Sida 1 av 1
Hälp! Line up problem…
Postat: lör maj 31, 2008 23:02
av DeffeDefect
Under provmonteringen ser jag att kam och vev dreven inte linar upp

.
Det är en har köpt allt som ett kit
http://store.summitracing.com/partdetai ... 14-445-405 och den sitter i en 350.
I inch:
Tjocklek vevdrev 0,595
Tjocklek kamdrev 0,611
Kamdrevet har rullager och sticker ut 0,037 från vev drevet
Kammen ligger något djupare in än godset i blocket men när man monterar kamdrevet så går drevet mot godset och drar ut kammen ca 1,5 m.m.
Kam man schimsa ut vevdrevet och var kan jag hitta sådana? Har ringt runt över allt nu…
Mvh/
Deffe Defect
Postat: sön jun 01, 2008 1:11
av Enebris
Har det varit en rullkam fabriksmonterad i blocket från början? I såfall så passar inte det kamdrivnings kitet.
mvh Håkan
Postat: sön jun 01, 2008 2:57
av Mr. Beam
Kollat att inte kamdrevet tar i ytterkanten av gjutvårtorna för oljepluggarna bara?
Då får du ta fram Dremeln och slipa bort nån mm av hörnet...
/ Mr. Beam
Postat: sön jun 01, 2008 10:00
av DeffeDefect
Enebris skrev:Har det varit en rullkam fabriksmonterad i blocket från början? I såfall så passar inte det kamdrivnings kitet.
mvh Håkan
Nej det satt ingen rullkam monterad men enl. summit ska den passa 350 utan orginal rollercam
http://store.summitracing.com/partdetai ... pplication
//Deffe
Postat: sön jun 01, 2008 10:02
av DeffeDefect
Mr. Beam skrev:Kollat att inte kamdrevet tar i ytterkanten av gjutvårtorna för oljepluggarna bara?
Då får du ta fram Dremeln och slipa bort nån mm av hörnet...
/ Mr. Beam
Kammen ligger innanför blockväggen så den går säkert ända in i botten som den ska på andra sidan (se bilden ovan).
Mvh/
Deffe
Postat: sön jun 01, 2008 10:10
av Jake
Jag tror att jag har två vevaxelshims liggande. annars har jag en flångny camkjedja, hur mycket behöver du ha ut den? normalt sett när man har fått fel så brukar det röra sig om ganska mycket.
Postat: sön jun 01, 2008 22:05
av DeffeDefect
Jake skrev:Jag tror att jag har två vevaxelshims liggande. annars har jag en flångny camkjedja, hur mycket behöver du ha ut den? normalt sett när man har fått fel så brukar det röra sig om ganska mycket.
Enl. mina beräkningar ca 0,74 m.m eller 0,029 inch
Om inget annat vet du kanske var jag kan hitta några?
Mvh/
Deffe
Postat: mån jun 02, 2008 23:11
av DeffeDefect
Någon som vet var jag kan hitta vevaxelshims?
Mvh/
Deffe
Postat: tis jun 03, 2008 8:50
av gbak
Är det ett Torrington nålrull lager du har bakom kamdrevet, liknande det du ser på bilden?
Det är det som är ditt stopp i axiell riktning innåt i blocket.
Följdaktligen så måste det ju vara det som bestämmer vart vevaxel drevet skall hamna.
Utåt är det transmisionskåpan (som flexar ganska mycket) som skall stoppa rörelsen.
Glappet skall vara ett par tiondels mm i axiell riktning.

Postat: tis jun 03, 2008 11:16
av DeffeDefect
Hej,
Jepp, det är ett nålrullager jag har och därmed måste jag flutta ut vevaxeldrevet 0,74 m.m från blocket för att få det att lina up med kamdrevet. Ergo... någon vet var jag kan hitta chims till vevaxeldrevet?
Mvh/
Detlef
Postat: tis jun 03, 2008 12:16
av gbak
Hitta en mek verkstad med en svarv!
Kan väl inte kosta mer än nån hundring att få ett shims svarvat.
Exakt på hundradelen blir det också, istället för att fippla med olika shims tjocklekar som ändå aldrig stämmer.
Postat: tis jun 03, 2008 12:42
av DeffeDefect
gbak skrev:Hitta en mek verkstad med en svarv!
Kan väl inte kosta mer än nån hundring att få ett shims svarvat.
Exakt på hundradelen blir det också, istället för att fippla med olika shims tjocklekar som ändå aldrig stämmer.
Ok.
Vad ska det vara för material?
Mvh/
Deffe
Postat: tis jun 03, 2008 13:39
av gbak
Om du kan välja, ta då ett maskin eller konstruktionsstål stål typ SS-1650, SS-2172, SS-1312 t.ex
Men enklare automatstål funkar säkert också utmärkt (SS-1914)
Postat: ons jun 04, 2008 18:03
av Corv1-Micke
Postat: ons jun 04, 2008 19:14
av DeffeDefect
Jag med idag... .
//deffe