Sida 1 av 1

TH400 experter, hjälp mig!

Postat: tis aug 12, 2008 10:30
av gbak
Jag tror bestämt jag blivit drabbad en smula av trimspöket!

Senast på Mantorp så hände det vid ett flertal race att lådan inte håller kvar 2:ans växel.
Det är ju så trist när man känner att man har racet i sin hand och så helt plötsligt är varvtalet nere på 3000 rpm och motståndaren glider långsammt förbi på utsidan.

Jag växlar manuellt och drar 1:an upp till 6500 rpm.
Sedan kastar jag i 2:an men då går istället 3:an i, och racet är förlorat, den missade växlingen gör att jag förlorar ca 1 sek i ET.

Lådan är som sagt en std TH400 med BM shiftkit, B&M guvernörkit och ställbar modulator, stallspeed 2200 rpm.

Frågor:
1: Vad kan jag göra för att tvinga lådan att hålla kvar 2:ans växel?
2: Är det dax för en storrenovering och förstärkning av lådan?
3: Vad skall man då välja för kit, finns ju massor av olika att välja mellan?
4: Vad skall man ha för turbin för att slippa/minimera slirningarna?

Postat: tis aug 12, 2008 12:42
av frisk
Jag är så så supernöjd men min nya låda. Som natt och dag jämfört med min gamla 400. Ett enkelt sätt för dig att slippa få fel växel är ju att ha manuellt ventilhus. Då väljer du ju själv växel. Men varför din hoppar över 2:ans växel vet jag ej, mer än att din låda inte mår bra :wink:
Sen vilket kit du ska ha vet jag ej. Det man bör tänka på är ju i våra fall att den enkelt ska fungera på landsvägar och rödljus-körning, cruising. Har du högt stallspeed så blir det väldigt jobbigt att köra. Jag har nu 2200-2400 i stallspeed och där drar jag nog gränsen. Ju mer du har destå mer slirar det. Ska du renovera upp din låda eller köpa en ny så välj för mer hk än vad du tänkt. För du lär inte nöja dig med dom hk du har :lol: Det gör man ju aldrig oavsett hur mycket man än har under huven hehehe

Postat: tis aug 12, 2008 13:14
av gbak
Vad har du för låda då?

Postat: tis aug 12, 2008 16:00
av frisk
Ja nu frågade du ju experterna men jag tog mig friheten för ovanlighetens skull,att skriva här med :)

Ati performance. Det va ju billigare med en ny racelåda än att få min renoverad. Kanske kan man få till det billigare om man gör det själv, men då får man ju veta vad man gör. Jag betalade allt som allt för min 18000kr. Då ingick montering, frakt m.m.

http://www.atiperformanceproducts.com/p ... /index.htm

Jag har en revers manual competition byggd för 1000hk sas det. Jag tog ju ett nytt core(skal) såklart. Jag tror den gick på nära 2000$. Stallspeed som sagt på 2200-2400.

Postat: tis aug 12, 2008 16:39
av gbak
Varför valde du just ATI ?
Är de bättre/billigare än övriga eller blev det bara så?

De har ju även rebuild kit för överkommligga pengar, borde väl vara samma prylar som sitter i din låda.

Postat: tis aug 12, 2008 17:42
av frisk
Jo.
Varför just dom vet jag inte... det blev väl bara så. Men än sålänge e jag kanonnöjd! :wink:

Postat: tis aug 12, 2008 21:44
av johanlu
Hej frisk!
Vilken shifter har du
Eller kör du med orginal shifter

Postat: ons aug 13, 2008 9:50
av frisk
Shifter?? :oops:
Min corvette e svart men det var inte det du ville veta kanske?? :lol:

Postat: ons aug 13, 2008 10:02
av Peter
frisk skrev:Shifter?? :oops:
Min corvette e svart men det var inte det du ville veta kanske?? :lol:
Antar han menar växelspak?

Postat: ons aug 13, 2008 10:53
av johanlu
stämmer bra det

Postat: ons aug 13, 2008 11:18
av Mr. Beam
3: Vad skall man då välja för kit, finns ju massor av olika att välja mellan?
Köpte ju nyss på mig ett kit och turbin från TCI och något som jag märkte när jag gick igenom alla olika kit var att det är långt ifrån alla renoveringskit som innehåller lagerbussningarna, bromsbanden och ALLA packningar. En del kom också med ett shift kit.

Tror att de mest kompletta kiten benämns "Master overhaul" eller liknande...

/Mr. Beam

Postat: ons aug 13, 2008 15:46
av frisk
oj... ja det e en stång som sticker upp :oops:

har ingen bild nu.... man kan ju ana den på denna bild!

Bild[/url]