Sida 1 av 1
Kabel till generator
Postat: lör aug 16, 2008 19:37
av Jonathan
Mätte upp strömmen i matningskablen till generatorn idag, och där passerar 55A när den laddar.
Kabeln som går från generatorn är väldigt tunn, jag har för avsikt att byta den mot en grövre.
Går matningskabeln direkt till startmotorn eller går den via laddningsrelät?
Laddning
Postat: sön aug 17, 2008 18:49
av Turbojet
Hej Jonathan!
I båtar med kanske tre 75 amp batterier och lite laddström sätter man en grov kabel från generatorn direkt till batteriet. Dessutom kan man låta laddrelät känna av laddströmmen direkt på batteriet dvs 14,4v och sen tvinga generatorn ladda fullt. Men i bilar har vi ju sällan problem med laddningen av batteriet så därför vet jag inte riktig vad ditt problem är? Har du problem med att ladda batteriet fullt?
Postat: mån aug 18, 2008 6:51
av Jonathan
Nej inga problem alls!
Det är bara det att kablen som går från generatorn är orginalkablen, dvs väldigt tunn. Det fungerade säkert orginal då generatorn endast laddade för lite lyse, radio etc.
Men nu sitter det dubbla elfläktar, elektrisk vattenpump, msd elektrisk tändning mm mm. som i sig förbrukar mycket ström.
Jag har också en ny generator som är klassad 100Ampere.
Detta betyder att generatorn laddar mycket hårdare än vad den gjorde orginal.
Vilket betyder att orginalsladden från generatorn är för klen. Det är den jag vill byta ut. och undrar då om jag bara kan dra en ny tjockare kabel från generatorn direkt till startmotorn!?
Postat: mån aug 18, 2008 10:38
av Turbojet
Aha!
Här finns det mycket information om hur generatorer funkar!
http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/
Postat: mån aug 18, 2008 11:25
av Jonathan
Ja det var nyttig information.
Men hjälper inte mig riktigt här.
är det ingen som kan svara på hur kablen från generatorn (+) går.
om den går via mätaren i kupén eller direkt till batteriet eller startmotorn!?
Postat: mån aug 18, 2008 14:42
av Peter
Kabeln går ifrån Generatorn till startmotorn via Signalrelät som sitter på vänstersida av motorutrymmet.
Amperemätaren mäter potentialskillnaden mellan signalrelät och startmotorn.
Den har seperata kablar.
Så ere iaf kopplat på en -73a och det e nog så på din ochså.
Edit :Heter det inte Alternator när det e växelström och Generator när det gäller Likström?
Postat: mån aug 18, 2008 15:23
av Jonathan
Ok!
Då får jag byta kabel från generatorn till signalrelät och sedan vidare till startmotorn.
generator har jag alltid sagt. alternator är vad jag vet det amerikanska/engleska benämningen för det, men jag kan ha fel.
Postat: mån aug 18, 2008 20:53
av frisk
Heter det inte Alternator när det e växelström och Generator när det gäller Likström?
Jo men...
Bägge producerar växelström men i en generator har man även en brygga för att "omvandla" växelström till likström. Altenator ska kanske vara utan denna brygga men det ordet används ju så frikostigt för bägge varianterna så jag blir osäker. Men jag lovar att kolla i mina böcker när tillfälle ges.
Har ännu inte hunnit kolla i mina scheman men jag lägger mina pengar på att föregående talare har rätt i hur kablarna är dragna.
Postat: mån aug 18, 2008 21:34
av jerkee
Funderar på om det är nödvändigt med grövre kabel mellan signalrelät och startmotor. Dina fläktar mm är väl inkopplade vid signalrelät gissar jag. I så fall räcker det med grövre kabel mellan generator och signalrelät.
Postat: mån aug 18, 2008 21:42
av Jonathan
Jag drog ny kabel från generatorn direkt till startmotorn.
Verkar fungera perfekt förutom att mätaren (laddmätaren) i kupén inte fungerar. Men det spelar inte så stor roll.
Postat: mån aug 18, 2008 22:04
av jerkee
Var har du anslutit dina stora strömförbrukare?
Tycker nog att laddmätaren är en viktig funktion i bilen. Inte kul att vara långt hemifrån när laddningen slutat fungera....
Grov kabel endast till signalrelät så fungerar ammetern igen.
Postat: mån aug 18, 2008 22:21
av Jonathan
Dom är dragna från startmotorn upp till ett 100A relä som drar soppapump, vattenpump, fläktarna samt tändning.
Hittar inte mitt signalrelä. följer jag den "gamla" matningskabeln från generatorn så går den in i en anslutning in under framrutan fast från motorrummet..
Postat: mån aug 18, 2008 22:30
av jerkee
Ok, då förstår jag att det behövs grov kabel ända till startmotorn.
Generatorkablar?
Postat: tis aug 19, 2008 19:16
av Turbojet
Nu får du svara Frisk!
Är det inte läge att även gå upp lika mycket i dimension på minuskabeln?

eller spelar det ingen roll.
"En noob elektriker".
Postat: tis aug 19, 2008 19:39
av jerkee
Minus går i ram och motorblock. Ganska grovt...

Sedan en grov kabel från batteri till ram.
Postat: tis aug 19, 2008 20:32
av Jonathan
Jodå!
Jag byter min jordkabel samtidigt.
Blir en 50 mm2 nu..

Postat: tis aug 19, 2008 20:44
av Turbojet
Låter mycket bra!

min orginal - kabel från generatorn är en rätt klen och klenare än orginal + kabel? Jag tror jag skall kolla lite med Skyllermark om ev förbättringar i C3 ang huvudsäkring mm.
Postat: tis aug 19, 2008 23:00
av Turbojet
Nu har jag mailat Skyllernark om hjälp med förbättringar i C3. Hold jour thumb!!
Mvh
P

Postat: tor aug 21, 2008 10:49
av frisk
Har letat i böcker och hört med professorer. Har inget solklart svar men för länge sedan fram till slutet av 60-talet vad våra generatorer likströmsgeneratorer. När man sedan gick över till växelströmsgeneratorer så ! kanske ! man kallade dessa för Alternator för att skilja på dom. Alternator betyder ju som bekannt växlande, växelström (AC). Ordet har ju ingen betydelse i dagens bilgeneratorer längre........
Det är väl så långt jag kommer med en förklaring
Alternator generator, altinerande generator.
Postat: sön aug 24, 2008 20:46
av Turbojet
Okej! nu är bara ditt svar kvar.
Postat: sön aug 24, 2008 21:13
av frisk
Nu börjar det eka på forumet!

Postat: sön aug 24, 2008 22:02
av Turbojet
Ok, men han slog inte i böcker eller kontaktade proffessorer utan svarade helt enkelt på frågan!

Postat: mån aug 25, 2008 11:14
av frisk
Blev svaret annorlunda då?