Sida 1 av 1
Lyftpunkter på C5:an
Postat: lör aug 02, 2008 13:02
av Andreas Voss
Har druckit många koppar kaffe i verkstan och funderat på hur jag säkrast lyfter C5:an med tvåpelarlyften jag har. Börjar bli dags att lösa det nu... Tänkte se ifall det finns några bra tips.
Planen är att använda lyftpunkterna runt om där urtagen för "jack-pads" finns. Lämpligt är nog att tillverka träklossar för att maximera ytan man lyfter i utan att skada karossdetaljerna. Är detta safe eller finns det bättre/säkrare sätt?
Vad jag läst mig till är det detta GM rekommenderar, men alla verkliga tips är ju förstås välkomna!
/A
Postat: lör aug 02, 2008 15:12
av Tomten
Hej Andreas,
Du är på helt rätt spår! Ett gammalt tips, som fungerar även 2008, är att hälsa på hos BMW och inhandla en smidig modell av "lyftpuck". Det är en rund plastbricka med fäste som du bara trycker upp i bilens hål. Dom syns inte och är inte i vägen, så det är bara att låta dom sitta där dom sitter och du är alltid redo för ett lyft.
4 st. artikelnummer: 51 71 1 960 752
Lycka till!
Tomten
Postat: lör aug 02, 2008 16:38
av Bobrob
Eller så skaffar man sig riktiga lyftpuckar i eloxerad aluminium, som är gjorda speciellt för Corvette C5 och C6. Lite dyrare, lite bättre, lite snyggare! Bara en dryg femhundring för fyra stycken.

Postat: mån aug 04, 2008 12:04
av Andreas Voss
Tack för infon! Mycket uppskattat, beställer nog lyftpuckar så småningom i samband med någon annan beställning. Alltid roligt att ha lite snygga tools i verkstan också...
I övrigt är det inget att bekymra sig för, de fyra punkterna håller alltså för hela bilens vikt och är inte bara för att jacka upp ett hörn i taget?
Ha det gott...
Postat: mån aug 04, 2008 15:20
av badass
Andreas Voss skrev:..I övrigt är det inget att bekymra sig för, de fyra punkterna håller alltså för hela bilens vikt och är inte bara för att jacka upp ett hörn i taget?
....4 punkter = hela bilens vikt, 1 punkt = 1/4 vikt....är inte det samma sak?
SKämt åsido, det funkar kanon att lyfta med puckar på det viset!
Lycka till!
/Håkan
Postat: mån aug 04, 2008 22:30
av Andreas Voss

Yap, jag inser det, men jag vill ändå vara 100% säker, inget får gå fel, kan inte leva med den dumstruten på huvudet som det skulle innebära...
