullt ute runt 11-12 in.hg, så du är på den övre gränsen för att riskera fladder i tändningen på tomgång. Men jag tror jag inte att du behöver byta klocka. Prova och se.
Däremot bör du begränsa tillskottet. Det är det du gör när du skruvar på din justerbara klocka. Är det typen med en liten 3/32" insexnyckel som du stoppar in i klockans slanganslutning? Medurs minskar tillskottet.
mvh
Mr. Beam
Postat: sön sep 07, 2008 17:24
av DeffeDefect
Mr. Beam skrev:Hej,
Däremot bör du begränsa tillskottet. Det är det du gör när du skruvar på din justerbara klocka. Är det typen med en liten 3/32" insexnyckel som du stoppar in i klockans slanganslutning? Medurs minskar tillskottet.
mvh
Mr. Beam
Jag ligger på 10-11 inHg så jag ligger nog på gränsen.
Den var stängd så jag testade att öppna den 4 varv. Gjorde inget på totala antalet grader men den började nog dra tidigare.. fick sämre tomgång. Har sett någon som byggde ett stopp till sin klocka så att den inte kunde slå ut helt. Får kolla på en sådan lösning.
Tack för all kunskap ma får
//Deffe
Postat: sön sep 07, 2008 17:55
av Mr. Beam
Vad händer om du skruvar klockan i botten, i båda lägena. Min ger 0 graders tillskott i ett av lägena, oavsett vacuum (blev nu osäker på om det var med- eller moturs....

)
Mr. Beam
Postat: mån sep 22, 2008 9:53
av DeffeDefect
Mr. Beam skrev:Vad händer om du skruvar klockan i botten, i båda lägena. Min ger 0 graders tillskott i ett av lägena, oavsett vacuum (blev nu osäker på om det var med- eller moturs....

)
Mr. Beam
Nu har jag äntligen fått lite tid i garaget…
Testade vakuum klockans olika inställningar.
Grundinställning (utan vakuum):
Tomgång: 15 garder
3000+: 35 grader
Med vakuum (stängd klocka):
Tomgång: 42 garder
3000+: 65 grader
Med vakuum (fullt öppen klocka):
Tomgång: 15 garder
3000+: 65 grader
Med vakuum (halv öppen klocka):
Tomgång: 38 garder
3000+: 65 grader
Som ni ser så spelar det ingen roll vid fullgas på det totala antalet grader. Det påverkar endast när vakuumet börjar dra. När jag hade den fullt öppen så fick jag risig tomgång, förmodligen för vakuum förlust genom klockan.
Vad har ni i gradantal när vakuumet är inkopplat på tomgång och vad har ni vid 3000+ med vakuum?
Mvh
Deffe Defect
Postat: mån sep 22, 2008 10:46
av gbak
Måste du ha vacum till fördelaren då?
Om motorn går bra utan vacum så strunta i det bara!
Dina värden ser ju bra ut om du inte har vacumet inkopplat!
För mig funkar det alldeles utmärkt utan att blanda in vacumet. (Blir ju dessutom en faktor till som kan strula till tändningen)
Många påstår att man måste ha vacum till fördelaren för att få sänkt bränsleförbrukning mm.
Jag har då aldrig saknat vacum till fördelaren och är glad att jag köpte en fördelare utan vacum anslutning.
Motorn går jättebra och fint och min bränsleförbrukning håller sig omkring 1,5 l/m.
Här är iallafall mina värden:
20* vid 1000 rpm (tomgångs varvtal) och totalt 36* vid 2600 rpm
Postat: mån sep 22, 2008 12:55
av DeffeDefect
gbak skrev:Måste du ha vacum till fördelaren då?
Om motorn går bra utan vacum så strunta i det bara!
Dina värden ser ju bra ut om du inte har vacumet inkopplat!
Här är iallafall mina värden:
20* vid 1000 rpm (tomgångs varvtal) och totalt 36* vid 2600 rpm
Intressant... Trodde att man alltid måste ha vakuum och att de totala inkl. vakuum bör ligga runt 50 grader.
15grund+20fördelare+15vakuum
Ska testköra utan vakuum i vecka.
Nu tog denna tråd en vändning mot tändning ist för förgasare som tänkt.
Jag kommer att försöka hitta en lämplig Holley 750 med vakuumstyrt andrasteg och gärna moddad till en 820 cfm.
Tack för all hjälp!
Mvh/
DeffeDefect
Postat: mån sep 22, 2008 18:41
av Mr. Beam
Nu tog denna tråd en vändning mot tändning ist för förgasare som tänkt.
Det är iof inte fel att börja med få till tändningen. Gör förgasarjusteringen oerhört mycket enklare.
Men i alla fall, det finns nog inget rätt eller fel svar när det gäller vacuumets vara eller icka vara eftersom det också beror på primärt användningsområde, samt hur motorn är komponerad. Du får prova dig fram vad som DIN motor trivs bäst med.
Jag har 16 grund med 20 mek och ytterligare 16 vacuum. Då har jag 32 på tomgång. Det går inte att säga vad jag har vid 3000rpm med vacuumet inkopplat, eftersom det beror på belastningen. Men det kan vara mellan 36 och 52 grader.
http://s84.photobucket.com/albums/k26/M ... V05842.flv
Utan att dra alla motorer över en kam så kan jag säga att jag har kört både med och utan vacuumfördelare i denna motor och utan tvekan föredrar jag att ha vacuumet inkopplat. Responsen på lågt gaspådrag (inte lika med gasen i botten) är bätte, jag har fått en lugnare tomgång som gjort att jag inte behövt korrigera med en för fet tomgångsblandning eller för stor spjällöppning och jag kan cruisa med mycket snål bränsleblandning (A/F upp till 15-16 utan problem). Detta blir svårare utan vacuumtillskott.
Det finns naturligtvis undantag och ett sådant kan vara en "på gränsen" motor där risk för spikningar är överhängande på pumpbensin. Är man på gränsen för spikningar så skall man nog hålla sig borta från ytterligare tillskott. Men å andra sidan finns det de som föredrar en låst 36 graders inställning med startretard i vissa fall.
Du gör nog rätt i att prova en vecka utan vacuum, men om du vill prova med så bör du hitta ett sätt att begränsa tillskottet till runt 15-20 grader. Det som du har nu är direkt skadligt att åka med.
Mr. Beam
Postat: mån sep 22, 2008 20:54
av DeffeDefect
Tackar för ett uttömmande esvar Mr. Beam + alla andra...
Hittade denna intressant artikel för någon vecka sedan som jag försökt följa...
http://www.club-corvette.dk/findart.asp?nav=2&pp=28
Ska försöka sätta något stopp på vakuum klockan sedan är jag nog hemma...
Mvh/
DeffeDefect
Postat: sön okt 19, 2008 17:29
av DeffeDefect
Mr. Beam skrev:
Jag har 16 grund med 20 mek och ytterligare 16 vacuum. Då har jag 32 på tomgång. Det går inte att säga vad jag har vid 3000rpm med vacuumet inkopplat, eftersom det beror på belastningen. Men det kan vara mellan 36 och 52 grader.
Mr. Beam
Testkörde blandad körning (70% landsväg) utan att koppla in vakuum och hamnade på 1.8 l/milen.
Efter mycket testande, filande och mätande så fick jag rätt på vakuum förtändning.
Fixade ett plåtbläck som jag filade till...
Sedan var det bara till att fila och mäta tändningen till jag var nöjd...
Nu har jag 28 grader (inkl vakuum) på tomgång och max 50 grader 3000+ rpm.
Fick inte chans att mäta bränsleförbrukningen då jag har problem med min bakaxel...
När det gäller förgasarval så blev det en moddad Holley 750 (numera 820 cfm) (4160) med Annular boosters

Detta efter att ha läst boken Max Performance Chevy

Kolla artikeln från boken:
http://brfmastenhelsingborg.se/album/Ma ... y%20SB.pdf
Det blir mycket testande nästa år..
Mvh/
Deffe Defect