Sida 1 av 2
En newbies renovering...
Postat: fre maj 02, 2008 22:35
av DeffeDefect
Objektet:
Corvette C3 1976 enl. ägaren i utmärkt original skick. 350 med en 350 automatlåda. Dock med en ev. sliten kam (vilket skulle visa sig vara årets understatment). Provkörd av polare som var över i CA.
Kunskap:
Mekat gokart sedan barnsben, trimmat moppar och rivit ner en motor på en Saab 900 och fått ihop en igen... körbar
Målet med renoveringen:
Med en tajt budget bygga en snällt trimmad (som den var innan smog perioden) och hållbar maskin. I möjligaste mån behålla originaldelarna (om veven skulle vara kass så skulle en strokning vara att aktuell). Deadline. 20080601
Vid 1:a reg. bes
Jag vill tacka alla hjälpsamma människor här på forumet och i verkliga livet där ute... Speciellt ”gbak” för alla svar jag fått på alla dumma frågor jag ställer, boyzen i garaget och speciellt Hans Terner som jag hela tiden rådfrågar och lånar verktyg av och givetvis Björn på Car Fix i Hyllinge för hans stora Corvette kunnande och stöttande. Givetvis även Murre på Fosie motorrenovering som ska bearbeta blocket samt provmontera den så att den håller mer än en repa på Meca i sommar
Storyn…
Fick hem bilen sommaren 07 men fick inte igenom den på reg. bes. för än på hösten, så det blev inte mycket kört den sommaren/hösten (iaf. inte laglig körning).
Åkte till Las Vegas på en nöjestripp med några polare och beställde efter mycket om och men mina toppar, kam, lyftare m.m. dock ovetandes om hur rotationen var, därav beställde jag inget av de delarna.
Min vinst i Vegas:
Titta vad tomten kom med…
Beräkningar på motorn med de beställda sakerna:
Jobbet med att riva och ut motorn började i vintras med friskt mod och vind i håret satte jag ivrigt igång fast med tron att det var gått om tid…
I garaget innan demontering (Wolv till vänster och de smååååå engelsmännen framför):
Läckande låda:
Läckande servo:
Fottat och märkt…
Få ut kylen var nog värst!
Tur att man delar garage med starka gubbar…
Jag är nöjd när hon var ute…
Delad…
Äntligen uppe på stället…
Ren låda… nu ska jag fixa filter och nya gängor för att bli av med läckandet kring tråget.
Nästa serie så river jag motorn och får se på skadorna där… På åter seende…
Postat: mån maj 05, 2008 11:30
av DeffeDefect
Fortsättning…
Att få bort svängningsdämparen utan några verktyg för detta visade sig vara förbannat svårt! Efter otaliga experiment så lossnade den tillslut, utan att jag tillfogade den några skador…
Spelet på kamkjedjan är helt ok. Ska dock inte återanvända den, då jag har en ny som ligger och väntar i trick flow kittet.
Väldigt rent lyftargalleri! Det bådar gott för fortsättningen. Besviken jag skulle bli någon dag senare...
Börjar demontera topparna.
Ser metallspån i kanterna på topparna. Ganska stora bitar med… Nervös!!!
Topparna ute. Någon som kan dra någon slutsatts av färgerna på ventilerna? På bilen visas cylinder 2 till 8.
Kolvarna samt kammen tas ur…
Blocket är nu tomt på innehåll och nu börjar inspektionen...
Fortsättning följer...
Postat: fre maj 16, 2008 12:34
av frisk
hmm Känns orättvist att inte jag har min bil i detta garage. Ens bil skulle ju vara i tipptopp varje gång man kom dit då Terner varit där och meckat hela dagen och sen hade Lars kommit med sina vita handskar och putsat på den.
Lycka till med bilen Deffe!
Postat: fre maj 16, 2008 22:34
av Terner
Aja Frisk du e för go och kan ju inte rå för att du bor på fel sida hallandsåsen haha. Du vet va jag menar...
/Terner
Postat: mån maj 26, 2008 22:18
av DeffeDefect
Postat: tis maj 27, 2008 0:18
av vett74
hehe snart är det ramlyft å helrenovering,farligt när man börjar gräva,det är svårt att sluta

Postat: lör maj 31, 2008 23:27
av DeffeDefect
vett74 skrev:hehe snart är det ramlyft å helrenovering,farligt när man börjar gräva,det är svårt att sluta

mmmm, börjar inse det nu...
Postat: lör maj 31, 2008 23:56
av DeffeDefect
Som sagt… När man ändå håller på…
Stolarna åkte när jag ändå var i farten… Jösses… hur ska jag få ihop allt…
Lite godis från staterna.
Byta filter i lådan å en ny kickdown kabel.
Paint…
Nya actuators? Nope.. ny renoverade med lite färg…
Skitigt var de här… Jaja, ska ersätta det mesta…
Efter mycket slit med stålborste och färg…
Lika bra att fixa motorutrymmet med… Tack Terner för tipset om färgen. Skit bra!
Efter många experiment och mycket frustration så rädda Björn på Carfix mig… Tack!
Skulle gått över bromsarna med..

Jaja.. nya bromsledningar blev det…
Gammalt möter nytt… Nu jävlar ska de bli drag…
Nästa gång står motorn på tur…
Postat: sön jun 01, 2008 14:27
av Terner
Slängde just in lite överblivna bultar och motordelar bland dina väl sorterade i dag. Hoppas dom kommer till nytta och inte gör dig konfunderad lol!
/Terner
Postat: sön jun 01, 2008 15:48
av vett74
Slipa ner mitten på skivorna och lägg på hammarlack så ser det bättre ut

gjorde det med mina
Shhhhh...
Postat: sön jun 01, 2008 22:19
av DeffeDefect
Lyckades ta några spionbilder på Terners hemliga bygge... Säg inget men jag vet från säkra källor att den numera även får framföras på Svenska vägar...

Postat: sön jun 01, 2008 22:53
av Terner
Ajajaja fan måste köpa persienner lol
/Terner
Men ryktet är sant med undantag för decibelgränsen så får den passera farbror blå

Postat: sön jun 01, 2008 23:47
av vett74
En Ford
nä den såg fin ut

Postat: mån aug 11, 2008 23:05
av DeffeDefect
Postat: mån aug 11, 2008 23:20
av vett74
jäklar va fin motorn blev
bra jobbat!
Postat: mån aug 11, 2008 23:26
av DeffeDefect
vett74 skrev:jäklar va fin motorn blev
bra jobbat!
Tackar... efter mycket möda å besvär å en massa förseningar, kommer nu återbäringen... Synd bara att jag missade mantorp...

Postat: mån aug 18, 2008 17:32
av DeffeDefect
Innan jag stoppade i motorn så passade jag på att montera i en linelock. Ganska smutt… Nu ska jag nog kunna få lite spinn på bakhjulen…
Jag fick höra att man kan ”tappa” bakvagnen om upphängningen ger sig… Björn på Carfix hade lösningen… Bus enkelt. Fixa ett kit hos björn.

Palla upp bakvagnen. Ta ut den gamla bulten. I med den nya. På med låsbricka och bult. På med själva skyddsupphängningen (tillverkat i flygplansstål) på med locking bullt. Volia!
Lyftet:

Björn guidar…

Trångt om saligheten… Lite monteringsolja så går det

Inne, som flickan sa..!
Tänkte köra med min original rochester så jag fick sätta dit en adapterplatta…

Primar en gång till… eller om det var så att det var problem att få dit fördelaren… jo, inte ens Björn kunde det… inte så konstigt när jag vänt kuggdrivningen upp och ner

Sjunne på bilden kollar ä lär innan han ska starta sin nyrenoverade mopar…
Återvänder original avgassystem till besiktningen. Blev ett förbannat skarvande från 3” till 2”

Sådär… de mesta klart…
Bara att koppla till batteri, prima förgasaren och sedan vrida på nyckeln… och den gick igång på första ”kicken”. Drog ut bilen utanför garaget för inkörning och tändinställning.
Här är 2 dåliga filmsnuttar men det kommer snart en som är filmad med en riktig kamera…
Tyvärr upptäkte vi att kylaren läkte vid nedre inloppet… bara till att riva ut skiten dagen efter och fick mina snälla grannar i garaget till att lödda om det (hade varit laget en gång)..

Dagen efter drog jag iväg till besiktning. Klara papper och när de gjort handbromsprovet så dog motorn… Fick inte fram någon soppa… återigen fick mina meckar grannar rädda mig.. bogsering till garaget. Kunde suga fram soppa för hand men min nya Edelbrock pump hade lagt av…
Björn räddade dagen med att jag fick låna en gammal pump av honom…
På kvällen blev det en premiärtur till Kullen. Jösses så underbart!
Summering:
Jag underestimerade grovt hur lång tid allt skulle ta… Väntan och åter väntan på delar… dessutom tillkommer det en massa oförutsedda utgifter och saker som man gör som inte var tänkt i den ursprungliga planen.

Mycket frustration men också många skratt! Jag har lärt mig massor på dessa månader och det underlättar om man har hjälpsamma gubbar att dela garage med och inte minst all hjälp jag har fått här på forumet. Är nu en stolt ägare av en 76:a vette, medlem nr 2686 i Corvette klubben.
Saker som ska göras eller önskas göras i vinter…
- Sätta in en el-bränsle pump (är inköpt)
- Ny vattenpump. Min är på G att lägga av
- Shift kit
- Ny turbin
- Ev. ny lack
- Lika bra att skriva med mera…
Vi ses där ute!
Postat: tis aug 26, 2008 22:32
av NOsilence
Imponerande!

Postat: lör aug 30, 2008 8:59
av Bred
Vackert!!
Blir mycket avundsjuk på dig

[/quote]
Postat: tis sep 16, 2008 18:00
av Mr. Beam
Mycket snyggt bygge!
Kunde suga fram soppa för hand men min nya Edelbrock pump hade lagt av…
Hade samma typ av pump på mitt BB bygge och fick EXAKT samma fel...

Obduktionen avslöjade att aluminiumspån tuggat sönder membranet....
/ Mr. Beam
Postat: mån okt 13, 2008 21:56
av DeffeDefect
Det var pumpstången som gått av... men nu har jag fixat en elektrisk som ska på i vinter...
Någon som behöver delar till en Edelbrock bensinpump?
Glädjen var inte så långvarig för än vattenpumpen började läcka... Hade dock tur som hade en granne i garaget som hade en ny short pump liggandes... i chrom
Dock fick jag chimsa upp den så jag fick den lika hög som orginalet...
men snyggt blev det å nu håller hon tätt!
Håller på att experimentera lite med vacuum till tändningen... senaste försöket som verkar lovande... se en annan tråd på C3 forumet...
Så vad ska man då hitta på i vinter...
Önskelistan:
- Ny specialbyggd Holly på G
- Shift kit
- Ny turbin
- Elektrisk bränslepump
- Nytt avgas system
... måste nog börja spela på lotto om jag ska få ihop till detta

Postat: mån okt 13, 2008 22:00
av DeffeDefect
Måste bara tacka för alla fina inlägg och komplimanger..!
Det sporrar!
Mvh/
Deffe Defect
Postat: tis okt 14, 2008 9:02
av Lars J
Trevlig tråd med mycket bilder, dock nämner du då och då "gubbarna" i garaget. Jag har haft plats där i många år men aldrig sett någon "gubbe"!!
Nu är du ute på djupt vatten Deffe................
/Lars/
Postat: tis okt 14, 2008 19:40
av DeffeDefect
Lars J skrev:Trevlig tråd med mycket bilder, dock nämner du då och då "gubbarna" i garaget. Jag har haft plats där i många år men aldrig sett någon "gubbe"!!
Nu är du ute på djupt vatten Deffe................
/Lars/
Hahaha... sant! Det är nog jag som har gubbar på loftet
//D
Postat: tis okt 14, 2008 21:21
av gbak
Jag har ett B&M shiftkit som ligger och skräpar i nåt hörn.
Köpte ett kit på Ebay men det var två kit i försändelsen när jag fick den..........

Postat: fre okt 17, 2008 15:45
av Håkan1
Hej, var hittar man Björn på Carfix?
Nån som har ett telenummer?
Håkan
Postat: fre okt 17, 2008 20:07
av DeffeDefect
Håkan1 skrev:Hej, var hittar man Björn på Carfix?
Nån som har ett telenummer?
Håkan
042 225253
Nås säkrast på eftermiddagarna...
//DeffeDefect
Postat: sön okt 19, 2008 17:55
av DeffeDefect
En olycka kommer sällan ensam...

Fick äntilgen ordning på min tändning... fixade mina läckande servoslangar och skulle idag ut och mäta upp hur mycket motorn gav med min G-tech mätare. Mest för att jämför med förra årets mätresultat med den gamla motorn.
Har haft ett klonkande ljud från bakaxel en tid nu och jag trodde jag behövde hälla i lite antiknäpptillsatser.
Efter att kört första testrundan hör jag nu ett skrapande ljud från bak axeln. Fick fisköra ner till garaget igen... Slutkört för i år...
Men jag han få ett resultat som verkar lovande
När det gäller G-tech och antal HK så får man ta det med en nypa salt men det ger en indikation om saker går bättre eller sämre...
114 HP med den gamla motorn som saknade en nock på 7:ans insug och 200 HP med den nyrenoverade på första rundan.
När allt som ska göras i vinter är klart så ska det bli spännande att köra några nya tester och i en riktig bänk... Målet var 350 HK på motorn tror jag får räkna bort 20-25% på drivlinan men jag har en bit kvar innan jag är där
Mvh/
DeffeDefect
Re:
Postat: lör mar 21, 2009 12:50
av DeffeDefect
DeffeDefect skrev:
Så vad ska man då hitta på i vinter...
Önskelistan:
- Ny specialbyggd Holly på G
- Shift kit
- Ny turbin
- Elektrisk bränslepump
- Nytt avgas system
... måste nog börja spela på lotto om jag ska få ihop till detta

Så var man igång igen... Sen som vanligt och med en mycket större att göra lista än vad som var tänkt i höstas.

Först på agendan vara att demontera bakvagnen så jag jag kan byta hjullager, knutkors bussningar m.m. Dessvärre råka ju i bekymmer direkt... Trotts fina guider från nätet så sitter allt som fastsvetsat. Jag fick skära skåror i fästena på länkarmarna så jag kunde lossa dem...
Efter mycket smörjande och bankande fick jag ut fästet till länkarm och dämpare.
Därefter tog jag ut drivaxlar...

Pressade ut knutkors och hittade lite kassa nållager...
Nu har jag dock fastnat och kommer inte längre...

Hur f*n får jag ut bulten som håller ”rear trailing arm” (vad heter de på Svenska?). Har försökt smörja, vrida på distans bläcken, vricka, banka, tigersåg, men de ger sig inte... Tyvärr kan jag inte använda skärbrännare där jag står nu men är det någon som har något förslag???
Tar gärna även emot förslag, gärna bilder, på bra plats för att installera en elektrisk bränslepump...
I väntan på ovanstående ger jag mig i kasst med installationen av mitt ”shift kit”.
Återkommer med rapport från det jobbet...
Re: En newbies renovering...
Postat: ons apr 08, 2009 21:38
av DeffeDefect
Så, nu var äntligen de förannade trailing arms bultarna av...
Och nya knutkors samt uppfräschning av axlar...
Sedan var det dax för shiftkittet... Fick tag på ett Kit som förmodligen var till verkstäder... Instuktionerna var undermåliga.. endast en liten lapp...

Nåväl,,, hittade en instruktionsfilm på nätet som gjorde livet mycket lättare!
http://www.txchange.com/tgpvid.htm
Med filmen laddad var det bara till att sätta igång...

Hmmm... vilken fjäder skulle sitta var...
Fick tag i en rätt trevligt oljetråg... Lite djupare än original och med rör i botten för luft kylning...
Sådär ja! Lätt som en plätt..! Skiftkit, nya packboxar och packningar + en ny turbin... Ska bli spännande att dra iväg på första repan!
Nya förgasaren på ingång så nu måste jag snabba på med bränslepumpen... nån som har något bra förslag på placering?
Mvh/
Detlef Andersson