Sida 1 av 1

4växlad låda - byta urtrampningslager

Postat: tis jun 03, 2008 19:03
av NOsilence
Hejsan!
Är på jakt för att hitta en vettig corvette c3 och hittat en som verkar intressant. Dock så måste jag byta urtrampningslager på den eftersom det inte byttes när de satte dit ny koppling. Vad kan det kosta om man låter en verkstad göra jobbet? ca? Kan ju givetvis ringa och fråga men kanske någon har gjort det och har ett humm.

Sedan nästa fråga:
Bilen varvar runt 3000rpm+ vid 100km/h vilket jag tycker verkar för högt, (borde finnas en växel till kan man tycka :D )
Är det möjligt att byta utväxling på en bil till en vettig kostnad? Ska man ligga och köra en längre strecka så är ju 2000-2500rpm att föredra.

:)

Postat: ons jun 04, 2008 21:26
av StingrayRacing
Hejsan,

Böt urtrampninglager på verkstad innan jag började göra det mesta självt. Han tog 6 timmar på sig och slutnotan vart 3.000 :- inkl lager (400:-) Dock var det 6-7 år sen.
Du kan byta lagret självt om du är händig, samt orkar lyfta ner växellådan (ca 50 kg uppskattningsvis).

3.000 varv vid 100 är rätt normalt på en så gammal bil. Byt bakaxelklumpen om du vill ha lägre varv.. och sämre ax.

//Lasse

Postat: ons jun 04, 2008 21:30
av NOsilence
Okej, byta bakaxelklump alltså..... Låter ju inte tokdyrt? Eller vad vet jag :D Funkar det rakt av till den befintliga växellådan? Eller måste man modda om den också. Är inte så duktig på bilar som ni märker.... Men skam den som ger sig! :D

Postat: tor jun 05, 2008 7:33
av Don Tomaso
Hej!

Du behöver inte göra något åt lådan, bara byta bakaxelutväxling. 3.09 är den lägsta som finns standard. Alternativet är att byta till en 5-eller 6-växlad låda men då kostar det. 8) 8)