Sida 1 av 1

Byte av bakre packbox på TH400

Postat: lör jan 12, 2008 16:53
av gbak
Mycket på gång nu.......

Det droppar någonstans ifrån bakdelen på min växellåda.
Jag kommer att byta den bakre packboxen på lådan när jag ändå håller på med diffen.

Det ser dock ut som om läckan som jag trodde?? kom ifrån bakre packboxen kommer från något annat ställe.
Vad finns det mer för potentiella läckage ställen baktill på lådan.

Jag kan inte se vartifrån oljan kommer men packboxen ser rätt så torr ut och allt annat runtomkring är oljigt.

Någon som har nån ide??

Måste jag tappa ut oljan i lådan innan eller kan den vara kvar?
Har absolut ingen aning om hur hög oljenivån är i lådan!

Postat: lör jan 12, 2008 17:09
av Kalle Mankan
Hallå!

Min erfarenhet säger mig att det är synnerligen vanligt att th400 läcker dör hastigmätar wiren går in. Sitter en o-rong där. Sen kan det vara så att om du har för mycket olja i lådan så kommer dem upp till en onormal nivå. Som till exempel lådor som stått stilla ett bra tag läcka trots att det inte gör det de används. När de står länge så rinner all olja tilllbaka ur alla skrymslen och vrår och då blir nivån för "hög".

Kalle

Postat: lör jan 12, 2008 17:22
av Mr. Beam
Du har också en packning mellan tailhuset och lådan som kan klämma ur sig lite olja.

Huset där hastighetmätarvajern går in har två tätningar, en stor yttre O-ring och som tätar mot lådan en inre packboxliknande tätning som tätar mot drevets axel.

Största läckaget på min TH400 kom från anslutningen av oljestickan, men det geggande ner hela lådan så det var svårt att lokalisera.

/ Mr. Beam

Postat: lör jan 12, 2008 17:24
av Jonathan
sitter en o-ring vid guvernören (där vacuum slangen träs på). kan vara värt att kolla.
annars kan tråget läcka, eller så har lådan tryckt ur lite vid övertrycksutloppet (på ovansidan av lådan).

Postat: lör jan 12, 2008 17:32
av gbak
Tack för alla svar, som innebär att det i princip kan läcka varsomhelst :D

Guvernören är det inte för den har jag tätat, inte heller oljestickan eller modulatorn.

Eftersom oljan kommer baktill så borde det vara packningen vid tailhuset eller hastighetsmätaren.

Jag kryper under och kollar................

Postat: lör jan 12, 2008 17:43
av gbak
Ser ut att vara genomföringen till hastighets wiren.
Bild

Postat: mån feb 25, 2008 9:28
av gbak
Får ta upp denna tråden igen då jag inte kan få dit den bakre packboxen på TH400 lådan (som sitter kvar i bilen).


Efter att jag........
-Provat i en halvtimme med att knacka dit packboxen med hammare.
-Slagit mig själv på vänster pekfinger på exakt samma ställe två gånger.
-Langat iväg hammmaren samtidigt som jag utropade diverse ord ej lämpliga att nämna i detta forum.

....så behöver jag tips på hur man får dit packboxen!

Är det kanske enklare att lossa hela bakre "tailhuset" för att få bättre åtkomst?
Vilka svårigheter kan man förväntas stöta på då?
Måste hela tvärbalken balken lossas eller....?

Andra bra tips ?

Postat: tor feb 28, 2008 14:01
av Kalle Mankan
Synnerligen konstigt att det är svårt att få dit p-boxen. Nu vet ju inte jag hur trångt det är men ändå. Kag brukar ta en hylsa/rörbit som av lämplig storlek och ge på boxen en karamell så att den sätter sig, och sen jobba vidare. Ta på lite silicon runt boxen så att den tätar bra mot huset. Att ta bort struten är inga problem alls bara du stöder upp lådan. Lossa skruvarana och h-wire och dra rakt ut. Beroende på årsmodell sitter det en packning eller o-ring mellan strut och hus. Byt ut denna också.

//Kalle

Postat: tor feb 28, 2008 19:25
av gbak
Ska se om jag har nåt avgasrör som man kan använda.
Det är ju lite trångt och halvtaskig arb.ställning under bilen då den står på pallbockar.
Annars får det bli bortplockning av struten.

Postat: lör mar 01, 2008 15:26
av gbak
Kalle Mankan skrev:Synnerligen konstigt att det är svårt att få dit p-boxen.
Och nu kan jag tala om varför jag inte fick dit packboxen.
Ytterdiametern var helt enkelt för stor, bara kanske 0,05, men det räckte!
Jag hade som tur var en likadan packbox av annat fabrikat och den kröp in utan problem.