Sida 1 av 1

Bör jag oroa mig?

Postat: ons feb 27, 2008 22:45
av CoolvetteC3
Jag satte upp bilen på fyra pallbockar häromveckan.
Bakfjädern skall bytas och det börjar bli dags att dra igång.

När den stod uppe på pallbockarna så märkte jag att dörrarna glidit ifrån karossen en smula, syns mest i bakkant.
På vänstra dörren rör det sig om ett par, tre millimeter, såpass mycket att låsbeslaget i bakkanten inte längre passar i strikern som sitter i falsen.

Pallbockarna är placerade på sidornas raka ramdelar, i bakkant cirka 600 mm framför bakhjulet och i framkant cirka 900 millimeter bakom framhjulet.

Det verkar helt enkelt som om ramen böjer sig en smula på mitten och dörröppningen blir längre, så att säga.
Notera att dörren på bilden inte är stängd, det är inte så illa som det ser ut...

Springorna är väldigt lite större nu än innan så min fråga är om det är normalt att ramen böjer sig så eller om jag har anledning att vara orolig för att ramen är försvagad av rost eller något annat?

Se bilderna så ser ni kanske hur nära pallbockarna står i förhållande till hjulaxlarna.

Bild

Bild

Hälsningar

Postat: ons feb 27, 2008 23:13
av Peter
Personligen brukar jag sätta pallbockarna strax framför den främre krängningshämmarinfästningen.Då slipper man "bananeffekten".

Postat: ons feb 27, 2008 23:20
av David Arborg
Jeg plejer at sætte dem på a-arms fortil og på trailingarms bagtil, det giver samme belastning på chassis-rammen som "on-wheels"

Postat: ons feb 27, 2008 23:52
av blizzard
Inget jag märkt när min står på bockarna, placerade som dina
men jag kör targa + sb
/mats

Postat: tor feb 28, 2008 6:14
av CoolvetteC3
Tack för synpunkterna, jag skall flytta pallbockarna.

Peter, jag tolkar ditt svar som om du sett eller hört talas om samma tendens?

Blizzard, takbågen är förmodligen tillräckligt för att bibehålla ramen i samma linje.

David, jag skall placera om pallbockarna så som du beskriver så får vi se hur det ser ut sedan.

Tack för tipsen, jag blev lite lugnare i alla fall...

Postat: tor feb 28, 2008 13:16
av ornet
Jodå, min ram böjer sig lite hur som helst beroende på hur och var jag lyfter.
Ibland är det brått att få upp bilen :roll:
Men en rostri ram sätter sig inte, men sviktar gör den så du kan vara lugn.

Postat: tor feb 28, 2008 14:48
av Jonathan
Min böjer sig precis likadant!
Även innan jag plockade i storblock

Postat: fre feb 29, 2008 10:42
av Stingray
EN bra ide för att få lite mer vridstyvhet är ju att helsvetsa ramen istället för att låta den vara punktsvetsad som den kommer från fabrik

Postat: fre feb 29, 2008 11:47
av wolv
Samma här...
skulle tro att Stingrays idé skulle göra en del för handlingen också. men att helsvetsa ramen är ju inget man fixar på en fredageftermiddag :?

Postat: fre feb 29, 2008 12:46
av CoolvetteC3
Stingray skrev:EN bra ide för att få lite mer vridstyvhet är ju att helsvetsa ramen istället för att låta den vara punktsvetsad som den kommer från fabrik
Bra idé, skall tänka på det vid nästa ramlyftning... 8)

Postat: fre feb 29, 2008 19:01
av StingrayRacing
Stingray skrev:EN bra ide för att få lite mer vridstyvhet är ju att helsvetsa ramen istället för att låta den vara punktsvetsad som den kommer från fabrik
Min är det. Gör en väldans stor skillnad. Inga knak vid lyft och alla dörrglipor är konstanta, + bättre väghållning :wink:

Postat: lör mar 01, 2008 10:27
av Kalle Mankan
O, hå, ja ja. Visst flexar dessa usa bilar. Körde som sagt Nova innan jag hakade in på denna bana. Denna Nova med subframe upphängd polybussningar och bigblock i fronten var hemsk när man hissade den fram. Jag var alltid tvungen att sätta pallbockarna på länkarmarna annars kändes det som hela fronten skulle ramla ner, efter att man titade på dörrspringorna i framkant, huha! Men på gatan gick den rakt och stumt!

//Kalle