Sida 1 av 1
1963-82 Rebuilt Steering Gear Boxes
Postat: tor feb 28, 2008 20:31
av sunel
Är det någon som har en bra renoverad styrsnäcka till salu? Gärna med Pitmanarmen monterad eller att den finns med!
Hade napp via Erik från Stockholm/Nyköping om en renoverad snäcka men han försvann och jag får inte tag i honom nu! Om du ser detta Erik så hör av dig igen!
Har kollat på trådarna om renovering och det låter trist och inte helt enkelt men även byte låter komplicerat (och trist!) Finns lite annat som skall göras med bilen.
Postat: fre feb 29, 2008 14:00
av gbak
Allt som är "billigt" är fuskrenoverat.
Bara delarna som vanligtvis behöver bytas (om du handlar i US) kostar ca $300-350.
Renoverade snäckor kostar i US ca $150-200, har du tur får du tag i en bra.
Jag köpte en skitsnäcka för $150 och det ångrar jag idag, fick göra om alltsammans.
Enda sättet att få den helt glappfri är att göra jobbet själv eller köpa från gtr1999 på CF.
Postat: sön mar 02, 2008 21:59
av sunel
Låter inte bra! Har du hört om fler som haft lika dåliga erfarenheter som du? Vad menar du med att köpa från gtr1999 på CF????
Postat: sön mar 02, 2008 22:22
av gbak
Om en kpl renoveringssats kostar $350, hur kan man då sälja en renoverad snäcka för $150?
Det kan ju bara vara skit!
Alltså är min slutsats att alla snäckor under $400 är fuskrenoverade.
På den som jag köpte hade kuggsectorn och kuggstången fått material påsvetsat eller blivit borstpläterad och sedan slipad.
Men det är så lite pålagt att efter injustering och förspänning så finns nästan ingen marginal kvar för vidare slitage.
Det kan man se på hur många gängor som syns på toppställskruven.
Efter en bra renovering så skall 3-5 fulla gängor synas ovanför låsmuttern.
Om du inte själv orkar eller vill bygga om styrboxen så köp en av Gary Ramadei (alias "gtr1999", finns på Corvetteforum eller Digital Corvette).
Han gör förstklassiga jobb!
http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=76773
Postat: sön mar 02, 2008 23:10
av vett74
köpte en sån där billig jag med och den är ganska glapp
dock finns det mycket kvar på muttern? vågar inte skruva på den för på min gamla blev det bara värre

Postat: sön mar 02, 2008 23:26
av gbak
Antagligen så byttes aldrig dina mässings bussningar ut, utan det är fortfarande 35 år gamla bussningar kvar i boxen.
Postat: mån mar 03, 2008 0:49
av sunel
Vart och kollat på sidorna, vilken kille verkar vara helprofsiga jobb, skit bara att man har lite svårt med språket, framförallt att skriva. Har du någon aning om vad han tar och om man kan köpa en nu av honom och sedan skicka sin gamla, vill inte att bilen skall bli stående. Vore värt varenda krona!!
Postat: mån mar 03, 2008 9:07
av gbak
Knappast lönt att skicka över din befintliga frakten blir för hög.
"The cost for a std rebuild is $175 Blueprinted is $275, these prices are
less gears if needed. Gears, if needed, I would have to order and they were $245 the last time. The stock was getting low too.
I have a couple of blueprinted boxes here ready to go, they are $275 with a good core or $325 direct. If you want that box rebuilt I can usually get
them done in a week, unless you wanted to expedite it then I could move it up in the schedule but there is an additional fee of $30 for this service.
If I can help, let me know. Thanks for considering me.
Gary"
Notera att detta mailet är ett år gammalt, så priset kanske inte stämmer.
Om du skall beställa så ta då den blueprintade då den blir bättre än ny, eftersom Gary matchar in bussningarna mot sector axeln.
PM'a mig om du vill ha tel/mail till Gary.
Postat: sön mar 09, 2008 19:54
av sunel
Då skall allt nu vara klart fär leverans av en superfräch styrsnäcka från USA, ska bli mycket spännande att testa om den håller vad som sägs!
Stort tack för hjälpen gbak
Postat: fre maj 16, 2008 14:34
av sunel
Nu sitter den nya styrsnäckan monterad och WOW vilken väghållning! Total kostnad inkl montering ca 6000 kr men värt varenda krona!!! Ångrar bara att jag inte gjorde detta för två år sedan när jag funderade på det för första gången! Kan bara rekomendera denna kanonsnäckan, absolut INGET glapp, känns som en helt ny bil!
Postat: fre maj 16, 2008 17:47
av StingrayRacing
sunel skrev:Nu sitter den nya styrsnäckan monterad och WOW vilken väghållning! Total kostnad inkl montering ca 6000 kr men värt varenda krona!!! Ångrar bara att jag inte gjorde detta för två år sedan när jag funderade på det för första gången! Kan bara rekomendera denna kanonsnäckan, absolut INGET glapp, känns som en helt ny bil!
Intressant. Har du servo på denna eller ej?
Jag renoverade min snäcka för några år sedan och det ända jag inte kunde åtgärda då, var att den blev lite glapp på utgående axel, då den var sliten. (bussningen satt jag dit ny). Sedan undrar man ju lite över servo regulatorn och dess slitage, trots att den är renoverad. Främst ingående 'boll' och halvorna runt den. Lite glapp är det nog även om det är mycket bättre än innan.

Postat: fre maj 16, 2008 20:14
av Hagge
Främst ingående 'boll' och halvorna runt den.
Har samm "problem" med min servoventil, "bollen" och halvorna var rätt rejält slitna, har beställt och fått en ny servoventil levererad från MidAmericaDesign, kostade ca 1200 kr, ska byta i helgen så får man se om det "styvar" upp styrningen ytterligare.
En annan grej som ni ska kolla om ni har lite spel kvar i styrningen är "rag jointen" dvs kopplingen mellan rattstång och snäckan, om den är sliten så kvarstår ett visst glapp även om man byter alla styrleder, snäcka och servoventil.
//Hagge
Postat: sön maj 18, 2008 14:08
av sunel
Jodå servo finns och när jag köpte bilen från USA var bussningar och sådant bytt sedan 10 år tillbaka men bilen hade bara gått ca 1000 mil på dessa år! Servon ser väl använd ut och jag har faktiskt inte kollat hur slitet det är men nu känns det som om det inte behövs. Naturligtvis sattes det i en ny Rag Joint. Kört ca 20 mil igår på Väst vårmönstring, supernöjd!!!!